اخبار داغ

برداشت بی‌رویه و کشت سنتی از مهمترین دلایل بروز بحران آب در گیلان؛

فصل نشاء برنج و بایدها و نبایدهای مصرف آب/ تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند

فصل نشاء برنج و بایدها و نبایدهای مصرف آب/ تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند
همزمان با آغاز فصل نشاء در استان گیلان بایدها و نبایدهای مدیریت بهینه آب از جمله مهمترین دغدغه های مسئولان و مردم است و توزیع عادلانه آب بین تمامی مزارع و استفاده از ظرفیت آب بندان‌ها و چاه‌ها در کنار آب سدهای استان که نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است، از اهمیت بالایی برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، استان گیلان از قدیم الایام به سرزمین کشت و کشاورزی معروف بوده است و نام این خطه خوش آب و هوا با بارش فراوان نزولات جوی گره خورده است به همین سبب خشکسالی و کمبود آب در این استان کمی دور از ذهن نشان می دهد درحالیکه طی سالیان اخیر گیلان سرسبز و بارانی نیز دچار معضل خشکسالی و کمبود آب شده و این موضوع نگرانی مردم خصوصا شالیکاران را به همراه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
کاهش ۵۷ درصدی آب سد سفیدرود/ ۹۰ درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می شود
, کاهش ۵۷ درصدی آب سد سفیدرود/ ۹۰ درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می شود, کاهش ۵۷ درصدی آب سد سفیدرود/ ۹۰ درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می شود,
 
,
حجم آب سد سفیدرود به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین آب استان گیلان نیز در طی سال های اخیر روند کاهشی داشته به طوریکه طبق گفته خانی پور، معاون حفاظت و بهره بردای شرکت آب منطقه‌ای گیلان حجم آب این سد امسال ۲۰۶ میلیون مترمکعب گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.
,
 
,
۹۰ درصد از آب تولیدی آبفا برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و این حجم بالا نشان دهنده اهمیت نحوه مصارف این بخش است زیرا مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب در این حوزه در ذخیره سازی و جلوگیری از بروز تنش آبی در استان گیلان موثر است.
,
 
,
برداشت بی رویه و کشت سنتی از مهمترین دلایل بروز بحران آب در گیلان
, برداشت بی رویه و کشت سنتی از مهمترین دلایل بروز بحران آب در گیلان, برداشت بی رویه و کشت سنتی از مهمترین دلایل بروز بحران آب در گیلان,
 
,
برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، کشت سنتی که آب خور بالایی دارد و عدم به روز رسانی سیستم های آبیاری از جمله مهم ترین عوامل ایجاد بحران آب در استان گیلان است و رفع این مشکلات نقش به سزایی در مدیریت و مصرف بهینه این ماده ارزشمند برشمرده می شود.
,
 
,
کشاورزان گیلانی هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه کار نشاء شالیزارهای خود را آغاز می کنند. طبق اعلام رئیس جهاد کشاورزی گیلان تاکنون ۳۳ درصد یعنی ۷۹ هزار هکتار از شالیزارهای استان نشا شده است.
,
 
,
, ,
 
,
“حمیدرضا امام پناهی” فرماندار شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به وضعیت بحرانی ایجاد شده در سد سفیدرود اظهار داشت: میزان ذخیره آب در سد سفیدرود حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری دارد و کمبود ذخیره آب مواجه هستیم.
,
 
,
 
,
حمیدرضا امام پناهی با اشاره به اینکه برنامه ریزی جهت استفاده حداکثری از ظرفیت آب بندان ها و چاه های عمیق و نیمه عمیق در دستور کار است افزود: از طریق قرارگاه جهادی آب شهرستان رشت برای چاه هایی که فاقد مجوز بودند، اقدامات جهت ثبت نام و دریافت سوخت انجام شده است.
,
 
,
عدم کشت ناشی از کمبود آب در شهرستان رشت گزارش نشده است/ کشاورزان بالادست همراهی بیشتری داشته باشند
, عدم کشت ناشی از کمبود آب در شهرستان رشت گزارش نشده است/ کشاورزان بالادست همراهی بیشتری داشته باشند, عدم کشت ناشی از کمبود آب در شهرستان رشت گزارش نشده است/ کشاورزان بالادست همراهی بیشتری داشته باشند,
 
,
وی با بیان اینکه تاکنون گزارش عدم کشت در شالیزارهای شهرستان رشت به دلیل کمبود آب گزارش نشده است ادامه داد: آب با توجه به نوبت بندی انجام شده به سمت شالیزارها هدایت می شود و از ظرفیت آب بندان ها و چاه های آب استفاده می کنیم.
,
 
,
امام پناهی از کشاورزان به ویژه کشاورزان بالادست خواست که در توزیع عادلانه آب با دهیاران و سایر مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و تاکید کرد: صبر و سعه صدر و همکاری همه کشاورزان در عبور از تنش آبی و توزیع عادلانه آب بین مزارع اهمیت بسیار بالایی دارد و کشاورزان می بایست نسبت به مزارع مجاور خود نیز توجه داشته باشند.
,
 
,
افزایش ۳۰ درصدی لایروبی انهار
, افزایش ۳۰ درصدی لایروبی انهار, افزایش ۳۰ درصدی لایروبی انهار,
 
,
فرماندار رشت با بیان اینکه از اواسط اسفند سال گذشته تا امروز بیش از ۱۶۰ کیلومتر از نهرهای درجه یک و دو شهرستان به کمک آب منطقه ای و دهیاری ها و بخش خصوصی لایروبی شدند تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی دارد.
,
 
,
امام پناهی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش ها در چند روز اخیر و به ویژه در هفته جاری، از کشاورزان درخواست داریم که نسبت به کاشت مزارع و نشاکاری اقدام کنند تا در روزهای گرم پیش رو با تنش آبی و مشکلات ناشی از آن مواجه نشوند.
,
 
,
تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند
, تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند, تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند,
 
,
وی با اشاره به ضرورت بیمه کشاورزی محصولات بیان کرد: کشاورزان باید حتما نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند زیرا اگر خسارتی به هر دلیلی به مزارع و محصولات آنها وارد شود می توان از طریق صندوق کشاورزی آن را پرداخت کرد.
,
 
,
فرماندار شهرستان رشت با گلایه مندی از کم توجهی کشاورزان به بیمه محصولات بیان کرد: تنها ۲۰ درصد از کشاورزان شهرستان رشت از خدمات بیمه کشاورزی برخوردارند که آمار بسیار پایینی است و از مردم درخواست داریم این موصوع را جدی تر دنبال کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه