اخبار داغ

نماینده هرکرد، سامان و بن:

مجلس برای اصلاح نظام اقتصادی در کنار دولت قرار گرفت/ دولت باید طرح حذف ارز ۴۲۰۰ را به صورت موشکافانه برای مردم توضیح دهد

مجلس برای اصلاح نظام اقتصادی در کنار دولت قرار گرفت/ دولت باید طرح حذف ارز ۴۲۰۰ را به صورت موشکافانه برای مردم توضیح دهد
احمد راستینه گفت: طبیعتا با روی کار آمدن دولت مردمی اقای رئیسی و اراده ای که در ساختار اقتصادی کشور از خود نشان داد، مجلس هم برای این اصلاح اقتصادی به کمک دولت امد و در لایحه بودجه 1401 با اصلاح مواد لایحه دولت را به سمت اصلاح اقتصادی تشویق کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد راستینه نماینده مردم در شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  با توجه به وجود یارانه های پنهان در اقتصاد کشور ما و عدم تخصیص آن به درستی به بخش تولید و مصرف کننده شاهد انحراف در تخصیص یارانه ها هستیم به گونه ای که بخش اعظمی از این یارانه ها یا در شبکه دلالی یا واسطه ای هدف و یا به صورت قاچاق محصولات از کشور خارج می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

وی تصریح کرد: به علت عدم تمرکز بر افزایش بهره بری در استحلاک تکنولوژی هرز می رود لذا نا گذیر برای ارتقا شاخص های اقتصادی و اصلاح تخصیص یارانه های پنهان باید به سمت اصلاحات جدی در بخش اقتصاد مخصوصا در حوزه ارز حرکت کنیم.
راستینه ادامه داد: از سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هوشمندی در اصلاح نظام اقتصادی کشور به سمت حذف ارز 4200 به سمت تولید و مصرف کننده قدم برداشته است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه دولت در سال 1400 امادگی اجرایی حذف ارز 4200 را نداشت و زیر ساخت های لازم به علت جابه جایی دو دلت فراهم نشده بود طبیعتا باید بازه زمانی را صرف می کرد تا دولت بتواند زیر ساخت های لازم اجرایی این اصلاحات را انجام دهد.

متاسفانه در دولت گذشته اراده ای برای اصلاح ساختار وجود نداشت

راستینه خاطر نشان کرد: متاسفانه در دولت گذشته اراده ای برای اصلاح ساختار وجود نداشت به گونه ای که میلیاردها دلار در غالب تخصیص ارز 4200 به اقتصاد کشور ما آسیب وارد کرد و نه تنها به ارتقا نظام تولیدی کشور و نظام سیستمی بهره بروی حوزه فناوری ها سوق داده نشد و نه تنها به مصرف کننده اختصاص نیافت بلکه بخش زیادی از این ارز 4200 در شبکه دلالی و در قاچاق کالا و ارز از دست رفت.

وی تشریح کرد:  طبیعتا با روی کار آمدن دولت مردمی اقای رئیسی و اراده ای که  در ساختار اقتصادی کشور از خود نشان داد، مجلس هم برای این اصلاح اقتصادی به کمک دولت امد و در لایحه بودجه 1401 با اصلاح مواد لایحه دولت را به سمت اصلاح اقتصادی تشویق کرد.

راستینه اذعان داشت: در این راستا سال 1400 بالغ بر 312 هزار میلیارد تومان ارز ترجیهی را به کالا های اساسی اختصاص دادیم اما نه تنها رضایتمندی در مصرف کننده شکل نگرفت بلکه در تولید کالا هم تولید کننده از یارانه خود بهره مند نشد.

250 هزار میلیارد تومان در لایحه 1401 برای اصلاحات ارزی در اختیار دولت قرار گرفت

وی اذعان داشت: در سال 1401 برای کمک به دولت علاوه بر آنکه برای اصلاح نظام ارزی کشور  در لایحه پیش بینی شده بود ، غریب به 80 هزار میلیارد تومان هم به در خواست دولت اضافه کردیم و 250 هزار میلیارد تومان در لایحه 1401 برای اصلاحات ارزی به دولت اختیار دادیم.

راستینه یادآور شد: خوشبختانه دولت زیر ساخت های لازم را فراهم کرده و ما باید با کمک به دولت به سمت اصلاح اقتصادی حرکت کنیم.

وی عنوان کرد:  امروز تحولات بین المللی سبب شده که امنیت غذایی در جهان با مخاطرات جدی روبه رو باشد، ذخایر استراتژیکی بسیاری از کشورها به علت بحران جنگ روسیه و اکراین به شرایط ناپایداری نزدیک شده و به علت شرایط ویژه ای که در صادرات غله و داناهای روغنی گندم و جو از کشور مبدا یعنی اکراین که نقش مهمی در تامین نهاده های دامی و غلات و دانه های روغنی برای کشورهای اروپایی را در اختیار داشت امروز به علت مشکلات جدی و در جنگ روسیه و اکراین شکل گرفته است.

راستینه توضیح داد: بسیاری از کشورها به سمت حفظ ارتقا ذخایر فیزکی خود حرکت کردند و تامین نهاده های دامی ، غلات و دانه های روغنی در جهان با شرایط ویژه ای فراهم شده که این شرایط ویژه برای کشور ما هم همچنان وجود دارد مزید بر اینکه با توجه به همسایگی ما با پنج کشور که اگر نتوانیم یک خط سیاسی درست و دقیقی در تخصیص ارز دولتی به نهاده های دامی و محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی ایجاد کنیم یک حجم انبوهی از قاچاق کالاهای اساسی و نهاده ها را به سمت خارج از کشور خواهیم داشت که این اقتصاد ما را دچار یک اسیب جدی می کند.

وی ادامه داد: اصلاحات اقتصادی و تخصیص یارانه به مصرف کننده و تولید کننده به صورت هدفمند از ضروریات اصلاح اقتصادی امروز کشورمان است، لذا زمان حمایت از اصلاحات ساختاری در بحث اقتصاد باید به صورت ویژه ای نظارت کنیم که در اصلاحات نظامی مردم ما دچار آسیب نشود و مصرف کننده دچار سردرگمی و آسیب و تامین در نیازهای اصلی خودش نشود و با توجه به وفور کالا و خرید های تضمینی دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

خرید قراردادی گندم کار بزرگی بود که دولت انجام داد

راستینه اظهار کرد: خرید قراردادی گندم کار بزرگی بود که دولت انجام داد که این کار  علاوه بر اینکه کشاورز اطمینان خاطر از فروش محصولات خود را دارد نهاده های مورد نیاز کشاورز هم با پیش بینی های دولت در این خرید قراردادی انجام داده و در اختیار ان قرار می گیرد که به سمت یک اصلاح جدی حوزه اقتصادی قدم بر میداریم.

وی تصریح کرد: دولت با مردم باید بسیار صحبت کند و طرح را برای آن ها موشکافانه توضیح  دهد، در بحث اصلاح یارانه آرد و نان قدم هایی برداشته می شود و در یک مدل کوچک در استان زنجان در حال اجرا است .

راستینه در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند چه اتفاقی در حال افتادن است قرار نیست هزینه های سنگینی به مردم تحمیل شود، با توجه به اینکه در لایحه بودجه، دولت مکلف است کالاهای اساسی را به قیمت ارز 1400 در اختیار مردم قرار دهد لذا مجلس به صورت جدی نظارت خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت ها را در کالاهای اساسی و گندم و ارد و مورد نیاز مصرف کننده نخواهد داشت و مردم نباید نگران باشند.

وی تاکید کرد: مهم تر آنکه امروز برای این جراحی اقتصادی هم دلی  و وحدت و همراهی مردم را می طلبد، لذا مردم در کنار دولت و  مجلس  به عنوان نهاد برخواسته از مردم بر روند اجرا اصلاح ساختاری نظارت خواهد کرد.

,
,
,
,
,
, متاسفانه در دولت گذشته اراده ای برای اصلاح ساختار وجود نداشت,
,
,
,
,
,
,
,
, 250 هزار میلیارد تومان در لایحه 1401 برای اصلاحات ارزی در اختیار دولت قرار گرفت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خرید قراردادی گندم کار بزرگی بود که دولت انجام داد,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه