اخبار داغ

الزام برداشته شدن سایه سنگین ارز ترجیحی از سر ملت ایران/ نمایندگان مجلس در این باره چه می گویند؟

الزام برداشته شدن سایه سنگین ارز ترجیحی از سر ملت ایران/ نمایندگان مجلس در این باره چه می گویند؟
هزینه های تحمیل شده به کشور از محل تأمین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به حدی است که بازنگری در این سیاست را ضرورتی اجتناب ناپذیر می کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ باتوجه به جهش ارزی در اواخر سال ۱۳۹۶ و افزایش قیمتها در طی سالهای ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه در تأمین نیازهای اساسی، سیاست تخصیص ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی به ویژه اقلام غذایی(از قبیل گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی، تخم مرغ و غیره) در نظر گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

هدف اصلی این سیاست کنترل نوسانات بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سایر کالاها و جلوگیری از افزایش نرخ تورم کشور وهمچنین جبران رفاه ازدست رفته بخشی از جامعه بود.

,

با این رویکرد دولت، سیاست اختصاص ارز با نرخ ترجیحی از مردادماه ۱۳۹۷  را با تعیین ۲۵ قلم کالا به عنوان کالاهای اساسی در نظر گرفت که از همان ابتدا با مخالفت های کارشناسی مراجع متعدد روبرو بود. با این حال این سیاست تا سال ۹۹ هم اجرا شد.

,

هرچند برخی گروه‌های کالایی مانند گوشت قرمز، کره و برخی حبوبات از فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی حذف شدند، اما با وجود هزینه های بالایی که اجرای این سیاست در پی داشت، تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان متوقف نشده و سیاستهای حمایتی هدفمندتری جایگزین آن شد. به گونه ای که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در حدود ۱۰ و نیم میلیارد دلار ارز برای اختصاص به کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی پیش بینی شد.

,

در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی به مجلس رسید، دولت برنامه اجرایی حذف ارز ترجیحی و شیوه جبران تاثیرات آن در معیشت مردم را به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تقدیم کرد.

,

همچنین در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۹  بررسی احکام مربوط به حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق آغاز شد و نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه از آغاز بررسی احکام مربوط به «حذف ارز ترجیحی» در کمیسیون تلفیق خبر داد. در حال حاضر حذف این ارز جدی تر از همیشه شده است و به همین بهانه با چند نماینده به گفت و گو پرداختیم.

,

*با حذف ارز ترجیحی جیب سودجویان خالی می‌شود

, *با حذف ارز ترجیحی جیب سودجویان خالی می‌شود, *با حذف ارز ترجیحی جیب سودجویان خالی می‌شود,

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: حذف یارانه پنهان آرد و شفاف کردن آن باعث می‌شود تا این یارانه به جیب سودجویان نرود و این ثروت ملت ایران به کام اتباع دیگر کشور‌ها تمام نشود.

,

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: متأسفانه اقناع سازی خوبی برای حذف یارانه پنهان آرد از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه به ویژه وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی در این مدت انجام نشد و گزارش‌هایی هم که از رسانه ملی در بحث فروش کالا‌های مشمول دریافت یارانه به کشور‌های همسایه پخش شد، شاید در ظاهر اقدام مفیدی بود اما کفایت نکرد و نتوانست افکار عمومی را در این زمینه قانع کند.

,

وی تصریح کرد: بهتر بود در مورد پرداخت یارانه نقدی آزادشده از این بخش به مردم دقیقا توضیح داده می‌شد یا حداقل نمایندگان ملت در جریان این موضوع قرار می‌گرفتند.

,

*یارانه‌ای شفاف به مردم تعلق می‌گیرد

,

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اصلاح تخصیص ارز ترجیحی اظهار کرد: مجلس از تصمیم دولت برای حذف یارانه پنهان آرد حمایت خواهد کرد حذف یارانه پنهان آرد به معنای حذف یارانه آن نیست، بلکه در این فرایند یارانه پنهان به یارانه شفاف تبدیل شده و قرار است این یارانه را در اختیار جامعه هدف قرار دهیم.

,

*موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی

, *موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی, *موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی,

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی مردم از جمله آرد، و مدیریت نظام یارانه‌ای امری مهم و ضروری است، ‌مجلس و دولت با اصلاح ارز ترجیحی قاطعانه موافق هستند.

,

*مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند 

, *مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند , *مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند ,

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد:  اعضای کابینه در اصلاح ارز ترجیحی برای اقلام اساسی از جمله آرد و نان باید نسبت به اجرای دقیق مصوبه مجلس اقدام کنند، می‌توان گفت که مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند که نمایندگان به آن رای دادند ولی باید مصوبه مجلس به صورت دقیق طبق متن بودجه اجرایی شود.

,

*حمایت دولت از حذف ارز ترجیحی

, *حمایت دولت از حذف ارز ترجیحی, *حمایت دولت از حذف ارز ترجیحی,

محمد صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح تخصیص ارز ترجیح و حذف یارانه پنهان اظهار کرد: برخی افراد سودجو در خصوص تخصیص یارانه به کالاهای اساسی سوء استفاده می‌کنند، دولت  با مدیریت صحیح ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌های پنهان دست دلالان و سودجویان را قطع خواهد کرد تا یارانه پنهان به اقشار کم درآمد اختصاص پیدا کند.

,

صدمه وارد شده به تولیدکنندگان داخلی کالاهای اساسی نیز، از دیگر پیامدهای واردات این کالاها با ارز ترجیحی است. هزینه های تحمیل شده به کشور از محل تأمین این نوع ارز برای واردات کالاهای اساسی به حدی است که بازنگری در این سیاست را ضرورتی اجتناب ناپذیر می کند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه