اخبار داغ

جوکار در گفت‌وگو با دانا:

طرح شفافیت جلوی رانت و لابی های سنگین را می‌گیرد/ موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت از شفافیت مستثنا هستند

طرح شفافیت جلوی رانت و لابی های سنگین را می‌گیرد/ موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت از شفافیت مستثنا هستند
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس طرح شفافیت قوای سه گانه، تنها موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند شفافیت مستثنا هستند و باید کلیه سازمان‌های دولتی و خدماتی، مراکز خیریه و مؤسسات مالی مصوبات و عملکرد خود را ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرجع ذی صلاح بارگذاری کنند.
[

«محمدصالح جوکار»، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینگه نمایندگان و تمام مسئولان اجرایی کشور مشروعیت خود را از مردم می گیرند پس باید مطابه مردم برای ایجاد شفافیت در عملکرد بخش های مختلف کشور عملیاتی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه طرح شفافیت در راستای نظارت مردم بر قوای سه گانه از اهمیت خود برخوردار است تصریح کرد: ایجاد شفایت و روشن شدن عملکرد بخش های مختلف عقلانیت را در اداره کشور بالا خواهد برد و دعواها و حاشیه سازی هایی که به فرصت و سرمایه های کشور خسارت وارد می کند را از بین خواهد برد.

,

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه براساس طرح شفافیت قوای سه گانه تنها موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند شفافیت مستثنا هستند تاکید کرد: باید کلیه سازمانهای دولتی و خدماتی، مراکز خیریه و موسسات مالی مصوبات و عملکرد خود را ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع رسانی رسمی مرجع ذی صلاح بارگذاری کنند.

,

وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مرکز بالادستی است و فقط مصوبات اختلافی شورای گهبان و مجلس را مورد بررسی قرار می دهد از این رو مجلس نمی تواند برای یک مرکز بالادستی تعیین تکلیف کند، علاوه بر آن دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز از این قانون مستثنا هستند.

,

جوکار با اشاره به اینکه قوه قضائیه و تمام سازمان های تابعه آن نیز باید هر ماه مصوبات خود را در پایگاه اطلاع رسانی این مرکز بارگذاری کنند عنوان کرد: تنها در صورتی که احکام قطعی صادر نشده باشد و در مرحله تجدید نظر باشد از اطلاع رسانی آن معاف هستند در غیر این صورت کلیه احکام قطعی نیز باید اطلاع رسانی شود.

,

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه مسئله رای به اشخاص در مجلس محل اختلاف نمایندگان برای طرح شفافیت آرا بود ادامه داد: شفافیت آرا از مذاکرات در کمیسیون ها تا آرا موافق و مخالف و همچنین مذاکرات صحن و رای گیری ها در پایگاه اطلاع رسانی مجلس بارگذاری خواهد شد همچنین مراکز تابعه مجلس از قبیل مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات نیز باید عملکرد خود را به طور شفاف اطلاع رسانی کنند.

,

وی تصریح کرد: در این پروسه رای به اشخاص در صحن علنی هم به طور شفاف اعلام خواهد شد مگر اینکه به تشخیص مجلس در مواردی رای گیری به طور مخفی انجام شود.

,

جوکار با اشاره به اینکه برخی بخش ها محل رانت و لابی های سنگین است که باید به طور جدی و بدون اغماض طرح شفافیت آرا در آنها اجرایی شود خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده صد، کمیسیون ماده 5 و کمیسیون ماده 99 محل ایجاد رانت است که باید تماما مصوبات آنها به طور شفاف اعلام شود.

,

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با انتقاد از روند انتشار ابربدهکاران بانکی گفت: باید مشخص باشد که بانک ها به چه کسانی تسهیلات می دهند و این تسهیلات در چه بخش هایی صرف می شود این غلط است که تسهیلات بانکی ارائه شود و لیستی از بدهکاران نجومی تهیه و هر 10 سال یکبار در رسانه ها منتشر شود تا ابزار دست رسانه های ضد انقلاب شود. باید به طور شفاف هر ماه اعلام شود که تسهیلات به چه کسانی ارائه شده و در کجا هزینه شده است تا از سفته بازی در بانک ها جلوگیری شود.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه