اخبار داغ

مدیر امور بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مطرح کرد؛

عدم پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی دغدغه بزرگ مبتلایان به ام اس/ خستگی بدون علت شایع‌ترین علامت ام اس است

عدم پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی دغدغه بزرگ مبتلایان به ام اس/ خستگی بدون علت شایع‌ترین علامت ام اس است
فتحعلیان گفت: تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در حوزه‌های تشخیصی، دارویی و درمانی و استرس ناشی از آن و هزینه بالای فرانشیز سهم بیمار در دریافت خدمات تشخیصی از جمله ام آر آی و آزمایشات و دریافت خدمات توانبخشی در مراکز خصوصی به رغم وجود قرارداد بیمه‌ای از بزرگترین مشکلات بیماران مبتلا به ام اس است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، دو عارضه سرطان و ام اس شامل بیشترین مبتلایان به بیماری‌های‌ سخت و صعب العلاج است که فرد بیمار را مدتی طولانی یا در تمام طول عمر، درگیر مراحل درمان می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بیماری فلج چند گانه یا ام اس (MS) یک عارضه مغزی و نخاعی است که می تواند علایم مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در ابتدا عوارض بیماری ام اس به تناوب ایجاد شده و بر طرف می شوند اما با گذشت زمان، برخی از این علایم ماندگار شده و باعث ناتوانی فرد مبتلا می شوند.

,

شرایط سخت جسمی و درمانی در کنار هزینه های سرسام آور تهیه دارو و خانه به دوشی بیماران ام اس از مشکلاتی است که این گروه را رنج می دهد.

,

به مناسبت ۱۸ اردیبهشت روز بیماری های خاص و صعب العلاج در گفتگویی با محمد تقی فتحعلیان مدیر امور بیماری‌ها، کلینیک‌ها مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به ابعاد مختلف این بیماری پرداختیم.

,

محمد تقی فتحعلیان مدیر امور بیماری‌ها، کلینیک‌ها مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه اغلب مبتلایان به ام اس دارای دفترچه ویژه بیماری های خاص با پوشش بیمه ای ۱۰۰ درصدی هستند، گفت طبق بیمه هزینه تمام شده هر بیمار با احتساب داروهای تجویزی، ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و برای آن دسته از بیمارانی که داروهای وارداتی مصرف می کنند این مبلغ حداقل به  ۸۰۰ هزار تومان می رسد.

,

مدیر امور بیماری ‌ها، کلینیک ‌ها مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ام اس عارضه ای چند وجهی است که بیمار علاوه بر مشکلات مغز و اعصاب، دچار مسائل گوارشی، حرکتی، اورولوژی و مشکلات روحی اساسی نیز می کند که جهت کنترل هر یک از این عوارض وجود متخصصان طب ورزش، تغذیه، گوارش و کبد و روان پزشک ضروری است، متأسفانه این درمان مراقبتی تیمی در کشور، کمتر از شمار انگشتان دست وجود دارد.

,

وی ضمن تأکید بر تخصیص بسته حمایتی مخصوص بیماران ام اس توسط وزارت بهداشت، اظهار کرد: بیماران می توانند بسته به نوع  نیاز خدمت سرپایی و بستری، توان بخشی، آزمایشگاهی و رادیولوژی به مراکز وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ارائه دهنده آن خدمت مراجعه و خدمات ذکر شده را به صورت رایگان دریافت کنند.

,

فتحعلیان با اشاره به اثرگذاری مناسب داروهای تولید شده در کشور، بیان کرد: متأسفانه بسیار پیش آمده که بیماران به تصور کم اثر بودن داروهای تولید داخل، نسبت به تجویز نسخه  وارداتی اصرار می ورزند که گاهی به علت مقاومت متخصص برای نوشتن چنین نسخه ای، بیمار درمان را رها کرده و یا سراغ سایر پزشکان می رود.

,

مدیر امور بیماری ‌ها، کلینیک‌ ها مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تأکید بر مرتبط نبودن بیماری ام اس و خطر ابتلا به کرونا عنوان کرد: با این حال برخی از فاکتورهای خاص مانند مصرف استروئیدها می توانند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را در بیماران مبتلا به ام اس افزایش دهند.

,

وی با اذعان به عدم پوشش بیمه ای خدمات توان بخشی به طور کامل و همچنین عدم پوشش بیمه ای ارائه خدمات در منزل، هزینه بسیار بالای لوازم بهداشتی و تجهیزات توان بخشی و حرکتی، ابراز کرد: تغییرات ناگهانی قیمت ها در حوزه های تشخیصی، دارویی و درمانی و استرس ناشی از آن و  هزینه بالای فرانشیز سهم بیمار در دریافت خدمات تشخیصی از جمله ام آر آی و آزمایشات و دریافت خدمات توان بخشی در مراکز خصوصی به رغم وجود قرارداد بیمه ای از بزرگترین مشکلات بیماران مبتلا به ام اس است.

,

فتحعلیان در ادامه گفت: هزینه بسیار بالای داروهای خارجی، هزینه های بسیار بالای نگهداری بیماران در منزل، مشکلات و هزینه های مسکن و  هزینه بالای خدمات دندانپزشکی و بیماری های دهان و دندان ناشی از بیماری ام اس و استفاده از داروهای مختلف از مشکلات هزینه ای مبتلایان به این عارضه است.

,

به گفته مدیر امور بیماری ‌ها، کلینیک‌ ها مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در زمینه تجویز داروهای گران قیمت نیز دانشگاه علوم پزشکی دارای کمیته بیماری ام اس می باشد که متشکل از سه متخصص مغز و اعصاب بوده که پس از تأیید و ثبت در سامانه بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مبلغ دارو توسط سازمان های بیمه گر پرداخت می شود.

,

وی با تشریح علایم افراد مشکوک به ابتلای ام اس، بیان کرد: خستگی یکی از شایع ترین علائم ام اس است که در حدود ۸۰ درصد بیماران روی می ‌دهد و خستگی بر توانایی فرد در انجام امور روزمره در منزل و محل کار تأثیر به سزایی دارد و ممکن است برجسته‌ ترین علامت بیماری در فردی باشد که محدودیت فعالیتی دیگری ندارد.

,

فتحعلیان با اشاره به لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام داروهای بیماران ام اس، افزود: داروهای اصلی کنترل بیماری ام اس که تولید داخل است تحت پوشش بیمه قرار دارند، البته هنوز هم برخی از این داروها به ویژه داروهای خارجی تحت پوشش بیمه نیستند از این رو ضرورت دارد داروهای وارادتی و خارجی نیز تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرند.

,

وی در پایان با اشاره به گسترش خدمات مربوط به مبتلایان به ام اس، گفت: گسترش خدمات در سراسر کشور با همکاری ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی از برنامه‌ های وزارت بهداشت برای افزایش دسترسی به خدمات درمان برای بیماران ام اس است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه