اخبار داغ

کارشناس اقتصاد مطرح کرد؛

میراث خسارت بار روحانی برای مردم/ رئیسی برای دفاع از منافع مردم ارز ترجیحی را حذف کرد

میراث خسارت بار روحانی برای مردم/ رئیسی برای دفاع از منافع مردم ارز ترجیحی را حذف کرد
شیخی گفت: دولت در جهت دفاع از منافع عمومی و به خصوص اقشار کم درآمد جامعه، ارز ترجیحی را حذف و یارانه ای را که حق مردم بود از دست دلالان، قاچاقچیان و سوداگران بازار و... بیرون کشیده و به مردم بازگرداند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد در گفتگو با مرآت اظهار کرد: ارز ترجیحی میراث خسارت باری بود که به دولت آیت‌الله رئیسی رسیده است. شاهد آن بودیم که دولت قبلی جرأت حذف ارز ترجیحی را نداشت و این کاری بود که دولت های قبل به دولت جدید تحمیل کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ناسالم بودن نظام توزیع و وجود سوداگرانی که منافع شخصی خود را بر مصالح مردم و منافع اجتماعی مقدم می دارند تصریح کرد: مسائلی از این دست دولت را بر آن داشت تا جهت دفاع از منافع عموم مردم کشور به خصوص اقشار کم درآمد جامعه، ارز ترجیحی را حذف و یارانه ای را که حق مردم بود از دست دلالان، قاچاقچیان و سوداگران بازار و... بیرون کشیده و به مردم بازگرداند.

,

این استاد اقتصاد افزود: با وجود حمایت های گسترده در امر صادرات اما ارز ترجیحی باعث شد تا عده ای با تقلب در امر صادرات و واردات، ارز ترجیحی را دریافت اما آن در مسیر درست آن مصرف نکنند. در سال هایی که گذشت به وفور شاهد ورود کالاهای لوکس و غیرضروری با از 4200 تومانی بودیم. در مواردی نیز شاهد فروش ارز و یا احتکار کالاهای وارد شده و عرضه آن ها با نرخ ارز آزاد در بازار بودیم.

,

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی به آنچه در اظهارات انتخاباتی خود در خصوص کنار گذاشتن ارز رانتی یا همان 4200 تومانی گفته بود؛ عمل کرده است، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در تلاش است تا این یارانه را به نحوه عادلانه ای به دست مصرف کننده واقعی آن برساند.

,

شیخی ضمن اشاره به اینکه هر طرحی منتقدین و مخالفین و موافقینی دارد گفت: حذف ارز ترجیحی آثار خوب و بدی در جامعه از خود نشان می‌دهد که آثار بد غیرمستقیم آن ناشی از رفتارها و مسابقه تورمی است که توسط عناصر و دلالان بازار رخ می‌دهد که بایستی توسط دولت و با عزمی همگانی کنترل و جلوی آن به نحو درستی گرفته شود.

,

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: آثار مستقیم گرانی ها توسط دولت با تغییر در روش پرداخت یارانه و پرداخت نقدی به صورت ما به التفاوت یک برابری اجناسی که تا پیش از این شامل ارز ترجیحی بودند، به خوبی کنترل خواهد شد.

,

وی با تأکید بر صادق الوعد بودن دولت آیت الله رئیسی، عنوان کرد: رئیس جمهور پیشاپیش یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی را به مردم می پردازد. البته لازم است دولت به طور جدی با دلالی و سوداگری در بازار مقابله کرده و آن را از مبنا ریشه کن کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه