اخبار داغ

درگفت‌و‌گوی دانا با فعال حوزه گردشگری مطرح شد؛

«سفر ارزان» باید سفری همگانی و همه‌زمانی باشد/ چرا گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «گردشگری ارزان» هستند؟

«سفر ارزان» باید سفری همگانی و همه‌زمانی باشد/ چرا گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «گردشگری ارزان» هستند؟
فعال حوزه گردشگری گفت: باید در تحقق طرح سفر ارزان نکاتی چون سفر در ایام غیر پیک مسافرت، تدوین اساسنامه و نظارت وزارت گردشگری، عدم منفعت طلبی افراد و سازمان ها، استفاده از تخفیفات و آفرهای ویژه شرکت ها و موسسات مختلف و الزامات دیگری را در نظر گرفت که این طرح بتواند به بالندگی برسد و رضایت خدمات دهنده و خدمات گیرنده را بصورت همزمان دربر داشته باشد.
[

رقیه حاتمی‌پور فرشی فعال حوزه گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با تسهیل سفر ارزان با یادآوری این نکته که سفر و گردشگری حق مسلم همه مردم در هر جامعه ای است، اظهار داشت: بر اساس اسناد موجود یکی از علاقه مندی های ایرانیان از دیرباز سفر و مسافرت است.

, رقیه حاتمی‌پور فرشی فعال حوزه گردشگری , رقیه حاتمی‌پور فرشی, در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, , ,

ضرورت فراهم کردن امکانات سفر توسط وزارت میراث و گردشگری

, ضرورت فراهم کردن امکانات سفر توسط وزارت میراث و گردشگری , ضرورت فراهم کردن امکانات سفر توسط وزارت میراث و گردشگری ,

وی اضافه کرد: طبیعتا فراهم کردن امکانات سفر برای آحاد مردم و جامعه یکی از وظایف اصلی وزارت میراث و گردشگری است. ضمن آنکه دست اندرکاران بخش خصوصی هم که در زمینه سفر فعالیت می کنند در این زمینه شرح وظیفه دارند. این یعنی اینکه محقق کردن سفر و سفر ارزان باید دست در دست هم توسط دولت‌ها، مردم و بخش خصوصی انجام شود.

,

 

,

باید برای سفرارزان برنامه ریزی شود

, باید برای سفرارزان برنامه ریزی شود, باید برای سفرارزان برنامه ریزی شود,

 

,

, ,

وی با اشاره به اینکه در دنیا تجارب بسیار خوبی در زمینه سفر ارزان وجود دارد، گفت: در اکثر کشورهای دنیا طبقات مختلف مردم با بودجه های مختلف با شرایط متفاوت سفرهای مختلفی را انجام می دهند. اما برنامه‌ریزان و کسانی که ساماندهی اوقات فراغت جامعه را انجام می دهند، باید برای محقق کردن سفر ارزان بطرز ماهرانه ای برنامه ریزی کنند. ضمن آنکه طراحان سفر که برای انجام تورها و سفرها برنامه ریزی می کنند باید از تخصص بالایی برخوردار باشند که نتیجه کارشان به کم کردن هزینه های و رضایت مسافر، هتل دار و رستوران دار و شرکت های مسافربری هوایی دریایی ریلی و جاده ای ختم شود.

,

 

,

انجام سفر ارزان در ایامی که پیک سفر نیست

, انجام سفر ارزان در ایامی که پیک سفر نیست , انجام سفر ارزان در ایامی که پیک سفر نیست ,

وی در ادامه بحث متذکر شد: در ایام و فصول مختلف به لحاظ وجود تقاضا برای سفر قیمت های مختلفی در هر بخش وجود دارد که همه ما این مسئله را تجربه کرده ایم. مثلا هرگز بلیت هواپیما در ایام نوروز که زمان پیک سفر است با ایام دیگر سال که تعطیلی وجود ندارد، مانند هم نیست. اگر هم باشد شرکت های مسافرتی آفرها و تخفیفات زیادی را برای ایامی که تقاضای سفر کم است به مسافران می دهند. لذا ممکن است قیمت بلیت تورها و ناوگان حمل و نقل در آخر هفته های که حجم مسافران زیاد است یک قیمت باشد و در روزهای وسط هفته این قیمت ها شکسته شود.

,

 

,

مخاطب سفر ارزان عموما اقشار کم‌درآمد جامعه هستند

, مخاطب سفر ارزان عموما اقشار کم‌درآمد جامعه هستند, مخاطب سفر ارزان عموما اقشار کم‌درآمد جامعه هستند,

 

,

, , , ,

حاتمی‌پور در تعریف اینگونۀ گردشگری گفت: سفر ارزان اساسا به این معناست که افراد در هر سطحی با هر بودجه ای بتوانند سفر کنند. آنهایی که به راحتی هزینه سفر را پرداخت می کنند، مخاطب این بحث نیستند. براین اساس باید ما راهکارهایی را بررسی کنیم که افراد کم برخوردار و کم‌درآمد از لحاظ بودجه که قشر متوسط جامعه تلقی می شوند، بتوانند برای سفر ارزان برنامه ریزی کنند. بدون آنکه آنها نگران باشند که در روزهای آینده هزینه زندگی آنها لنگ بزند.

,

 

,

سفر ارزان، مورد رضایت نسبی خدمات دهنده و خدمات گیرنده

, سفر ارزان، مورد رضایت نسبی خدمات دهنده و خدمات گیرنده , سفر ارزان، مورد رضایت نسبی خدمات دهنده و خدمات گیرنده ,

این فعال صنعت توریسم اضافه کرد: باید در ایامی که هر شهر و کشوری کم مسافر است، بخش متولی و بخش خصوصی همکاری داشته باشند که قشر عمده ای از مسافران را که به لحاظ هزینه امکان سفر کردن ندارند، بتوانند به سفر بروند. در این ایام با همکاری این دو بخش یعنی بخش خصوصی و بخش اجرایی و دولتی باید هتل ها و شرکت های مسافربری اتاق ها و صندلی هایشان که خالی مانده و تقاضایی برای آنها نیست را در اختیار مسافرانی بگذارند که تحت پوشش سفر ارزان اقدام به سفر کرده اند. یعنی بجای آنکه هتل و هواپیما و قطار یا اتوبوس خالی بماند و ناقص سفر کنند، ترتیبی دهند که با نرخ کمتری در اختیار مسافران مورد بحث ما بگذارند که هم این مسافران به هدفشان برسند و هم آنها ضرر نکنند و بتوانند دست کم بخشی از هزینه های خود را تامین کنند. بنابراین چنین رویه ای که در سایر کشورها متداول است، سودی است برای دو طرف معامله که هم مسافر است و هم متولیان پذیرایی و خدمت به مسافران بطور نسبی راضی کننده باشد. به این معنا که معمولا هزینه هر بخش در سفر ارزان با تخفیفی 50درصدی به مسافران ارائه می شود.

,

 

,

سفرهمگانی و همه زمانی چیست؟

, سفرهمگانی و همه زمانی چیست؟, سفرهمگانی و همه زمانی چیست؟,

 

,

, , , ,

این کارشناس صنعت گردشگری با اشاره با نکته ای دیگر افزود: در سفر ارزان سایر کشورها، آفرهای دیگری هم وجود دارد؛ به این صورت که مسافر در هتلی اقامت می کند که تمام خدمات را دریافت می کند و به ازای سه شب اقامت، هزینه دو شب اقامت را می پردازند. این درحالیست که با دادن چنین آفرهایی به مسافران؛ شرکت ها و صنوف نمی توانند اعتراض کرد که شما چرا نرخنامه و تعرفه ها را شکسته اید و قیمت ها را ارزان کرده اید. چون چنین کاری استفاده از فرصت ها و موقعیت هایی است که ممکن است برای برخی از صنایع و کسب و کارها زیان‌ده باشد. اما فرد از چنین موقعیت هایی استفاده ای دوسویه می کند که هم درآمدزایی نسبی کند و هم به قشر خاصی از مسافران که در ایام پیک سفر امکان مسافرت ندارند، خدمات ارائه نماید. این یعنی سفر ارزان و کمک به پوشش سفرهمگانی و همه زمانی. این در کشور ما به این معنی است که همه در آخر هفته و مناسبت ها به سفر نمی روند و برخی از اقشار مانند بازنشسته ها و خانم‌های خانه‌دار یا سالمندانی که دوست دارند دسته جمعی سفر کنند از روزهای دیگر هفته و مشخصا از شنبه تا چهارشنبه که ایام پیک سفر نیست برای مسافرت کردن بهره ببرند.  

,

 

,

برای سفر ارزان اساسنامه‌ای تحت‌نظر وزارت گردشگری تدوین شود

, برای سفر ارزان اساسنامه‌ای تحت‌نظر وزارت گردشگری تدوین شود, برای سفر ارزان اساسنامه‌ای تحت‌نظر وزارت گردشگری تدوین شود,

 

,

, , , ,

حاتمی پور با تصریح بر اینکه باید در مورد سفر ارزان بیشتر کار شود، عنوان کرد: باید فرهنگ اینگونه سفر یعنی سفر ارزان و در دسترس در جامعه نهادینه شود که بجای آنکه هتل ها اتاق هایشان یا  اتوبوس و قطارها صندلی هایشان خالی بماند و بی جهت سفر کند و بی خود خالی بمانند با قیمت ارازن تری آنها را در اختیار مسافران و متقاضیان قرار دهند و البته باید این مسئله تحت نظارت وزارت میراث و گردشگری انجام شود و این وزارتخانه به چنین رویه ای نظارت داشته باشد که تخلفی اتفاق نیفتند و این رویه بصورت معقولی شکل بگیرد و در جامعه نهادینه شود. حتی این برنامه را با برنامه ریزی و مشورت با کارشناسان حوزه گردشگری بصورت دستورالعملی کاربردی تدوین و در نهایت به صنوف و شرکت های مختلف ابلاغ نماید.  

,

 

,

گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «طرح سفرارزان»

, گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «طرح سفرارزان», گردشگران مذهبی بزرگترین جامعه هدف «طرح سفرارزان»,

 

,

, , , ,

وی با اشاره به گردشگری مذهبی گفت: کشور ما به واسطه برخورداری مردم از روحیه تدین و علاقه مندی به زیارت شرایط خاصی دارد که به نظر من اگر سفر ارزان در کشور محقق شود. چرا که این گروه از افراد به دنبال تجملات نیستند و افراد ساده زیستی هستند، بنابراین می توانیم بسیاری از افرادی که در آرزوی زیارت هستند و در اطراف و اکناف کشور تعدادشان کم نیست را با استفاده از ابزار سفر ارزان به زیارت و آستان بوسی امامان معصوم سلام الله علیها مشرف کنیم. گرچه ما قبلا این کار را کرده ایم و برای افرادی که امکان پرداخت حداقل مبلغ سفر هم نداشتند و آرزوی زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) یا سایر بقاع و ریارتگاه های مطهر ائمه را داشتند، با برخی از مهمانپذیرها و حسینیه های نزدیک حرم امام رضا علیه السلام و سایر شهرها و زیارتگاه ها هماهنگ کردیم و این گروه از هموطنان را در گروه بانوان و آقایان به سفر زیارتی فرستادیم. در مورد حمل و نقل هم از همکاری برخی از شرکت های حمل و نقل که مایل به همکاری به ما بودند استفاده کردیم.

,

 

,

سفر ارزان در حوزه جاذبه های گردشگری و تاریخی

, سفر ارزان در حوزه جاذبه های گردشگری و تاریخی , سفر ارزان در حوزه جاذبه های گردشگری و تاریخی ,

 

,

, , , ,

مدیرعامل هلدینگ فلامینگو با اشاره به اینکه مردم کشور ما از روحیه‌ای جمعی در کارها بزرگ برخورداند، ادامه داد: به راحتی می توان از این روحیه بهره گرفت و سفر ارزان را به گونه ای مدیریت کرد که بتوان ضمن سفرهایی که مشخصا با اهداف زیارتی ترتیب داده می شوند، برای آن دسته از هموطنانی که طالب سفرهای سیاحتی و گردشگری در شهرها و مناطق دیدنی کشور مانند قشم و کیش یا شهرهای دارای آثار باستانی و تاریخی هستند هم برنامه ریزی کرد و آنها را به سفر فرستاد.

,

 

,

در حوزه سفر ارزان منفعت طلبی شخصی و سازمانی ممنوع!

, در حوزه سفر ارزان منفعت طلبی شخصی و سازمانی ممنوع!, در حوزه سفر ارزان منفعت طلبی شخصی و سازمانی ممنوع!,

وی اضافه کرد: بی تردید با برنامه ریزی و تدوین اساسنامه ای در این زمینه می شود از سفر ارزان نتایج شگفتی گرفت. گرچه به زعم بسیاری شاید اینگونه جلوه کند که باید دولت در این زمینه هزینه های هنگفتی صرف کند! اما برعکس این تصور میتوان از این طرح طوری بهره برداری کرد که ضمن درآمدزایی خوب و راضی کننده به هموطنان در سفر کردن ارزان کمک کرد؛ مشروط بر آنکه برنامه ریزی دقیق و جامعی در این زمینه صورت بگیرد و افراد و سازمان هایی که در این حیطه فعالیت دارند به دنبال منفعت طلبی شخصی نباشند که اگر اینگونه باشد بی تردید این هدف شکست خواهد خورد.

,

 

,

اهدف ضمنی تبعات مثبت گردشگری در جامعه 

, اهدف ضمنی تبعات مثبت گردشگری در جامعه , اهدف ضمنی تبعات مثبت گردشگری در جامعه ,

 

,

, , , ,

نباید این نکته را فراموش کرد که سفر ارزان صرفا به مسافرت گروهی از هموطنان محدود نمی شود و در یک برآورد کلی پس از مدتی اثرات مثبت چنین سفرهایی را در جامعه خواهیم دید؛ چرا که افراد از هر گروه و دسته ای به سفر می روند و طبقات خاص مانند اقشار کم برخوردار که دریافتی حقوق و درآمد کمتری نسبت به سایر آحاد جامعه دارند، از طریق سفر ارزان به تمدد اعصاب و بازیابی قوای کار دست پیدا خواهند کرد و در نهایت راندمان کار در کل جامعه بالا خواهد رفت و این دستاورد گذشته از منافع مالی و درآمد بیشتر مردم رضایت و همدلی هم در پی خواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه