اخبار داغ

اشتغال خوش عطر و رنگ با گل محمدی در قم

اشتغال خوش عطر و رنگ با گل محمدی در قم
گل محمدی از جمله گیاهان که با آب و هوای قم سازگار است و بسیار کم آب بر است و اشتغالزایی زیادی برای استان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا ماه اردیبهشت زمان گلاب گیری است و اولین جایی که به ذهن می رسد شهر کاشان و گل های محمدی این شهر است اما باید گفت استان قم نیز سال هاست که به گل و گلاب اجین شده و یکی از بهترین تولیدات گل محمدی در استان قم انجام می شود.

چند سالی هست که در بحث  الگوی کشت مسئله کشت گیاهان دارویی در استان قم مطرح شده است خصوصا توسعه کشت گیاهان جدید، باید گفت در الگوی کشت چند مطلب مد نظر قرار دارد در ابتدا الویت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید گیاهانی در استان قم کشت شوند که آب بر نباشند و باعث کاهش مصرف آب شوند.


از جمله این گیاهان دارویی گل محمدی است که  بیش از ۴۰۰ هکتار سطح باغ گل محمدی استان قم وجود دارد.


محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: ۴۳۳ هکتار از زمین های زراعی قم کشت گل محمدی اختصاص یافته است، گل محمدی از جمله گیاهان دارویی است که به صورت باغ احداث می شود گیاه گل محمدی از نظر آبی جزو گیاهان کم آب بر است و مناسب کشت در آب و هوای استان قم نیز می باشد.


 وی خاطر نشان کرد : کشت گل محمدی از نظر هزینه و ایجاد اشتغال و مسئله اقتصادی بسیار به صرفه است و اشتغال خوبی نیز ایجاد می کند و هنگام برداشت نیز به کارگر بسیار زیادی نیاز دارد  و گاهی اوقات در روزی که برداشت می شود ممکن است به ۳۰۰ الی ۵۰۰ کارگر برای برداشت گل نیاز باشد.

استان قم همواره در فرآوری گل های محمدی کشت شده در استان با مشکلاتی روبرو بود و فرآوری گل های محمدی کشت شده در استان در دیگر شهرها فرآوری می شد اما به گفته مسیولان امر این مسیله مرتفع شده است.


 هر سه تن  گل محمدی یک کیلو اسانس دارد گل محمدی و اسانس گل محمدی ارز آوری بسیار بالایی نیز دارد به همین خاطر زیرساخت فرآوری گل محمدی بسیار مهم است که در استان قم آماده شده است.

 سلامی در این زمینه گفت: در سالهای گذشته برای فرآوری گل محمدی در استان قم مشکل وجود داشت و محصولات برداشته شده برای فرآوری به شهرهای همجوار از جمله کاشان ارسال می‌شد اما خوشبختانه این مسئله نیز در حال حل شدن می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد : گل محمدی را نمی توان به مدت زیادی نگهداری کرد و بعد از چیده شدن به سرعت باید فرآوری شود در همین راستا یک کارخانه فرآوری گل و تولید اسانس در جاده جعفریه در مزرعه کرباسچی احداث شده است که خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی نیز حاصل شد.

وی ادامه داد: سال جاری محصول برداشت شده گل محمدی استان قم در کارخانه فرآوری استان قم فرآوری و اسانس گیری می‌شود البته چند کارگاه کوچک گلاب گیری در استان قم وجود از جمله در  منطقه وسف که گل برداشت شده از منطقه وسف را فرآوری می‌کنند.

سلامی تاکید کرد: زیرساخت فرآوری گل محمدی در استان قم تکمیل است و حتی اگر در سال های آینده نیز میزان برداشت گل محمدی و باغات قم توسعه  یابد امکان فرآوری آن در کارخانه احداث شده کرباسچی جعفریه امکان پذیر است.

همچنین در این زمینه رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: از جمله مشکلات بزرگ مزرعه داران گل محمدی در سال‌های گذشته، خام فروشی به شهر‌های دیگر بود که ماه‌ها طول می کشید تا پولی بابت فروش به دستشان برسد، اما خوشبختانه امسال با همکاری تعاونی روستای حیدر آباد بخش جعفریه این مشکل مرتفع شده است.

پیمان عالمی افزود: تعاونی حیدرآباد به صورت روزانه قیمت خرید تعیین می‌کند و تا ۲۴ ساعت، مبلغ به گل کاران پرداخت می‌شود.

مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به کشت گل محمدی در ۴۰۰ هکتار از مزارع استان گفت: پیش بینی می‌شود ۷۰۰ تن گل محمدی از باغات قم برداشت شود.

وی افزود: میانگین برداشت گل محمدی در کشور دو تن در هکتار است که سال‌های گذشته در قم، برداشت بیش از ۵ تن در هکتار را به ثبت رسانده ایم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: با خرید تضمینی گل محمدی و افزایش واحد‌های فرآوری در استان، تلاش می‌کنیم تا انگیزه کشاورزان به سمت کشاورزی سوددِه با مصرف کمتر آب برویم.

 گل چینی از باغات گل محمدی استان تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد، گل محمدی رشد ۸۰ درصدی قیمت داشته و امسال قیمت گل محمدی بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان است.


 تهیه زیرساخت‌ها توسعه کشت گل محمدی در استان قم باعث افزایش کشت گل محمدی در مقیاس بالا  می شود زیرا آب و هوای استان قم و خاک آن برای کشت گل محمدی بسیار مناسب است

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه