اخبار داغ

معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان مطرح کرد؛

ارز دولتی بلای جان اقتصاد/ حذف ارز ترجیحی مانع دست‌درازی به بیت‌المال می‌شود

ارز دولتی بلای جان اقتصاد/ حذف ارز ترجیحی مانع دست‌درازی به بیت‌المال می‌شود
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: تا مادامی که استقراض دولتی، سوبسید و یارانه، ارز ترجیحی و... باشد، رانت و رشوه، اختلاس و دزدی، عدم شفافیت در هزینه کردها و دهها ‎بلای اقتصادی باقی می ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حامد رضایی پیرامون حذف ارز ترجیحی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: تا زمانی که استقراض دولتی، سوبسید و یارانه، ارز ترجیحی، مشاور و پیمانکار دولتی، سهمیه بندی و معافیت های مالیاتی باشد، رانت و رشوه، اختلاس و دزدی، عدم شفافیت در هزینه کردها و دهها ‎بلای اقتصادی باقی می ماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
وی با اشاره به اینکه توزیع ارز ترجیحی موجب دست درازی به بیت المال می شود، توضیح داد: تا زمانی که دولت‌ها فاقد نظام نظارتی هوشمند و تحلیل گر هستند، بهتر از این در نمی‌آید.
,
 
,
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان افزود: در دولتی انگاری اقتصاد، دولت رقیبی برای بخش خصوصی می شود و این رشد بخش غیر دولتی را که صاحب ۹۰ درصد اشتغال است، را می گیرد. مثلا در استان گلستان پروژه های بزرگ توسط بخش دولتی و شبه دولتی انجام می دهد.
,
 
,
رضایی با بیان اینکه توزیع یارانه ها تابع نوع کالا است، گفت: بنابراین در توزیع استانی عدالت رعایت نمی شود. استان کم برخوردار و دارای رتبه های درآمدی پایین کمتر از یارانه برخوردار می شوند.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه سیستم های نظارتی ما در سطح ادارات کل عمدتا کاغذی و دستوری است، تصریح کرد: لیکن بخش میانی مدیریت اقتصادی یک بخش جیره خوار است. مثلا اتحادیه ها، اصناف و اتاق ها عمدتا برای اداره خود از پایین دست مواجب می گیرند اینها به بالادست پاسخ درستی نمی دهند فقط توجیه می کنند.
,
 
,
رضایی بر لزوم توجه هر چه بیشتر برای تحقق تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی در استان تاکید کرد و افزود: دارایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپها عمدتا دانش فنی کالا و خدمات آنهاست. لذا اگر ارزش این دانش فنی جزو دارایی های نامشهود تلقی گردد می تواند به عنوان ارزش سرمایه در صورتهای مالی جایگاه این شرکت‌ها را در سرمایه گذاری و فروش ارتقاء دهد.
,
,
وی بیان کرد: ما در استان گلستان بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان داریم که بیش از ده‌ها میلیارد تومان درآمد دارند ولی ارزش اموال و املاک و خطوط تولید آنها در مقایسه با بنگاه‌های تولیدی قدیمی کمتر است. وثایق و تضامین کمتری می توانند ارائه دهند درصورتیکه ارزش دانایی آنها باید دارایی شان باشد و بانک‌ها می توانند این دارایی های نامشهود را جزو تضامین و وثایق بپذیرند.
,
 
,
وی یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان را در بعد ارزش گذاری جذب سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: برای جذب سرمایه نیز مشکل ارزش‌گذاری داریم و بنگاه‌های ارزش‌گذاری درستی وجود ندارد. لذا تبلیغ تولید دانش بنیان بدون توجه به ارزش دانایی آنها بیهوده است.
,
 
,
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: تا پایان ۱۴۰۴ ما قادریم بیش از پانصد شرکت دارای محصول دانش بنیان باشیم و در برنامه کاری پارک علم و فناوری قرار دارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه