اخبار داغ

دانا به بهانه دیدار کارگران با رهبر انقلاب ارزیابی کرد؛

دولت و مجلس باید با حمایت از تولید داخلی آینده کارگران را به سمت ثبات هدایت کنند

دولت و مجلس باید با حمایت از تولید داخلی آینده کارگران را به سمت ثبات هدایت کنند
مشکلات کارگران محدود به دیروز و امروز نمی‌شود و این قشر مظلوم سالهاست با مسائل متعدد که مهم‌ترین آن نبود امنیت شغلی و معیشت ضعیف است دست و پنجه نرم می‌کنند و حال با روی کار آمدن دولت مردمی کور سوی امیدی برای رفاه کارگر دیده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز؛ مشکلات کارگران مسئله دیروز و امروز نیست و سال‌هاست کارگران شریف با مسائلی از قبیل مشکلات معیشتی، نبود ثبات شغلی و هراس داشتن از تعدیل، دستمزد اغلب پایین، نبود حمایت صددرصد از سوی کارفرما و ... رنج می‌برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
نکته‌ای که کارگران را به استرس می‌اندازد حرف‌های گاه و بیگاه برخی کارفرمایان برای تعدیل نیروست و از سویی با شرایط بعضاً بی‌ثبات اقتصادی کارگران مجبور هستند صبح تا شب را در محل کار مشغود باشند تا شاید از «اضافه کاری» سهمی داشته باشند و با این شرایط عملاً یک روز کامل را در محل کار مشغول می‌شود.
,
 
,
البته بی‌انصافی است اگر تمامی مشکلات کارگران را روی دوش کارفرمایان لمس کنیم و آنان را مسبب مسائل رخ داده برای کارگران بدانیم، الحق و والانصاف کارفرمایانی هم هستند که با جان و دل از کارگران شریف حمایت کرده و می‌کنند تا چرخ زندگی کارگران بچرخد و لااقل هراس تعدیل نیرو را به ذهن متبادر نکنند.
,
 
,
باید این نکته در نظر داشت که برخی گره مشکلات کارگران را می‌شد سال‌های گذشته با دست باز کرد، اما متأسفانه آنقدر گره در گره افتاد تا کار به جای برسد که حتی نشود این گره را با دندان باز کرد.
,
 
,
واگذاری‌ کارخانجاتی که به کارگران آسیب وارد کرد
, واگذاری‌ کارخانجاتی که به کارگران آسیب وارد کرد, واگذاری‌ کارخانجاتی که به کارگران آسیب وارد کرد,
 
,
این مشکلات البته کلان بوده و دولت‌ها و مجلس مختلف باید در سال‌های قبل فکر عاجلی برای آن می‌کردند، به عنوان مثال افزایش تورم بر دستمز کارگران تأثیر مستقیم دارد و دولت‌های که روی کار آمده‌اند ابتدا برای کاهش تورم وعده‌های گوش پر کن و وسوسه‌انگیز به مردم داده‌اند و در پایان دولت‌شان نه تنها تور کاهش نیافته، بلکه آن را با عدد بالاتر تحویل دولت بعدی داده‌اند.
,
 
,
مسئله دیگری که برای قشر کارگر بسیار گران تمام شده، اقدام برخی صنعتگران برای تعدیل نیروی قشر کارگر به‌ دلیل افزایش سالیانه دستمزد آنان است؛ البته دولت سیزدهم از ابتدا بنا داشت دستمزد کارگران بالاتر از نرخ تورم باشد تا این قشر فشار معیشتی و اقتصادی را احساس نکنند (دستمزد کارگران در سال جاری ۵۷ درصد افزایش یافت).
,
 
,
همچنین واگذاری نادرست کارخانه‌ها بعضاً صدای کارگران را درآورده، اما این قشر مظلوم و وفادار به انقلاب اسلامی هیچ وقت بهانه دست دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ندادند و با تحمل مشکلات آن را از سر گذراندند.
,
 
,
مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار جمعی از کارگران با ایشان «افزایش فرصت‌های شغلی»، «تنظیم عادلانه رابطه کار و سرمایه» و «تأمین امنیت شغلی» کارگران را سه موضوع اساسی در مسائل کارگری برشمردند و گفتند: مسئولان باید تلاش کنند تا فرصت‌های شغلی را افزایش دهند و این موضوع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت صحیح دولت در هدایت سرمایه‌ها به سمت ظرفیت‌ها و احیای فرصت‌های شغلی، امکان‌پذیر است.
,
 
,
با این مقدمه خبرنگار دانا به سراغ دو تن از کارشناسان اقتصادی و حوزه کار و کارگری رفته تا مشکلات کارگران را بررسی کرده و راهکارها و پیشنهادهای این دو کارشناس را در این باره مورد کنکاش قرار دهد.
,
 
,
زهرا کریمی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه مازندران و پژوهشگر اقتصادی و جعفر بندی شریبانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گپ و گفت با دانا نقطه‌نظرات خود را در این باره مطرح کردند.
,
 
,
پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که معیشت و اقتصاد کارگران را با «اما و اگر» مواجه کرده، تورم بالاست، اظهار کرد: با افزایش روزافزون هزینه‌ها کارگران احساس می‌کنند که دستمزدشان کفاف زندگی را نمی‌دهد و سطح رفاه آنان روز به روز پایین‌تر می‌آید.
,
 
,
زهرا کریمی اضافه کرد: تورم در دولت حسن روحانی بسیار بالا رفت و علت این بود که دولت قبلی معیشت و اقتصاد مردم را به برجام گره زده بود و این سرآغاز مشکلات بعدی شد، از سوی دیگر تحریم‌های دشمنان در مشکلات اقتصادی کارگران تأثیر منفی داشت و اقتصاد کشور با مشکل مواجه شد.
,
 
,
وی تبیین کرد: این عوامل را کنار این بگذارید که برخی کارگران با این شرایط اقتصادی کشور شغل خود را از دست می‌دهند و وضعیت کارگران از بد به بدتر می‌رسد.
,
 
,
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به افزایش ۵۷ درصد دستمزد کارگران و تأثیرگذاری آن بر اقتصاد خانوار افزود: دولت فعلی از روز نخست سعی کرده قدرت خرید کارگران افزایش پیدا کند، اما با افزایش تورم در ماه‌های آینده دستمزد فعلی کارگران خورده خواهد شد.
,
 
,
راهکاری به دولت سیزدهم برای بهبود معیشت کارگران
, راهکاری به دولت سیزدهم برای بهبود معیشت کارگران, راهکاری به دولت سیزدهم برای بهبود معیشت کارگران,
 
,
کریمی تبیین کرد: از سوی دیگر برخی کارگران کارخانه‌های بزرگ حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند و در صورتی که مستأجر باشند شرایط دشواری را سپری خواهند کرد، البته برخی کارگران همان حداقل دستمزد را نیز دریافت نمی‌کنند و در مناطق محروم کشور جوانان و زنان بعضاً وارد بازار کار می‌شوند و بسیاری حداقل دستمزد را دریافت نمی‌کنند.
,
 
,
وی با ارائه راهکار به دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت معیشت کارگران متذکر شد: دولت باید با کاهش تورم و افزایش سرمایه‌گذاری کارگران را دریابد، چراکه دولت آقای رئیسی می‌تواند از تجربیات تلخ دولت‌های قبل استفاده کرده و مشکلات کارگران را رفع کند.
,
 
,
این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: با اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی مشکلات بسیاری از کارگران مرتفع می‌شود و دولت فعلی نشان داده که در پی اصلاح این ساختار است و بهره‌گیری از بخش خصوص و ارائه چشم‌انداز به این بخش می‌تواند راهکاری برای توسعه اقتصادی کشور باشد.
,
 
,
کریمی با تأکید بر حمایت دولت از بخش تولید برای رفع مشکلات کارگران تشریح کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی باید بخش تولید فعالیت جدی‌تری داشته باشد و در این راستا سرمایه‌گذاری می‌تواند موانع اصلی سر راه بخش تولید را از میان بردارد.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه عدم تناسب حقوق و دستمزد با تورم به مشکلات کارگران دامن می‌زند، تبیین کرد: دولت در حوزه اقتصادی باید به‌گونه‌ای عمل کند که قشر کارگر کمترین آسیب را به لحاظ معیشتی احساس کند.
,
 
,
بندی شربیانی با تأکید بر اینکه کارگران در تلاطمات کنونی اقتصادی نباید آسیب ببینند، تبیین کرد: ایجاد رفاه و ارائه بسته‌های رفاهی به کارگران در بخش بهداشت و درمان و معیشت می‌تواند کارگران را تا حدودی از فشار اقتصادی خارج کند.
,
 
,
وی یادآور شد: از سوی دیگر در شورای اسلامی شهر ششم اتفاقات مناسبی برای حمایت از قشر کارگر رخ داده و می‌دهد و تلاش داریم کارگرانی که در حوزه خدمات شهری، فضای سبز و ... مشغول هستند رفاه لازم را در این زمینه کسب کنند.
,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر حمایت دولت سیزدهم از بخش تولید خاطرنشان کرد: سرنوشت کارگران به حوزه تولید گره خورده و در صورت رونق تولید اوضاع کارگران بهبود پیدا خواهد کرد و حمایت از تولید آنقدر حیاتی است که نمی‌توان آن را به راحتی نادیده گرفت.
,
 
,
بندی شربیانی متذکر شد: دولت و مجلس باید با حمایت از تولید داخلی آینده و سرنوشت کارگران را به سمت ثبات هدایت کنند و با این کار علاوه بر ایجاد اشتغال، صنعت تولید رونق خواهد گرفت و این ارتباط مستقیمی با حقوق و دستمزد کارگران و معیشت این قشر شریف خواهد داشت.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه