اخبار داغ

معاون امور اقتصادی استاندار هرمزگان:

روغن خوراکی و کالاهای اساسی به اندازه کافی در هرمزگان تامین شده است/ با محتکاران هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت

روغن خوراکی و کالاهای اساسی به اندازه کافی در هرمزگان تامین شده است/ با محتکاران هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت
فیروزی با بیان اینکه روغن خوراکی و کالاهای اساسی به اندازه کافی در هرمزگان تامین شده است گفت: با محتکاران هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ علی فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت سیزدهم است برای حذف بلایی به اسم یارانه پنهان که منجر به اتفاقات خوبی در اقتصاد ما نشده است افزایش قاچاق کالا در کشور و همچنین کمبود کالا به واسطه معضل قاچاق ، اصلاحات اقتصادی قطعاً باید رخ بدهد تا بتوانیم یارانه را به دست جامعه هدف و دهک مدنظر برسانیم.

وی افزود: بیشترین حجم یارانه در حوزه کالاهای اساسی توزیع می‌شود و همین منجر به این شده که خیلی از کالاهای اساسی تا نزدیک به دو برابر اندازه مصرفی که سازمان خواربار جهانی توصیه و اعلام می‌کند افزایش یابد. به عنوان مثال در حوزه روغن که طی چند روز اخیر هم مدنظر بوده، این موضوع قابل توجه است. در حوزه سایر اقلام اساسی مثل برنج، شکر ، آرد و گندم هم همین اتفاق افتاده و ما به واسطه تفاوت قیمتی که برای آرد در کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد سبب شده که موضوع آرد به راحتی قابل کنترل نباشد و قاچاق گسترده ای هم در این خصوص رخ دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان گفت: اصلاح قیمت‌ها مدنظر دولت بوده و استان هرمزگان هم به عنوان یکی از ۳۱ استان کشور تابع سیاست هایی است که توسط دولت ابلاغ می‌شود اما این به معنای این نیست که ما منتظر باشیم و ببینیم که چه اتفاقی می افتد ، در استان هرمزگان قطعاً جهاد کشاورزی ، سازمان صنعت معدن و تجارت و سایر دستگاه های دخیل با تنظیم و توسعه بازار هستند هم اکنون ورود کرده اند.

فیروزی ادامه داد: طی چند روز اخیر در کل کشور ، موضوع روغن موضوع داغی بوده و مختص استان هرمزگان هم نبوده است، طی سه چهار روز گذشته، اقدامات خوبی برای تامین کالای مورد نظر روغن در سطح استان صورت گرفته و هیچ تلاطمی به لحاظ مقداری که باید روغن در بازار موجود باشد، نخواهیم داشت ، کانال های توزیع کانالهای شده ای هستند و به هیچ عنوان اجازه احتکار را به هیچکس نخواهیم داد، با کسانی که با نان و قوت مردم کاسبی می کنند قصد احتکار داشته باشند هیچ مسامحه ای نخواهد شد.

وی بیان داشت: قطعا توزیع روغن خوراکی در فروشگاه های زنجیره ای و همچنین فروشگاه های قابل رصد بیشتر خواهد شد و مردم می‌توانند از این فروشگاه ها کالای اساسی روغن را به اندازه کافی دریافت کنند. البته روغن به اندازه کافی موجود است و هیچ کمبودی در کالای اساسی از قبیل گندم، روغن، شکر، برنج در کشور وجود ندارد. توزیع هوشمندانه ای در این حوزه ها صورت می گیرد تا بتوانیم از این مرحله اصلاح اقتصاد کشور و هدفمند کردن یارانه‌ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد و به قیمت قبل عرضه خواهد شد، تصریح کرد: شیوه ای که از تهران و وزرا اعلام کردند، به صورتی است که قیمت نان به همین قیمتی که هست به دست مردم خواهد رسید و شیوه هدفمندی یارانه‌ها و رساندن یارانه به دست مصرف کننده حقیقی و نهایی به شیوه جدیدی خواهد بود اما قرار نیست که مردم بابت این تغییر شیوه، هزینه ای پرداخت کنند. بدون شک این هدفمندی در درازمدت به نفع تولید کنندگان هم خواهد بود.

فیروزی افزود: قیمتی که برای خرید تضمینی گندم هم در نظر گرفته شد قیمت مناسبی نسبت به سال قبل بود چراکه تولید کنندگان را راغب کنند تا تولیدات خودشان را به سمت تولید جایگزین داشته باشند و تولیدات گندم خود را به دست مردم برسانند.

وی تاکید کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان و همچنین جهاد کشاورزی استان پاسخگوی سوالات و ابهامات اصحاب رسانه هستند اما بخشی از اختیارات این طرح در اختیار استان و بخش اعظم آن ، سیاست‌های ملی است و در ابعاد ملی به آن رسیدگی می شود و اطلاع رسانی آن از طریق سخنگوی دولت در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و اصحاب رسانه باید صبور باشند. در نتیجه آنچه که به عنوان سیاست‌های کلی به استان ابلاغ شده است و همچنین اقداماتی که برای هدایت توزیع بازار را در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهیم داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان ابراز داشت: توزیع نسبتاً بالایی از کالاهای اساسی انجام شده و‌ خواهد شد بدین معنا که هر میزانی که نیاز واقعی بازار باشد و منجر به احتکار نشود قطعا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مردم از این بابت خیال شان راحت باشد که به اندازه کافی از کالاهای اساسی در کشور و استان هرمزگان موجود است و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

نظارت بر توزیع اقلام اساسی در حال انجام است

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان در این نشست خبری گفت: سازمان صمت با همکاران حوزه تنظیم بازار حتی در روزهای تعطیل ، در حوزه نظارتی در دو بخش نظارت سیستمی در قالب سامانه جامع تجارت صورت گرفته است ، نظارت بر توزیع اقلام اساسی به صورت سیستمی درحال انجام است.

وی افزود: اثرات این تصمیمات بر مشاغل مستقیم بر این بخش ها نیز درحال بررسی است و طی جلسه ای اثرات و تبعات این بخش را برای رفع دغدغه فعالان آن تصمیماتی در سطح استان اتخاذ خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان ادامه‌داد: جهت اطمینان مردم استان هرمزگان ، حوزه نظارتی را تقویت کرده و از صبح یکشنبه ، طرح نظارتی ویژه این ایام از ساعت ۷ صبح آغاز خواهد شد. همچنین سامانه ۱۲۴ برای پاسخگویی و شبهات مردم درنظر گرفته شده است.

, نظارت بر توزیع اقلام اساسی در حال انجام است, نظارت بر توزیع اقلام اساسی در حال انجام است,
,
,
,
,
,
,

یارانه در کل دنیا به صورت هدفمند توزیع می شود

مهدی دسینه مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان نیز به اهداف اجرای طرح اشاره کرد و گفت: یارانه در کل دنیا، بصورت هدفمند توزیع می‌شود یکی از بحث های اساسی هدفمندسازی یارانه ها بر روی کالاهای اساسی است که این روزها تصمیم گیری بر روی کالای اساسی آرد مطرح بوده و به صورت جدی درحال پیگیری است.

وی گفت: یارانه ای که بر روی کالای اساسی آرد وجود دارد بخش قابل توجهی از آرد های یارانه ای کشور در بازار آزاد به فروش می رسد و بر اساس آماری که از ستاد قاچاق کالا و ارز بدست آمده است بخش قابل توجهی به صورت قاچاق از کشور خارج شده است. به نحوی که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان همچنین گفت: بر اساس بررسی‌های اقتصادی انجام شده، به طور متوسط هر فرد ایرانی ، روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ گرم مصرف نان داشته که در مجموع ، مصرف سالانه در کشور حدود ۹ و نیم میلیون تن گندم بوده است اما گندم مصرفی حدود ۱۱ و نیم میلیون تن ، که در این بین ۲ میلیون تن گندم یا بصورت ضایعات یا قاچاق بوده است که برای کشور زیبنده نیست و یکی از دلایل اجرای این طرح ، همین موضوع است.

دسینه افزود: دلیل دوم که جزو ریسک سیاسی کشور محسوب می شود و شاید ریسک غیر سیستماتیک نباشد ، جنگ بین روسیه و اوکراین ، دو کشور که هر دو جزو ۶ کشور نخست دنیا هستند که منابع طبیعی در اختیار دارند و تامین کننده گندم در دنیا محسوب می شوند و دولت چاره ای جز این ندارد که یارانه را به صورت هدفمند پرداخت کند . مهمتر از همه، باید به مردم تببین شود که بحث یارانه به معنای حذف یارانه نیست بلکه یک نوع جابجایی است و قراراست یارانه به دست مصرف کننده حقیقی برسد. بنابراین قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد و همه مسوولان دولتی به این امر اذعان دارند و به مردم نیز ابلاغ کرده اند.

وی ابراز داشت: حسن دیگر تعدیل قیمت آرد قطعاً موجب کاهش قاچاق خواهد شد و کمک بزرگی به اقتصاد کشور می کند، یکی از پیامدهای دیگر این طرح، این است که یارانه به صورت مستقیم به حساب نانوایی ها به عنوان مصرف کننده نهایی واریز خواهد شد که به سهم خود در جلوگیری از قاچاق کالای اساسی آرد تاثیر گذار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح این طرح، بهره وری در کشور افزایش خواهد یافت و از ضایعات آرد نیز جلوگیری بعمل می‌آید و در نتیجه اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

عباس مویدی سرپرست جهاد کشاورزی استان هرمزگان ابراز داشت: در سال جاری دولت خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام داد ، کشاورزان سال‌ها انتظار می‌کشیدند که دولت، گندم را با قیمت معادل نرخ جهانی گندم را از کشاورزان خریداری کند که محقق شد.

وی بیان داشت: خرید تضمینی گندم به صورت قراردادی در دستور کار دولت قرار گرفت که استان هرمزگان در این حوزه عنوان برتر را در سطح کشور کسب کرد.

, یارانه در کل دنیا به صورت هدفمند توزیع می شود, یارانه در کل دنیا به صورت هدفمند توزیع می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه