اخبار داغ

پروژه‌ای که بیش از ۵ استاندار از پسش بر نیامدند؛

تعدیل بودجه شهرداری سمنان و سرنوشت مبهم تصفیه خانه فاضلاب

تعدیل بودجه شهرداری سمنان و سرنوشت مبهم تصفیه خانه فاضلاب
شهرداری سمنان قرار است پروژه‌ای گسترده تصفیه خانه فاضلاب شهری را چگونه اجرایی کند درحالی که بودجه در نظر گرفته شده یک ساله شهرداری از سوی فرمانداری به تائید نرسیده است!؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، آب بی‌تردید از ارزشمندترین دارایی‌ها در مناطق کویری و حاشیه‌کویری است؛ طبعا هدررفت آب و فاضلاب قابل تصفیه در چنین مناطقی نیز یکی از ناگوارترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد؛ اتفاقی که سال‌هاست در سمنان شاهد آن هستیم. هدررفت ۲۴.۵ درصدی آب به واسطه فرسودگی تأسیسات انتقال آب، هدررفت قابل توجه آب در بخش کشاورزی به دلیل نامناسب بودن الگوهای کشت و شیوه‌های نادرست آبیاری و عدم استفاده صحیح از فاضلاب از جمله عوامل بروز مشکل کم‌آبی در استان است که کم‌تر به آن توجه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سرازیر شدن فاضلاب سمنان به مناطق جنوبی شهر و ورود این فاضلاب به کویر، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، این باور را ایجاد کرده که ارزش آب در سمنان، محدود به سخنرانی‌ها در جلسات است! برای حل این مسأله، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در استان سمنان از چندین سال قبل مورد توجه قرار گرفته است اما اجرای آن با مشکلات و تأخیرهای فراوان همراه بوده است.

,

بی‌تردید ورود استاندار و نماینده سمنان در مجلس می‌تواند به تکمیل این پروژه مهم کمک کند. اما مروری بر آن‌چه که در طول حدود یک دهه گذشته بر تصفیه‌خانه فاضلاب گذشته است، خالی از لطف نیست:

,

نخستین اظهار نظر در باره این تصفیه خانه به اوایل سال ۹۱ مربوط است که استاندار وقت “عباس رهی” در آبان ماه ۹۱ در گفتگو با یک روزنامه در این مورد اشاره کرده بود: طرح تصفیه فاضلاب شهری سمنان جزو طرح‌های مهر ماندگار است که با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

,

بیش از یک سال بعد از صحبت های استاندار وقت نماینده مجلس علیرضا خسروی با انتقاد از روند احداث و نواقص های فروان موجود در این شبکه جمع آوری فاضلاب خبر داد و تاکید کرد که باید این نواقص برطرف گردد او ضمن این اظهارات گفته بود که می توانیم با هزینه بسیار اندکی، آب را تصفیه کنیم.

,

قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود

, قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود, قرارداد طرح احداث تصفیه‌خانه تا پایان سال منعقد می‌شود,

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب وقت استان سمنان در حاشیه بازدید از محل تصفیه خانه عنوان کرده بود: با توجه به کسب مجوز های لازم از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اقدامات جهت انجام کار با سرمایه گذار صورت گرفته است و قرارداد اجرای این طرح تصفیه خانه فاضلاب سمنان تا پایان سال ۹۴ منعقد خواهد شد.

,

در این میان حسین موسوی شهردار وقت سمنان اعلام کرده بود پروژه تصفیه خانه فاضلاب سمنان ظرف دوسال آینده به بهره برداری می رسد و شهرداری سمنان از این میزان تصفیه آب ۲۵ درصد را به خود اختصاص می دهد که برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده کند.

,

خباز، هفته دولت ۹۶: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است

, خباز، هفته دولت ۹۶: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است, خباز، هفته دولت ۹۶: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شده است,

خباز استاندار وقت سمنان در هفته دولت سال ۹۶ در حاشیه آیین کلنگ زنی طرح تکمیل شبکه فاضلاب شهر سمنان گفت: عملیات اجرایی طرح تکمیل فاضلاب شهر با حمایت بخشی از سرمایه گذاران خصوصی آغاز خواهد شد.

,

در همین ایام بود که شهردار سمنان به عنوان یکی از اصلی ترین مشارکت کنندگان این طرح زمان بهره برداری از این پروژه را سال ۹۷ اعلام کرده بود اما مدیر عامل وقت شرکت آب و فاضلاب زمان بهره برداری از این پروژه را ۳سال آینده یعنی سال ۹۹ عنوان کرد.

,

همتی، شهریور ۹۶: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد

, همتی، شهریور ۹۶: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد, همتی، شهریور ۹۶: مشکلات بانکی سرمایه‌گذار پروژه تصفیه‌خانه حل شد,

احمد همتی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه ۹۶ خبر داد که مشکلات بانکی سرمایه گذار خارجی پروژه تصفیه خانه رفع شده است و قرارداد اولیه نیز با شهرداری سمنان جهت تکمیل تاسیسات فاضلاب شهری منعقد شده است.

,

عباس دانایی فرماندار وقت سمنان در خردادمه سال ۹۸ با اشاره به مدت زمان اجرای این طرح، عنوان کرد: مدت زمان انجام پروزه سه ساله بوده است اما متاسفانه با گذشت دوسال تنها ۱۲ درصد پیشرفت داشته است در آن جلسه تصمیم گرفته شد یک مهلت ده روزه به پیمانکار داده شود تا زمان بندی اجرای پروژه را اعلام کند.

,

در این مهلت ده روزه، خبر دیگری درباره تصفیه‌خانه فاضلاب به گوش نرسید تا این که در یکم تیرماه، دانایی، فرماندار وقت سمنان با ایرنا درباره تصفیه‌خانه فاضلاب سخن گفت و گفت که یک سرمایه‌گذار هندی، طرح تصفیه فاضلاب خانگی مرکز استان را اجرا کرده که تا کنون بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری استان این طرح کم‌تر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

ثانیه‌ای ۶۷ لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!

, ثانیه‌ای ۶۷ لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!, ثانیه‌ای ۶۷ لیتر پساب فاضلاب هدر می‌رود!,

در تیر ماه ۹۸ روزنامه همشهری خبری را به نقل از مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان منتشر کرد که در آن به هدر رفت ثانیه ای ۶۷ لیتر پساب اشاره شده بود ایرج حیدریان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفته بود که فقط ۳۳ لیتر بر ثانیه پساب در سمنان باز چرخانی می شود.

,

تعهد ۱۰۰ درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه

, تعهد ۱۰۰ درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه, تعهد ۱۰۰ درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه,

مدیرعامل آبفای سمنان در مهرماه ۹۹ از تعهد ۱۰۰ درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه خبر داد و گفت: شهرداری سمنان، ظرف سه چهار سال، ۸۰ کیلومتر شبکه ، ۳۷ هزار انشعاب و دو مدول تصفیه خانه احداث خواهد کرد!

,

شهرداری منابع مالی برای اجرای این پروژه را در اختیار دارد

, شهرداری منابع مالی برای اجرای این پروژه را در اختیار دارد, شهرداری منابع مالی برای اجرای این پروژه را در اختیار دارد,

در فروردین ۱۴۰۰ هم علیرضا آشناگر استاندار وقت در جلسه شورای حفاظت از منابع آب تسریع در روند اجرای تصفیه خانه صنعتی را به منظور بهره‌برداری این آب‌ها در مصارف صنعتی و فضای سبزو درختکاری مورد تأکید قرار داد و شهرداری‌ را مجری پیاده‌سازی این طرح خواند و یادآور شد: شهرداری منابع مالی برای اجرای این پروژه را در اختیار دارد .

,

مرتضی نژاد شهردار سمنان،شبکه فاضلاب شهری سمنان تا ۲ سال دیگر تکمیل می‌شود

, مرتضی نژاد شهردار سمنان،شبکه فاضلاب شهری سمنان تا ۲ سال دیگر تکمیل می‌شود, مرتضی نژاد شهردار سمنان،شبکه فاضلاب شهری سمنان تا ۲ سال دیگر تکمیل می‌شود,

پروژه تصفیه خانه فاضلاب سمنان که چندین سال است معطل بر روی زمین مانده است به گفته سید علی مرتضی نژاد شهردار سمنان که چندی پیش در این خصوص پیش از تائید بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد که پروژه بزرگ تصفیه خانه سمنان در کمتر از دوسال آینده تکمیل خواهد شد.

,

مرتضی نژاد با تاکید بر عزم شهرداری سمنان در اجرای سریع‌تر پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب و شبکه فاضلاب شهری سمنان، اظهار کرد: اجرای پروژه فاضلاب شهری با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، یک ضرورت است و شورا و شهرداری آمادگی خود را جهت تحقق هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام می‌کنند.

,

وی با اشاره به واگذاری ساخت این پروژه به شهرداری سمنان در سال گذشته، افزود: ۸۰ کیلومتر خط انتقال فاضلاب شهری در شهر سمنان در افق سه ساله ایجاد خواهد شد که تلاش می‌شود تا دو سال آینده پروژه آماده بهره‌برداری باشد.

,

شهردار سمنان تصریح کرد: پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان برای تأمین آب واحدهای صنعتی و فضای سبز و دیگر مصارف شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

,

سوال اینجاست؟ که شهرداری قرار است پروژه ای به این گستردگی را چگونه اجرایی کند درحالی که بودجه در نظر گرفته شده یک ساله شهرداری از سوی فرمانداری به تائید نرسیده است و با توجه به عدم نقدینگی لازم، شهرداری سمنان چگونه و با چه منابعی قصد اتمام این پروژه بزرگ را در سمنان دارد.

,

در همین خصوص خبرنگار مرآت در خواست مصاحبه ای را با شهردار سمنان داشت که با عدم پاسخگویی به نشست خبری شهردار موکول شد.

, مرآت,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه