اخبار داغ

یادداشت/حجت الاسلام علی شیرازی

جایگاه کتاب در زندگی من و شما کجاست ؟!

جایگاه کتاب در زندگی من و شما کجاست ؟!
برای رشد فرهنگی جامعه و آحاد ملت مسلمان، ضروری است نگاه ولایت را در این میدان بشناسیم و تک تک افراد را با تدابیر حکیمانه امام جامعه پیوند بزنیم و با پی گیری، زمینه شکوفایی کتاب خوانی را در جامعه فراهم سازیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی شیرازی در یادداشتی با عنوان ، «جایگاه کتاب در زندگی من و شما کجاست ؟!» نوشت: شناخت تدابیر ولایت فقیه و عمل به فرمان ایشان، علاوه بر عرصه های شرعی و سیاسی، در میدان فرهنگ نیز ضرورتی قطعی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کتاب از مهم ترین موضوعات فرهنگی و یکی از بهترین ابزارهای کمال انسانی است.

,

ضروری است که ما، برای رشد فرهنگی جامعه و آحاد ملت مسلمان، نگاه ولایت را در این میدان بشناسیم و تک تک افراد را با تدابیر حکیمانه امام جامعه پیوند بزنیم و با پی گیری، زمینه شکوفایی کتاب خوانی را در جامعه فراهم سازیم.

,

امام خامنه ای در ۳۰ مهر ۱۳۷۵ فرمودند: من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلبا غمگین و متاسف می شوم . این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان ، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.

,

ما خود را ولایتمدار می دانیم. امام ما می فرماید من از وضع کتاب و کتابخوانی، قلبا غمگین می شوم. برای رفع این غم چه کرده ایم؟

,

آیا من و شما می دانیم که امروز کتابخوانی، یک واجب دینی و تکلیف شرعی است؟

,

مرادمان در ۴ دی ۱۳۷۲ فرمودند: امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند؛ اگر چه آن گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خویشتن تلقی خواهد شد؛ و نه تنها جوانان، که همه نسل ها و قشرها به دلخواه و شوق، بدان رو خواهند آورد.  

,

آیا خود ما به این باور رسیده ایم؟ چند نفر را به این باور رسانده ایم؟

,

ضرورت دارد که به نسل جوان بگوییم که حضرت آقا در ۷ دی ۱۳۷۲ فرمودند: اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند، جز رابطه با کتاب ... چاره ای ندارد.

,

ایشان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۲ می فرمایند: جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند. کتاب را باید ترویج کرد ... مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود.

,

 ترویج کتاب و عادت دادن مردم به کتابخوانی، کار کیست ؟ کار من و شما هست یا نیست ؟ کار دولتمردان هست یا نیست ؟

,

اماممان در ۳۰ مهر ۱۳۷۵ فرمودند: من تعجب می کنم که چرا ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی، آن مقداری که به کتاب اهمیت می دهیم، ده برابر آن را اهمیت نمی دهیم؟!

,

علت روشن است :
   ۱. اهمیت کتاب و کتابخوانی را نمی دانیم ؛
   ۲. به کتابخوانی اهمیت نمی دهیم ؛
   ۳. کتابخوان نیستیم ؛
   ۴. مروج کتابخوانی نیستیم .
 

,
,
,
,
,
,

امام خامنه ای در ۱۳ دی ۱۳۷۲ فرمودند : در طول این سالیان سی چهل ساله عمرم که با کتاب قصه سر و کار داشته ام ، شاید هزارها قصه از بهترین نویسندگان دنیا خوانده ام .

,

معظم له در ۱ مرداد ۱۳۸۰ فرمودند : من سطر سطر ورق های تاریخ هفتاد هشتاد سال گذشته و قبل از آن را مکرر خوانده ام .

,

ایشان همچنین در ۳۱ شهریور ۱۳۸۴ فرمودند : از دهه ۶۰ که این کارهای هنری و ادبی در حوزه هنری شروع شد و این خاطرات منتشر گردید ، من یکی از مشتری های پر و پا قرص این کتاب ها بودم .

,

این شخصیت بزرگ ، آگاه و کتابخوان ، می فهمد که کتاب یعنی چه و برای کتابخوانی چه باید کرد .

,

ایشان در ۴ مهر ۱۳۹۷ می فرمایند : همین اواخر ، کتابی خوانده ام از قزوین ؛ کتابی خوانده ام از مشهد ؛ کتابی خوانده ام از شاهین شهر ؛ از آقای بلوری . همه آدم ها ، جوان ها ، انگیزه دارها ، دل دارها ، همین طور در زمینه های مختلف ، از اطراف این کشور وارد این میدان می توانند بشوند و شده اند ؛ این را تبدیل کنید به صد برابر .

,

مولایمان دیروز کار ده برابری می خواستند و امروز به کار صد برابری فرمان می دهند .

,

علت را هم در ۱۸ شهریور ۱۳۶۶ بیان کرده و فرموده اند : برای اصلاح فرهنگ عمومی ، باید کتاب منتشر بشود .

,

ایشان در ۴ دی ۱۳۷۲ فرمودند : کسیکه با این دنیای زیبا و زندگی بخش ، دنیای کتاب ، ارتباط ندارد ، بی شک از مهم ترین دست آورد انسانی و نیز از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است .

,

هم باید " کتاب خوب "  نوشته شود ، هم کتاب خوب ، درست چاپ و توزیع شود ، و هم مردم تشویق به کتابخوانی شوند و به مطالعه روی بیاورند .

,

ما امروز به یک نهضت کتابخوانی نیاز داریم . کتاب باید وارد خانه ها بشود . کتاب باید در سبد اقتصادی خانوارها جای گیرد . در مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، بایستی مقوله کتاب و کتابخوانی ، مورد توجه جدی قرار بگیرد . پدر و مادرها باید در تربیت فرزندان به کتابخوانی توجه کنند .

,

امام خامنه ای در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۴ فرمودند : این عادت هنوز در بین مردم جانیفتاده که بروند کتابی را بخرند ، بعد آن را بخوانند ، بعد به دوستشان

یا به فرزندشان بدهند ، تا آن ها هم بخوانند ؛ این طوری نیست . ای بسا کتابی را می خرند ، بعد آن را کناری می گذارند ؛ یا مثلا کتابی را دوستی به دوستی هدیه می دهد ، او هم کناری می گذارد ! واقعا کتاب خواندن در مملکت ما جا نیفتاده است ؛ و این درد بزرگی است ... کتاب بنویسید ، مقاله بنویسید ، اعلان بکنید ... قصه ... نوشته بشود ، کارهای هنری بشود ، تا مردم به خواندن کتاب وادار بشوند ... و کتاب جزو لوازم زندگی بشود .

,
,
,

معظم له در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۴ گفتند : کتاب خریدن ، باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب بشود . مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزئیناتی و تجملاتی ، مثل لوسترها و میزهای گوناگون و مبل های مختلف و پرده ها ... به کتاب اهمیت بدهند و اول کتاب را بخرند . مثل نان و خوراکی و وسائل معیشتی لازمی که در خانه هست ، کتاب هم باید از این قبیل باشد .

,

ایشان در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۹ هم فرمودند : کتابخوانی باید مثل خوردن و خوابیدن و سایر کارهای روزانه ، در زندگی مردم وارد بشود .

,

معظم له در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۳ نیز گفتند : کتابخوانی به عنوان یک سنت رایج در بیاید و همه در کشور کتابخوان بشوند ... بایستی تعداد کتاب هایی که هر بار چاپ می شود ... به دویست هزار و سیصد هزار برسد .

,

این حرف ، در سال ۱۳۷۳ بیان شده است . امروز به تیراژ میلیونی باید برسیم .

,

ایشان در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ می فرمایند : می گویند از فلان کتاب پر فروش و پر تیراژ ، پانصد هزار ، ششصد هزار ( نسخه ) چاپ شده ؛ خب حالا ششصد هزار نسخه کتاب در یک کشور به این بزرگی ، اگر فرض کنیم هر یک نسخه کتاب را هم ده نفر خوانده باشند ، می شود پنج میلیون نفر ، شش میلیون نفر ؛ از جامعه هشتاد میلیون نفری ما ، پنج میلیون ( نفر ) یک کتاب را بخوانند و به معارف آن آشنا بشوند ، کافی است ؟ باید ترویج کرد ؛ باید هم کتاب را ترویج کرد ... نگذاریم این قضیه به آسانی از دست برود .

,

اماممان در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ می فرمایند : به مسئله نشر و توزیع کارهایتان اهمیت دهید ... باید کاری کنید که آثار شما ... حقیقتا فضا را پر کند . بعضی از کارها ، همین جور است ... کتاب " دا " در صد و خرده ای چاپ ، نزدیک پانصد هزار نسخه منتشر شده ؛ بعضی از کتاب های دیگر هم همین جور ؛ این بسیار خوب است ؛ انسان خوشحال می شود ؛ لیکن لازم است که بقیه کارها هم همین جور ترویج شود ... یک قرارگاهی برای نشر به وجود آورید ... این همه جوان های بسیجی هستند ؛ این همه حلقات صالحین هست ؛ این همه جوان های خوب در دبیرستان ها هستند ، در مراکز آموزشی هستند ؛ در حوزه های علمیه هستند ؛ این ها اگر دستشان برسد ، می توانند ، مشتاق اند ؛ شما می توانید از این ها استفاده کنید ... شما یک چاپ بکنید ، با چهل هزار ، پنجاه هزار ؛ چاپ دوم ، سی هزار دیگر ، چهل هزار دیگر ؛ در ظرف مثلا دو سه سال بتوانید تیراژها را به دو میلیون ، سه میلیون برسانید . این جوری باید محصولاتتان فروش برود ... بسیج کمک کند ؛ آموزش و پرورش کمک کند .

,

چرا به این راهکارهای روشن توجه نمی کنیم ؟ مرادمان در ۱۹ آبان ۱۳۷۶ ریزتر ، به بیان مسئله پرداختند و فرمودند : در مدرسه ، در شهر ، در سطح کشور ، مسابقه کتابخوانی راه بیندازند و بعد مراسم این مسابقه را مثل مراسم مشاعره ، از تلویزیون پخش کنند ... یک مسابقه سراسری در سطح کشور راه بیفتد ... بعد برای کسانی که در این جاها برنده می شوند ، مراسمی در صدا و سیما برپا کنند ، آن جا بیایند و به نحوی این را عرضه و ارائه کنند ؛ سئوال بشود ، جایزه بگیرند و بروند .

,

ایشان در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۶ فرمودند : در مدارس ، ساعتی برای کتابخوانی گذاشته شود ... به جای ساعت انشاء ... ساعت کتابخوانی بگذارند ، تا دانش آموزان با فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند .

,

از این ریزتر و جزئی تر می شود ، بیان کرد ؟ چرا مسئولین فرهنگی کشور و صدا و سیما کوتاهی کرده اند ؟ چرا به کار به این روشنی ، پاسخ مثبت ندادیم ؟!!

,

ایشان در ۷ دی ۱۳۷۲ فرمودند : من اگر بدانم هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه اش این باشد که مردم کتابخوان بشوند ، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم !

,

اما من و شما ، سالی یک ساعت هم برای کتابخوان شدن مردم حرف نزدیم !

,

امام خامنه ای در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۹ فرمودند : جوانان ، پیران ، مردان ، زنان ، شهری ها ، روستایی ها و هر کسی که با کتاب می تواند ارتباط برقرار کند ، باید کتاب را در جیبش داشته باشد و تا یک جا بیکار نشست ، مثل اتوبوس ، تاکسی ، مطب پزشک ، اداره ، دردکان ، وقتی که مشتری نیست ، در خانه به هنگام اوقات فراغت ، کتاب را در بیاورد و بخواند .

,

ایشان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۲ گفتند : افرادی که کار روزانه دارند ... بخشی از زمان را ، ولو نیم ساعت ، برای کتاب خواندن بگذارند ...

این بایستی یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه هایشان یاد بدهند . خانم ها در خانه ها کتاب بخوانند .

,
,
,

معظم له در ۷ دی ۱۳۷۲ فرمودند : جوانان و پدران و مادران و به خصوص بچه ها ، باید با کتاب انس پیدا کنند ؛ ... اگر پدر و مادر کتابخوان باشند ، به احتمال زیاد بچه ها کتابخوان خواهند شد .

,

ایشان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۲ فرمودند : بچه هایمان را هم از اول کودکی عادت بدهیم که کتاب بخوانند ؛ مثلا وقتی می خواهند بخوابند ، کتاب بخوانند و بخوابند ... در تابستان ها که بچه ها و جوانان تعطیل هستند ، حتما کتاب بخوانند ، کتاب هایی را معین کنند ، بخوانند و تمام کنند .

,

معظم له همچنین در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۴ گفتند : همه افراد خانه ما ... شب همیشه در حال مطالعه خوابشان می برد . خود من هم همین طورم ؛ نه این که وسط مطالعه خوابم ببرد ؛ مطالعه می کنم ، تا خوابم می آید ؛ کتاب را می گذارم و می خوابم . همه افراد خانه ما همین طورند ... من فکر می کنم که همه خانواده های ایرانی باید این طوری باشند .

,

اگر همه ما ایرانی ها ، مثل رهبر عزیزمان ، کتابخوان بودیم ؛ آیا وضعمان مثل امروز بود ؟ خیلی رشد علمی و معنوی داشتیم . این یک تکلیف است که من و شما باید در مسیر مطالعاتی خود ، به این نقطه برسیم .

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه