اخبار داغ

گزارشی از یک اقدام دانش بنیان:

استان البرز برای اولین بار بذرهای هیبریدی خیار و گوجه در کشور تولید کرد/ از حذف وابستگی به آمریکا و اروپا تا صادرات و کاهش بیماری صیفی جات

استان البرز برای اولین بار بذرهای هیبریدی خیار و گوجه در کشور تولید کرد/ از حذف وابستگی به آمریکا و اروپا تا صادرات و کاهش بیماری صیفی جات
این روزها تولید بذر صیفی جات گلخانه ای با استفاده از دانش روز دنیا برای نخستین بار در کشور در ساوجبلاغ انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها تولید بذر صیفی جات گلخانه ای با استفاده از دانش روز دنیا برای نخستین بار در کشور در ساوجبلاغ انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
جواد گوهری مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ انواع بذرهای هیبریدی ارقام خیار و گوجه در البرز تولید می شود.
,
 
,
با تولید بذرهای هیبریدی هم میزان تولید افزایش می یابد و هم کیفیت محصولات بیشتر می شود، حتی دوره های برداشت و بیماری را می توان تشخیص داد.
,
 
,
, ,
 
,
محصولات این مجموعه دانش بنیان به تائید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور هم رسیده است تا گام مهم دیگری پس از تولید برداشته شود.
,
 
,
سید باقر محمودی عضو هیئت علمی شرکت در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ در حال حاضر یک رقم خیار و یک رقم گوجه فرنگی هیبرید را تولید کرده ایم.
,
 
,
وی ادامه می دهد؛ رقم تولیدی مذکور در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران ثبت شده و  خوشبختانه بذر آن به صورت تجاری در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.
,
 
,
, ,
 
,
در این مجموعه برای تولید بذر هیبریدی دو بخش جداگانه پدر و مادر ایجاد شده است، موضوعی که یک کارشناس کشاورزی درباره آن توضیحاتی ارائه می دهد.
,
 
,
شاملو به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ بذرهای هیبریدی پدر و مادر ۸ نسل خالص شده اند، بعد از گرده افشانی صفات به بذر مادری منتقل و بذر هیبریدی تشکیل می شود.
,
 
,
وی ادامه می دهد؛ بذرهای هیبریدی تولید شده علاوه بر اینکه عملکرد بالایی دارد، میوه های یکدستی از آن تولید می شود و به آفات و بیماری ها هم مقاوم خواهد بود.
,
 
,
و اما کیفیت بذرهای این مجموعه با نمونه های خارجی برابری می کند، محمد صادق کایا مدیر گلخانه به خبرنگار تیتریک توضیحاتی در این زمینه ارائه می دهد.
,
 
,
, ,
 
,
وی می گوید؛ اولین شرکتی هستیم که بذر هیبریدی را تولید می کنیم اما با بذرهایی که از اروپا و آمریکا وارد کشور می شد برابری کرده و حرف برای گفتن دارد.
,
 
,
حالا وابستگی ها کمتر شده و برنامه های جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدات دانش بنیان بیشتر شده است، موضوعی که مدیرباغبانی جهاد کشاورزی البرز به آن اشاره دارد.
,
 
,
, ,
 
,
داوود بذرزاده در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ با تامین نیاز گلخانه های استان و کشور مقدمات صادرات بذرهای هیبریدی به خارج از کشور را مهیا خواهیم کرد.
,
 
,
البته این مجموعه دانش بنیان در مدت زمان کوتاه فعالیت خود توانسته علاوه بر تامین بخشی از نیازهای داخلی ۳ میلیون هیبریدی به دیگر کشورها صادر کند.
,
 
,
بدون شک با حمایت دولت و بخش خصوصی مجموعه دانش بنیان مذکور می تواند توسعه بیشتری پیدا کند تا نه تنها از خروج ارز پیشگیری کند بلکه ارز آوری هم داشته باشد.
 
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه