اخبار داغ

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری:

جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین ماده سوختنی در اکثر حریق‌ها هستند/ خشکسالی و آتش‌سوزی، متهم اصلی در فرسایش و نابودی خاک

جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین ماده سوختنی در اکثر حریق‌ها هستند/ خشکسالی و آتش‌سوزی، متهم اصلی در فرسایش و نابودی خاک
فرزاد رضازاده گفت: در اکثر آتش‌سوزی‌ها برای ایجاد حریق، ماده سوختنی لازم همان جنگل و مرتع است، پس باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را به کنترل درآورده و سال آینده مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه باتوجه به نزدیکی به فصل گرم و کاهش بارش‌ها در سال گذشته یکی از تهدیدات اصلی منابع طبیعی در حفاظت از خاک به شمار می‌آید.
وی تصریح کرد: اگر آتش‌سوزی اتفاق بیافتد پوشش گیاهی از بین می‌رود و از بین رفتن پوشش گیاهی به آن معنا است که آن بذری که گیاه بر روی زمین ریخته که بتواند زمینه را برای سال آینده مهیا کند و پوشش گیاهی برای سال آینده ایجاد شود نابود می‌شود.
رضازاده اضافه کرد: علاوه‌بر این موجودات ریزی که درون خاک قرار دارند، میکروب‌ها و حتی کرم‌ها و جانداران و حشرات بسیار ریزی که کمک‌کننده به باروری خاک و گسترش پوشش گیاهی هستند در اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود.
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از بین رفتن بخش زنده خاک انسجام آن را نابود می‌کند، به این ترتیب وقتی خاک در سال آینده در معرض بارش قرار می‌گیرد لخت بوده و فرسایش شدید به همراه داشته و به همین دلیل از ین خواهد رفت.
وی افزود: بنابراین آتش‌سوزی علاوه‌براینکه عرصه‌های منابع طبیعی را تهدید می‌کند، می‌تواند خاک را هم نابود سازد، چراکه خاک لخت‌شده در اثر آتش‌سوزی بسیار فرسایش‌پذیری بالایی دارد.
رضازاده عنوان داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در چهارمحال و بختیاری تقریبا طی 10 سال گذشته نزدیک به 127 حریق بزرگ داشتیم و خوشبختانه توسط اداره‌های متولی مانند منابع طبیعی و آبخیزداری و کمک جامع محلی و سایر ارگان‌ها این موانع مرتفع شده است، اما این بدان معنا نیست که امسال نباید از این بابت نگران بود.
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از این میزان حریقی که اتفاق افتاده است وقتی بر روی نقشه پوشش گیاهی استان قرار داده شود مشاهده می‌شود نزدیک به 41 درصد بر روی عرصه‌های جنگلی واقع شده و 52 درصد بر روی عرصه‌های مرتقی قرار دارد، بنابراین برای ایجاد حریق ماده سوختنی لازم همان جنگل و مرتع است، پس باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را به کنترل درآورده و سال آینده مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه