اخبار داغ

در سفر وزیر نیرو به ارمنستان

تفاهم نامه همکاری اقتصادی بین ایران و ارمنستان امضا شد/ توافق دو کشور برای تخلیه آلودگی‌ها از رودخانه ارس

تفاهم نامه همکاری اقتصادی بین ایران و ارمنستان امضا شد/ توافق دو کشور برای تخلیه آلودگی‌ها از رودخانه ارس
در سفر وزیر نیرو به ارمنستان، سند تفاهم‌نامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضای رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان که در روزهای پایانی هفته جاری به ارمنستان سفر کرده، در دیدار با "هاکوب سیمیدیان" وزیر محیط زیست ارمنستان اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران با وجود موانع تحریم‌های استکباری، در مدیریت کرونا بسیار موفق عمل کرد به طوری که امروز تلفات کرونا در کشور ما به 2 الی 3 نفر رسیده است و دولت سیزدهم در این زمینه برای ارائه خدمات به ارمنستان اعلام آمادگی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان با اشاره به سوابق همکاری‌ها و تعاملات دو کشور اظهار کرد: هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان باید محل توسعه ظرفیت و افزایش همکاری‌ها بوده و نقش راهبردی در روابط دو کشور داشته و نقطه عطفی در موضوع‌های مختلف به ویژه آب و محیط زیست به وجود آورد.

,

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی به ویژه در حوزه آب نیز می‌تواند برای ارمنستان موثر باشد، گفت: ایران سومین کشور بزرگ سد ساز جهان است و حدود 12 هزار و 500 مگاوات سدهای برق آبی در مدار بهره‌برداری دارد تا جایی که توانسته‌ایم خدمات فنی مهندسی در حوزه آب را به کشورهای متعددی مانند تاجیکستان، روسیه و ایتالیایی‌ها صادر کنیم.

,

در ادامه "هاکوب سیمیدیان" وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به سوابق همکاری تهران و ایروان در حوزه‌های مختلف از برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور اظهار خرسندی کرد و گفت: امضای این یادداشت تفاهم کمیسیون مذکور مصادف با سی امین سالگرد شروع همکاری دو کشور است.

,

به گفته وی، باید همکاری در حوزه محیط زیست به ویژه در بخش سد سازی، مدیریت منابع آب، مناطق حفاظت شده و بخش‌های مختلف زیست محیطی را توسعه دهیم.

,

وزیر محیط زیست ارمنستان با اشاره به چالش‌های رودخانه مشترک مرزی، اظهار کرد: طی دو ماه اخیر فعالیت‌های مختلفی در این حوزه انجام و گزارشات از طرق دیپلماتیک ارائه شده و ارمنستان در این زمینه آمادگی کامل برای حل مسائل را دارد.

,

وی با اشاره به اهمیت ویژه کیفیت آب، پیشنهاد احیای کارگروه نمونه‌برداری مشترک برای آب را ارائه و اضافه کرد: نتایج نمونه‌برداری‌ها باید مبادله شود تا به یک استاندارد واحد دست یابیم.

,

همچنین در پایان، دو طرف درخصوص چالش‌های آلودگی‌ آب‌های سطحی توافق کردند با تشکیل یک کارگروه مشترک، اقدامات اجرایی برای تهیه نقشه راه، جزئیات و زمان‌بندی حل مشکل تخلیه آلودگی‌ها در رودخانه مرزی را آغاز کنند.

,

در ادامه سفر محرابیان به ایروان، سند تفاهم‌نامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضای رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور رسید.

,

این تفاهم‌نامه در محورهای ترانزیت، حمل و نقل و تسهیل تبادل کالا، تجارت بین دو کشور و همکاری گسترده‌تر در حوزه انرژی، توسعه همکاری‌های زیست محیطی در حوزه ارس و رفع آلودگی‌ از رودخانه‌های مرزی و توسعه همکاری در حوزه درمان و توریسم درمانی به امضا رسید.

,

علی اکبر محرابیان طی سخنانی در نشست رسمی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان، رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: یقیناً روابط خوب سیاسی ایران و ارمنستان موجب تقویت همگرایی در منطقه خواهد بود.

,

وزیر نیرو افزود: هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان را در شرایطی برگزار می‌کنیم که روابط دو کشور همسایه، بسیار دوستانه و در سطح عالی است و خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی نیز نسبت به سال‌های قبل بهبود پیدا کرده، در عین حال اطمینان داریم که ظرفیت رشد همکاری‌های تجاری بسیار بیشتر از حجم کنونی است.

,

محرابیان فقدان مسیر حمل و نقلی مناسب، روابط مالی و بانکی باثبات و در مجموع عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های عظیم دو کشور را از مشکلات موجود بر سر راه توسعه همکاری‌ها برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های دو کشور موانع موجود برطرف شود.

,

وی با بیان اینکه وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از زمان برعهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان یعنی از اجلاس دهم به بعد، برنامه‌ریزی و تلاش فراوانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور به عمل آورده است، تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی انتظار به‌حق مردم و مسئولان دو کشور است و در همین راستا توصیه اکید دارم تا با برگزاری نشست‌های پیگیری توافقات، مشکلات و موانع سد راه تفاهم‌ها را مرتفع و زمینه اجرای آنها را فراهم کنیم.

,

"مهر گریگوریان" رئیس ارمنی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و معاون نخست وزیر ارمنستان در پایان با تقدیر از تلاش‌های انجام شده برای تدوین سند یادداشت تفاهم، از برگزاری منظم نشست‌های کارشناسی و نهایی شدن سند جدید همکاری‌های دو کشور ابراز خرسندی کرده و بر اراده دولت جمهوری ارمنستان برای تقویت روابط با کشورمان در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

,

معاون نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گسترش همگرایی و افزایش تجارت در منطقه، آمادگی ارمنستان برای ادامه ایفای نقش تسهیل‌گر روابط ایران و اتحادیه را یادآوری کرد.

,

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل و انرژی به عنوان دو پایه مهم گسترش روابط بین دو کشور، تمدید و به‌روزرسانی قرارداد تبادل گاز و برق بین دو کشور، پیگیری تکمیل مسیر جاده شمال – جنوب ارمنستان به عنوان حلقه‌ای از کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، تسهیل روابط گمرکی دو کشور و برقراری روابط ریلی با ایران در صورت تحقق موضوع رفع انسداد از مسیرهای مواصلاتی در منطقه را به عنوان برخی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی دو کشور برشمرد.

,

در پایان این سفر، یادداشت تفاهم مناطق آزاد ارس ایران و مغری ارمنستان فی مابین مدیران ایرانی و ارمنی مناطق مذکور در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در شهر ایروان به امضا رسید.

,

در این یادداشت تفاهم دو طرف بر آماده‌سازی زمینه‌های همکاری بیش از پیشه فعالین اقتصادی دو کشور و استفاده از تسهیلات ویژه منطقه آزاد ایران و ارمنستان برای توسعه روابط صنعتی، تولیدی، تجارتی و بازرگانی تاکید کردند.

,

انتهای پیام/

,


 

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه