اخبار داغ

تب برفکی در جمعیت دامی استان مرکزی شیوع یافت /چوب بی‌کیفیتی دارو بر سر دامداران

تب برفکی در جمعیت دامی استان مرکزی شیوع یافت /چوب بی‌کیفیتی دارو بر سر دامداران
بررسی‌های میدانی خبرنگار دیارآفتاب از شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان مرکزی حکایت دارد به‌گونه‌ای که تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی در روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ بررسی‌های میدانی خبرنگار دیارآفتاب از شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهر داودآباد حکایت دارند به‌گونه‌ای که تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی در روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته است و اکثر دامداران این منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
یکی از دامداران این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تائید شیوع بیماری تب برفکی گفت: از اوایل اردیبهشت‌ماه بیماری تب برفکی در داودآباد شیوع پیداکرده است و هر روز هم در حال افزایش است.
,
 
,
 
,
 
,
داودآبادی با انتقاد از بی‌کیفیت بودن واکسن تب برفکی داخلی افزود: علیرغم اینکه حدود ۴۵ روز از واکسیناسیون دام‌هایم علیه تب برفکی می‌گذرد دام‌هایم به این بیماری مبتلا شده‌اند این در حالی است که معمولاً واکسیناسیون باید چهار ماه ایمنی در دام‌ها ایجاد کند.
,
 
,
وی ادامه داد: با این شرایط اقتصادی و بالا بودن قیمت نهاده‌ها و دارو شیوع بیماری خسارات فراوان را به دامداران وارد می‌کند.
,
 
,
4934273_202
,
 
,
این دامدار با انتقاد از عملکرد دامپزشکی بیان کرد: فکر کنم باوجوداینکه چند روزی است که دامداران این منطقه با بیماری تب برفکی دست و پنج نرم می‌کنند دامپزشکی استان بی‌خبر است و بعد از اطلاع از موضوع فقط به‌صورت یک اطلاعیه رعایت بهداشتی اکتفا می‌کند اینکه نشد حمایت!
,
 
,
داودآبادی بیان کرد: انتظار داریم دامپزشکی نظارت و حمایت‌های بیشتری را از دامداران داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.
,
 
,
تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که نشخوارکنندگان اهلی و وحشی را گرفتار کرده و به‌سادگی از تمام راه‌ها، سریع منتشر می‌شود. این بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیردار، به لحاظ اقتصادی جزء بیمارهای به‌شدت خسارت‌زا دسته بندی می‌شود.
,
 
,
از علائم این بیماری می‌توان به نکروز عضله قلب، برفک یا همان آفت دهانی، زخم‌های به صورت تاول در محوطه دهانی، زخم‌ها در ناحیه سم و پاها، ضعف سیستم دفاعی بدن، تب، کاهش اشتها، کاهش تولید‌ و سقط جنین اشاره کرد.
,
 
,
با بروز این بیماری در دام میزان مصرف غذای دام به شدت کاهش می‌یابد.
,
انتهای پیام 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه