اخبار داغ

امید دوباره در بازارچه‌های میدان امام؛

رونقی که به بازار صنایع دستی بازگشت اما با مطلوب فاصله دارد

رونقی که به بازار صنایع دستی بازگشت اما با مطلوب فاصله دارد
امسال با کم شدن کرونا سیلی از مسافران وارد اصفهان شدند تا این را تصور شویم که سحر فعالان این عرصه بعد از چند سال ظلمانی نزدیک شده است و روزهای خوب بازار صنایع دستی اصفهان را نوید دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان خطه ای است که از جهات مختلف دارای اهمیت است و از جنبه گردشگری کمتر سلیقه ای را می تواند به خود جذب نکند، در کنار آثار فاخر تاریخی، طبیعا بکر و متفاوت خود و فرهنگ و آیین غنی و جذاب بدون شک هنر دست مردم این خطه در دنیا زبان زد و پر آوازه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این هنرهای پر آوازه و چشم نواز در بازارهای تجاری و رقابتی و همچنین در روزگاری که منافع اقتصادی نقطه پررنگ بسیاری از فعالیت هاست با مشکلاتی روبرو شده است که توجه مسئولان را پیش ار بیش می طلبد.

,

کرونا مانند سونامی وحشتناکی تولید صنایع دستی اصفهان را تحت تاثیر قرار داد به شکلی که تعدادی از این هنرمندان فعالیت خود را تعطیل یا نیمه تعطیل کردند و کار و کاسبی ها در این صنعت از سکه افتاد و میدان امام به عنوان تجمعی از بازارچه های صنایع دستی اصفهان بازارش از مشتری خالی و خالی تر شد.

,

امسال با کم شدن کرونا سیلی از مسافران وارد اصفهان شدند تا این را تصور شویم که سحر فعالان این عرصه بعد از چند سال ظلمانی نزدیک شده است و نوید روزهای خوب بازار های صنایع دستی اصفهان را دوباره بر  طبل بکوبد.

,

*در حال حاضر صادرات فرش سنتی داریم

, *در حال حاضر صادرات فرش سنتی داریم, *در حال حاضر صادرات فرش سنتی داریم,

صابر فولادگر که یکی از فعالان در میدان امام اصفهان است در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: تعداد زیادی از فرش های سنتی فروشگاه را خریداری می کنم ولی در زمینه تولید برخی از مدل های فرش مانند فرش عشایری تولید کننده هستم.

,

تولید کننده فرش سنتی عنوان کرد: بازار فروش کارمان در زمان قبل از کرونا به این دلیل که در زمینه صادرات فعالیت داشتم خیلی خوب بود ولی پس از ورود کرونا صادرات متوقف شد و مدتی بعد از آن سفارشات کمی به ما داده شد، در حال حاضر نیز در حال صادرات فرش سنتی هستم ولی با آمار صادرات گذشته فاصله زیادی دارد.

,

, ,

فولادگر با اشاره به اینکه عمده خسارتی که به حیطه کار من وارد شد در دوران کرونا و کم شدن صادرات بود، بیان کرد: تعطیلات عید نوروز گردشگران کثیری را وارد اصفهان کرد ولی در حیطه کار ما بهتر است گردشگران خارجی وارد شوند که در مدت تعطیلات نوروز تعداد مسافران خارجی خیلی کم بود.

,

وی در رابطه با فروش شب عید خاطرنشان کرد: درست است که فروش داشتیم ولی بعد از عید افزایش قیمت بر مواد اولیه و مخارج ما حاکم شد، در کل می توانم بگویم سود فروش ما فقط ١٠ درصد پوشش دهی مخارجمان را دارد، همچنین آن انتظاری که از فروش شب عید و آن حجم از مسافر داشتیم و انتظار می رفت، نبود.

,

*روندی که تغییر کرد و مشکل شد

, *روندی که تغییر کرد و مشکل شد, *روندی که تغییر کرد و مشکل شد,

صابر فولادگر در خصوص راهکار برای فروش بیشتر در حیطه صنایع دستی اذعان کرد: در گذشته برای ارسال سفارشات به خارج از کشور به اداره پست مراجعه می کردیم در صورتی که اکنون این روند را متوقف کردند، برای صادرات محصول باید به فرودگاه مراجعه کنیم و بر حسب وزن اجناس هزینه قابل توجهی می گیرند و این موضوع واقعا شرایط را سخت می کند.

,

تولید کننده فرش سنتی ادامه داد: روند صادرات با اداره پست خیلی راحت تر و به صرفه تر انجام می شد و از مسئولان انتظار می رود روندی که در گذشته با اداره پست داشتیم را مجدداً به جای خود بازگردانند.

,

فولادگر تصریح کرد: مسئولان بعد از برگرداندن جایگاه صادرات بوسیله پست، باید برای اصفهان برنامه هایی تدارک ببینند و تبلیغ کنند تا گردشگران خارجی ترغیب به بازدید و خرید محصولات صنایع دستی شوند ولی تاکنون فعالیت کمی در این زمینه انجام شده است

,

آوا ملکی یکی دیگر از فعالان در این عرصه و در میدان امام فعالیت دارد که در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: کار ترمه به این صورت است که پارچه های ترمه ای که از ابریشم تهیه را به صورت خام خریداری می کنیم، بسته به تعداد رنگی که در پارچه ترمه استفاده می شود و از شش تا ١٨ رنگ دسته بندی می شوند.

,

تولید کننده سرمه گفت: قیمت ترمه ها متفاوت است، پارچه هایی که رنگ بیشتری در آن استفاده شده باشد، قیمتش بیشتر است، پشت پارچه های خام را لایی زده و سپس آستر می کنیم، کار دست روی این پارچه ها توسط بانوان اصفهانی زده می شود، روی این پارچه ها را سرمه می دوزند و به این هنر، سرمه دوزی می گویند.

,

*500 نفر بانوی اصفهانی در کارگاه فعال هستند

, *500 نفر بانوی اصفهانی در کارگاه فعال هستند, *500 نفر بانوی اصفهانی در کارگاه فعال هستند,

ملکی ادامه داد: در حال حاضر یک کارگاه تولیدی داریم و حدود ۵٠٠ نفر بانوی اصفهانی برایمان سرمه می دوزند که در زمان قبل از کرونا تعداد نیروهایمان بیشتر بود، دوزنده ها در منزل مشغول بکار هستند و نیازی به حضور آنان در کارگاه نیست، هر تکه کار حدود یک ماه زمان می برد تا آماده شود و در کارگاه صرفا آستر و لایی ترمه ها زده می شود.

,

آوا ملکی توضیح داد: حدود ٢۵ سال است برادرم در این شغل فعالیت می کند، همچنین دایی ام ۵٠ سال سابقه کار در زمینه تولید سرمه دارد من نیز همراه با برادرم در این زمینه فعالیت می کنم.

,

تولیدکننده سرمه عنوان کرد: تقریبا به تمام استان ها محصولات ترمه صادر می کنیم، بیشترین صادرات کارمان به استان های تهران و شیراز تعلق دارد، تاکنون صادرات خارج از کشور نداشته ایم ولی در زمینه تولید ترمه، نوعی سرمه هست که تولید کشور هند است و باید آن را خریداری کنیم.

,

ملکی بیان کرد: دو مدل سرمه پاکستانی و هندی در بازار وجود دارد، سرمه های پاکستانی به مرور زمان سیاه می شود ولی سرمه های هندی این خاصیت را ندارند بنابراین سرمه ها را به صورت کیلویی از هند وارد می کنیم و بعد از آن خانم های اصفهانی روی سرمه ها کار دست انجام می دهند.

,

, ,

وی افزود: صنایع دستی ترمه و سرمه شامل قاب، رومیزی انواع میز شامل میز ناهارخوری، میز عسلی، میز پذیرایی، میز خاطرات است، همچنین کاور کوسن، شاه نشین، تشک، کنار دستی، سجاده، جانماز است، این محصولات اغلب به صورت سرویس جهیزیه که کار دست روی آن انجام شده باشد خریداری می شود و یکی از اقلامی است که اصفهانی ها و شهرستان های اطراف رسم دارند روی جهیزیه دختر و پسر باشد.

,

آوا ملکی بیان داشت: قیمت یک سرویس ۵ تکه کار خوب که تمام ابریشم و قابل شستشو باشد از حدود ٩٠۰ هزار تومان شروع می شود و کاری که ابریشم نبوده و پلی استر باشد سرویس کامل ۵ تکه اش از حدود ۵٠٠ هزار تومان شروع می شود و قابل شستشو نیز نیست.

,

وی با اشاره به اینکه پارچه هایی که روی آن ترمه انجام می دهیم، ابریشم یزد است و از یزد خریداری می کنیم، افزود: بازار شب عید امسال بهتر از سه سال گذشته که درگیر کرونا بودیم، بود چرا که در زمان کرونا شرایط بازار اصلا خوب نبود.

,

آوا ملکی اذعان کرد: در تعطیلات نوروز امسال گردشگران زیادی وارد اصفهان شده بودند ولی فروش شب عید نسبت به آن حجم گردشگر خوب نبود و با توجه به اینکه مردم بعد از سه سال اقدام به مسافرت رفتن کرده بودند صرفا جهت تفریح وارد اصفهان می شدند و خرید مؤثری نداشتند.

,

تولید کننده سرمه خاطر نشان کرد: اگر در میدان امام برنامه مفرح و شادی در نظر بگیرند به صورتی که روزهای مشخصی در ساعات مشخص برنامه اجرا شود به گونه ای که آلودگی صوتی و آسیب به بناها وارد نکند طبیعتا جذب و فروش بالا می رود و حتی تعداد گردشگران نیز افزایش می یابد.

,

*نوروز امسال بهتر از ایام کرونا بود اما همچنان با انتظار ها فاصله دارد

, *نوروز امسال بهتر از ایام کرونا بود اما همچنان با انتظار ها فاصله دارد, *نوروز امسال بهتر از ایام کرونا بود اما همچنان با انتظار ها فاصله دارد,

با دیگر تولیدکنندگان و فعالان در عرصه صنایع دستی که صحبت کردیم همگی نوروز امسال را خوب عنوان کردند هر چند که همچنان نتوانسته بود ضررها و شرایط اقتصادی گذشته را جبران کند و تا ایده ال ها برایشان فاصله بود و بسیاری بیان داشتند که حضور گردشگران می تواند فعالیت و کار آن ها را رونق ببخشد.

,

چندی پیش قاسم‌زاده شهردار اصفهان گفت: با کم شدن کرونا شاهد حضور گردشگران خارجی در اصفهان هستیم و تعداد آن ها رو به افزایش است و این نوید را می دهد که به زودی شاهد حضور گردشگران بیشتر خواهیم بود که ما باید نشان دهیم که ظرفیت پذیرش گردشگران را داریم که بخشی از آن مربوط به زیر ساخت هاست که به شهرداری مربوط می شود؛ که بخشی ساخت هتل است که شهرداری آماده پشتیبانی و همکاری در این زمینه است.

,

, ,

علی قاسم زاده اذعان کرد: بخش دوم اهمیت، خرده فرهنگ ها برای گردشگران است که امیدوارم که تک تک مردم در مواجه با گردشگران خارجی مدافع فرهنگ متعالی اصفهان باشند.

,

حضور گردشگران خارجی بیشتر در اصفهان به منزله پویایی دوباره صنایع دستی اصفهان خواهد شد که البته فراموش نکنیم این هنرمندان نیاز به حمایت های صنفی و دولتی داشته تا بتوانند دوباره به روزهای اوج خود بازگردند.

,

در کنار آن تشدید نظارتی صنفی بر اقلام تقلبی صنایع دستی نیز که در دل فعالیت هنرمندان اصفهانی نیز به چشم می خورد باید ساماندهی و کنترل شود تا عده ای فرصت طلب برای کمی سود بیشتر تیشه به ریشه یک صنعت دستی نزنند.

,

به نظر می رسد با کاهش اپیدمی کرونا فرصتی ایجاد شده است تا دوباره صنایع دستی اصفهان احیا و حمایت شود چرا که به نظر می رسد این صنایع در لبه پرتگاهی هستند که در حالی که روزنه های امید در آن ها شکل گرفته است اما حمایت ها بدون شک راهگشای این روزهای آنان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه