اخبار داغ

تلاش جهادی برای رفع محرومیت؛

پایان طلسم ۳۰ ساله بی آبی در دهکده دامداران بوکان توسط سپاه

پایان طلسم ۳۰ ساله بی آبی در دهکده دامداران بوکان توسط سپاه
با گذشت ۳۰ سال از تاسیس دهکده دامداران بوکان و عدم آب رسانی سالم به ساکنین این منطقه در نهایت و با حضور قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) این طلسم شکست و مردم آن طی چند ماه آینده از آب شرب آشامیدنی سالم بهرمند خواهند شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، دهکده دامداران بوکان در ۲کیلومتری شرق این شهر ۳۰ سال پیش و به عنوان بازار خرید و فروش دام در بوکان تاسیس شد و اندکی نگذشت که به علت نزدیکی به شهر و وجود دامداری های فراوان به محل زندگی بسیاری از دامداران تبدیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در ابتدا قرار بر این شد که این دهکده تنها مکانی برای نگهداری دام و خرید و فروش آن باشد اما دیری نپاید که جمعیت فراوانی به واسطه شغل های مرتبط با دام سنگین به این دهکده سرازیر شدند و جمعیت آن روز به روز رو به افزایش گذاشت.

,

با گذشت ۳۰ سال از تاسیس این دهکده هنوز ساکنین آن از مهمترین ضروریات زندگی همانند راه مناسب، بهداشت محیط و آب سالم شرب به واسطه عدم مشخص نبودن دهکده یا شهرک بودن آن در سامانه وزارت کشور بی بهره هستند که این یکی از مهمترین دغدغه های ساکنین این دهکده و حتی مدیران ارشد شهرستانی بوده است

,

سالهای متمادی است که ۵۲۰ خانوار این دهکده از آب شرب یک حلقه چاه چند ده متری که به صورت لوله کشی به منازل و گاوداری های آن انتقال داده شده برای مصارف خود استفاده می کنند که به دلیل نزدیکی به محل دپوی فضولات حیوانی و عدم رعایت استانداردهای لازمه از وضعیت اسفناک بهداشتی برخوردار است.

,

نا مشخص بودن وضعیت این دهکده (شهرک) در وزارت کشور دست مدیرانی شهرستانی را از ارائه خدمات رفاهی به ساکنین آن کوتاه کرده و این وضعیت سبب ایجاد وضعیت اسف ناک بهداشتی در سطح منطقه بخصوص از نظر آب شرب کرده است و بارها این مهم در جلسات مختلف شهرستان مورد برسی قرار گرفته اما به دلایل مختلف همچنان لاینحل باقی مانده است.

,

محمد یکی از ساکنین این دهکده (شهرک) در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ابزار تأسف از وضعیت این محله که در فاصله ۲ کیلومتری شهر بوکان واقع شده گفت: شهرک دامداران قطب اقتصادی بوکان است اما ۳۹ سال است که وضعیت آن به حال خود رها شده است.

,
وی ادامه داد: تمام مشکلات شهرک یک طرف و عدم نبود آب آشامیدنی سالم یک طرف که ۳۰ سال است سلامتی ساکنین این دهکده را با خطر جدی رو به رو کرده است.
,
وی ادامه داد: تمام مشکلات شهرک یک طرف و عدم نبود آب آشامیدنی سالم یک طرف که ۳۰ سال است سلامتی ساکنین این دهکده را با خطر جدی رو به رو کرده است.
,

محمد می افزاید: یک چاه از سالهای پیش توسط چند نفر از ثروتمندان دهکده حفر که البته بدون رعایت کوچکترین استاندارهای لازمه آب آن به صورت لوله کشی مه منازل انتقال داده شده است و بابت استفاده از آن ماهانه پولی از مردم گرفته می شود.

,

وی تصریح کرد: بارها از سوی حوزه بهداشت و اداره آبفای شهرستان نسبت به وضعیت بهداشتی و حتی آب آن هشدار های جدی داده شده که متاسفانه تا کنون برای حل آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

,

در همین راستا و کمک به روستاهای دارای تنش آبی قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع) در سطح سپاه تشکیل شد که هدف آب انتقال آب شرب سالم به روستاهای محروم بود که شهرستان بوکان به علت دارا بودن ۱۵۳ روستای پرخطر در حوزه تامین آب شرب به یکی از شهرهای پایلوت فعالیت این قرارگاه تبدیل شد.

,

دهکده دامداران بوکان یکی از آن ۱۵۳ روستای مورد هدف قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سطح شهرستان بوکان است که بدون نظر گرفتن مشکلات وضعیت هویتی آن در وزارت کشور تا چند ماه آینده از آب سالم آشامیدنی بهرمند خواهد شد.

,

فرمانده سپاه بوکان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با حضور این قرارگاه در شهرستان بوکان یکی از مهمترین اهداف ما کمک به روستاهای بود که در تابستان با مشکلات جدی کمبود و تنش آبی رو به رو بودند

,

سرهنگ پاسدار حسین جمشیدی افزود: در همین راستا دهکده دامداران یکی از مهمترین مناطق مورد بحث در این قرارگاه بود که البته به دلایل عدم مشخص بودن روستا یا شهرک بودن آن با مشکلات جدی رو به رو بود.

,
وی تصریح کرد: با حضور مسئول قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سطح استان در شهرستان و جلسات مستمر با مسئولان ارشد بوکانی خوشبختانه طلسم ۳۰ ساله عدم آب رسانی به این دهکده شکست و از چند روز آینده ساکنین این منطقه شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهند بود
,
وی تصریح کرد: با حضور مسئول قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سطح استان در شهرستان و جلسات مستمر با مسئولان ارشد بوکانی خوشبختانه طلسم ۳۰ ساله عدم آب رسانی به این دهکده شکست و از چند روز آینده ساکنین این منطقه شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهند بود
,

بی شک یکی از. مهمترین فاکتورهای سلامت جامعه، آب شرب آشامیدنی است که ساکنین دهکده دامداران از آن بی بهره بودند که حال و با پای کار آمدن سپاه پاسداران، مردم این منطقه از بوکان می توانند از آب شرب سالم بهره مند شوند

,

مدیر آبفای بوکان نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این اداره طی سالها سعی در برطرف کردن مشکل آب شرب دهکده را داشت که به دلایل قانونی نمی توانستیم اقدامات اساسی و استاندارد سازی را در آن انجام دهیم.

,

سلمان خدایاری تصریح کرد: هرچند له صورت روزانه آزمایشات لازمه بر از روستا و کلر زنی صورت می گرفت اما به دلایل مختلف در نهایت آب مصرفی در خانه ها بامشکل اساسی بهداشتی رو به رو می شود.

,

وی تصریح کرد: همجواری منبع روستا با محل دپوی فضولات حیوانی، وجود شیرابه ها، عدم لوله کشی استاندارد و … آب شرب این دهکده را با چالش های بسیار مهم بهداشتی رو به رو کرده بود که خار و با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انشالله در آبنده بسیار نزدیک شاهد رفع این مشکلات خواهیم بود

,

خدایاری عنوان کرد: با آب رسانی به شهرک دامداران یکی از چالش های اساسی شهرستان بعد از سالها برطرف و ساکنین این دهکده می توانند از نعمت آب سالم بهرمند شوند.

,

امید است مدیران بوکانی با پای کار آوردن همه امکانات خود سپاه را در این پروژه مهم یاری دهند تا با بهره برداری از این طرح ساکنین دهکده دامداران بعد ۳۰ سال شاهد جریان آب شرب سالم در لوله های خود باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه