اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

ارز رانتی دولت روحانی مسبب گرانی‌های اخیر است/ ضرورت ایجاد نظام یکپارچه مالیاتی-یارانه‌ای-رفاهی

ارز رانتی دولت روحانی مسبب گرانی‌های اخیر است/ ضرورت ایجاد نظام یکپارچه مالیاتی-یارانه‌ای-رفاهی
حسین زاده گفت: ارز رانتی دولت روحانی مسبب گرانی‌های اخیر است لذا دولت سیزدهم چاره‌ای جز واقعی کردن قیمت‌های کالاهای اساسی و دادن یارانه آن‌ها به مصرف کنندگان حقیقی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید حسین زاده، استاد دانشگاه رضوی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: هدفمندسازی یارانه ها در در دولت های مختلف نام های گوناگونی به خود گرفته اند اما موضوعی که بسیار مهم است روش و نحوه آن است که می تواند باعث مشکلات بیشتر اقتصادی یا راه حلی برای مهار تورم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: بر اساس قوانین اقتصادی دولت ها باید بر اساس تورم ایجاد شده یا نرخ ارز بخشی از قیمت ها را تا چند درصد افزایش دهند اما متاسفانه در دولت گذشته به دلیل تدابیر اشتباه اقتصادی قیمت های کالاهای اساسی به صورت کاذب در یک حدی نگه داشته شدند که این امر باعث کسری بودجه شدید دولت شده است.

,

حسین زاده ضمن اشاره به اینکه مسبب گرانی های کالاهای اساسی، خالی کردن خزانه کشور، انباشت بدهی چند هزار میلیاردی برای کشور، میراث ارز رانتی دولت روحانی است، ادامه داد: از این رو دولت سیزدهم چاره ای جز واقعی کردن قیمت های کالاهای اساسی و دادن یارانه آن ها به مصرف کنندگان حقیقی نداشته است که این امر باعث از بین رفتن فسادها و رانت های ایجاد شده از تخصیص ارز ترجیحی می شود.

,

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: نظام مالیاتی، نظام رفاهی و نظام یارانه ای کشور باید یکپارچه شود که افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه، مالیات یا حمایت هستند در این نظام یکپارچه تعریف و مشخص شوند؛ علاوه بر آن زمانی که نظام مالیاتی و درآمدهای حاصل از آن شفاف باشد می توانید در نظام یارانه ای هزینه کنید لذا تنها راهی که می توان معیشت حداقلی و رفاه مردم را تامین کرد، ایجاد نظام یکپارچه مالیاتی- رفاهی است.

,

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که طی سالیان گذشته کمتر به آن توجه شد و امروز حاصل آن بی تدبیری ها مشاهده می کنیم، عدم خودکفایی در بحث کالاهای اساسی است و این امر باعث شده هنوز کشورمان در تامین بسیاری از کالاهای اساسی هنوز با مشکل مواجه باشد و تامین آن ها وابسته به واردات شوند و زمانی که قیمت این کالاها به هر دلیلی مانند جنگ روسیه و اوکراین به صورت جهانی بالا رود، تاثیر آن را در داخل کشور شاهد باشیم.

,

حسین زاده خاطر نشان شد: جهت ایجاد ثبات قیمت ها در کالاهای اساسی و کم کردن فشارهای معیشتی به مردم، دولت سیزدهم بحث خودکفایی در کالاهای اساسی را نیز باید در میان مدت دنبال کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه