اخبار داغ

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت علوم پزشکی خراسان‌شمالی خبر داد؛

بالارفتن سن ازدواج و از دست رفتن دوران طلایی باروری/ تولد، مرگ و میر و مهاجرت عوامل اثرگذار در تغییر نرخ جمعیتی

بالارفتن سن ازدواج و از دست رفتن دوران طلایی باروری/ تولد، مرگ و میر و مهاجرت عوامل اثرگذار در تغییر نرخ جمعیتی
مریم پورآدینه گفت: از عوامل دیگر اثرگذار در موضوع جمعیت بالارفتن سن ازدواج است که دوره طلایی قدرت باروری افراد تغییر می‌کند، زیرا بهترین سن باروری خانم ها ۲۰ تا ۳۰ سال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم پور آدینه، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با بیان اینکه چندین موضوع در شاخص های جمعیتی استان مهم و مدنظر است، گفت: یکی از این شاخص ها مربوط به میزان تولد خام است که در سال های اخیر به صورت مواج کاهش و افزایش تولدها را داشته ایم به طور نمونه در مقایسه سال ۹۹ با ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۱۰۰ تولد بوده ایم که در استان نگران کننده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

این مقام مسئول میزان مرگ و میر خام را نیز از عوامل دیگر در تغییر نرخ جمعیتی عنوان کرد و گفت: براین اساس تحت تاثیر بیماری کرونا و سایر بیماری های واگیر، حوادث و بیماری قلبی و عروقی که نقش پررنگی در مرگ و میرهای غیر واگیر دارند، جمعیت در حال تغییر بوده است.

,

وی یادآور شد: شاخص دیگر در تغییر نرخ جمعیتی، میزان مهاجرت ها است که براساس آخرین آمار ارائه شده از آمار مرکز ایران، در خراسان شمالی مهاجرت روستا به شهر، شهر به مرکز استان و مرکز استان به سایر استان ها با سرعت بالایی در حال انجام است که براین اساس میزان مهاجرتی استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها بالاتر است.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیاز است که همه سازمان های سیاست گذار در موضوع اقتصادی و محرومیت زدایی فعالیت داشته باشند تا شرایط زندگی در روستاها بهتر شود که مردم نسبت به مهاجرت اقدام نکنند.

,

پورآدینه بیان داشت: این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر نرخ رشد جمعیتی در روستاها نیز روند کاهش به خود گرفته است و بسیاری از روستاها تعداد تولدها کاهش پیدا کرده است.

,

وی گفت: از عوامل دیگر اثرگذار در موضوع جمعیت بالارفتن سن ازدواج است که دوره طلایی قدرت باروری افراد تغییر می کند، زیرا بهترین سن باروری خانم ها ۲۰ تا ۳۰ سال است.

,

این مقام مسئول افزود: بر اساس آخرین سرشماری در خراسان‌شمالی سن ازدواج زنان ۲۳.۴ و مردان  ۲۷.۵ ثبت‌شده که نسبت به سرشماری‌های قبلی یک سال افزایش پیداکرده است.

,

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که فاصله سنی بین فرزند اول تا دومین فرزند پنج سال گفته شده که اگر یک خانم بخواهد فرزند سوم و چهارم را نیز داشته باشد، شاید شرایط سنی اجازه ندهد.

,

پورآدینه افزود: بحث بعدی در روند کاهش نرخ جمعیتی، ناباروری است که خراسان شمالی در میزان ناباروری اولیه در خطر متوسط قرار گرفته است و افزایش سن ازدواج باعث ناباروری خانواده هایی که تمایل به فرزند آوری دارند، شده است.

,

 وی در ادامه با بیان اینکه شاخص ناباروری اولیه در استان ۱۰.۷ تا ۱۲.۹ درصد است، گفت: بحث ناباروری در واقع یکی از شاخص‌هاست که در حال افزایش است و بر اساس آخرین مطالعه کشوری انجام‌ شده خراسان‌شمالی جز خطر ریسک متوسط شناسایی‌ شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه