اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت کالاهای اساسی در بازار؛

آزادسازی یارانه‌ها؛ از افزایش تقاضاهای کاذب تا نقره داغ شدن محتکران/ سودجویانی که آرامش مردم را نشانه گرفته‌اند

آزادسازی یارانه‌ها؛ از افزایش تقاضاهای کاذب تا نقره داغ شدن محتکران/ سودجویانی که آرامش مردم را نشانه گرفته‌اند
چهار روز از اجرای طرح قیمت جدید کالاهای اساسی در بازار می گذرد، با گذشتن این چند روز تب بازار کمتر شده است. از طرفی با تبیین درست این موضوع برای مردم که هزینه واریزی از سمت دولت برای اختلاف تورم ایجاد شده است، قطعا مردم نسبت به شرایط نگرانی کمتری خواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، نزدیک به یک ماه است که کمبود روغن در بازار خودنمایی می کند به گونه ای که مردم نسبت به این قلم کالا حساسیت ویژه ای پیدا کردند و با گذر در بازار در قفسه فروشگاه های شهر به دنبال روغن می گردند، از طرفی صحبت ها از حذف ارز 4200 تومان این آشفتگی را در بین مردم ایجاد کرد که قطعا به همین نسبت بر سایر اقلام خوراکی نیز تغییرات لحاظ خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

در این گزارش برای بررسی موضوع روغن بر آن شدیم تا علت این تناقض ها را جویا شویم، پس از بررسی ها مشخص شد که بعد از کمبود روغنی که ماه گذشته در کشور ایجاد شد و از سرگیری تولید روغن در کارخانه ها، روغن ها به صورت سهمیه بندی شده و براساس نیاز هر استان به صورت روزانه به هر استان ارسال می شود، این در حالی است که براساس اعلام جهاد کشاورزی خراسان شمالی یک هزار و 200 تن روغن سهم خراسان شمالی بوده که از این میزان تاکنون 350 تن روغن در انواع مختلف وارد استان شده است.

,

براین اساس و طبق گفته مسئولان امر هیچ گونه کمبود روغنی در سطح شهر وجود ندارد و روغن به روال در حال توزیع است، اما به دلیل تقاضا های کاذب برخی شهروندان، فرصت خرید از سایرین گرفته می شود.

,

از طرفی مردمی که قصد خرید را دارند در این ایام حدود یک ماهه معمولا، به سختی توانستند روغن را تهیه کنند و باتوجه به بی اعتمادی های حاصل شده از عملکرد دولت های قبل، به قولی از ریسمان سیاه و سفید هم ترس دارند و حذف ارز 4200 از برخی اقلام این استرس و نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده که تمایل بیشتری به خرید اقلامی که در جامعه کم است ،داشته باشند.

,

از این ها که بگذریم چند روزی است که قیمت جدید کالاهای اساسی بعد از آزادسازی یارانه ها اعلام شده است و دلهره ای عجیب در بین مردم ایجاد شده که قدرت خریدشان پایین می آید، این در حالی است که در واقع اگر به درستی این طرح تبیین و بررسی و به مردم القا شود، قطعا کسانی که بیشترین سود را از اجرای این طرح خواهند برد، مردم هستند.

,

گفتنی است که یارانه ای براساس دهک های اعلام شده به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که در واقع این مبلغ اختلاف قیمت تورم ایجاد شده در بازار است و اگر افراد قبلا برای یک کالا مبلغی را واریز می کردند، قطعا باید همان مبلغ را واریز کنند و اختلاف گرانی را از یارانه واریزی دولت برداشت کنند، اما متاسفانه به اشتباه در جامعه برداشت شده است که مردم باید تمام اقلام را با این یارانه واریزی تهیه کنند و این تحلیلی نابه جا و غلط است.

,

نکته قابل توجه این است که روز گذشته رئیس دولت، به همراه تیم ناظر در میان مردم حضور پیدا کردند و به همین نسبت در استان ها، استاندارها میدانی وارد کار شدند که قطعا این ها دلگرمی برای مردم خواهد بود که دولت در کنار آنهاست.

,

دریافت تعداد بالای کالا توسط هر فرد 

, دریافت تعداد بالای کالا توسط هر فرد , دریافت تعداد بالای کالا توسط هر فرد ,

رحمتی یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متاسفانه روز بعد از اعلام قیمت ها در برخی از فروشگاه ها مردم برای دریافت کالاهای اساسی حضور پیدا کرده بودند که تعدادی از آنها اقلام را در تعداد بالا دریافت می کردند و فضا را برای خرید سایر همشهریان از بین می بردند.

,

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر هر کس به اندازه میزان نیازش خرید کالا را انجام دهد، قطعا هیچ گونه کمبودی نخواهد بود و مردم به راحتی می توانند خریدهایشان را انجام دهند.

,

تقاضای غیرواقعی برخی خانواده ها برای خرید روغن

, تقاضای غیرواقعی برخی خانواده ها برای خرید روغن, تقاضای غیرواقعی برخی خانواده ها برای خرید روغن,

قاسم نژاد یکی از توزیع کنندگان مواد غذایی در سطح شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در ایامی که قیمت کالاهای اساسی اعلام شد، متاسفانه برخی خانواده ها به همراه تمام اعضای خانواده در صف می ایستن و همین قضیه باعث شده که گروهی مقادیر زیادی از مواد غذایی همچون، مرغ، روغن، پنیر، تخم مرغ را خرید کنند و عده ای نیز هیچ کالایی دستشان نرسد.

,

وی ادامه داد: همچنین به دلیل درخواست بالای مردم، گاها فحاشی هایی نیز از سمت مردم به توزیع کنندگان می رسد، که بعضی از توزیع کنندگان ترجیح دادند تا نسبت به توزیع اقلام اقدامی نداشته باشند.

,

محمدزاده، یکی دیگر از اصناف خواروبار فروش در بجنورد اضافه کرد: در شرایط فعلی در بازار، همت چندین برابر نیروی نظارتی را می طلبد که پای دلالان و محتکران را کوتاه کنند تا گلایه مندی و کمبودی در سطح شهر ایجاد نشود.

,

, ,

 

,

مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی در بازار خراسان شمالی نگرانی نداشته باشند

, مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی در بازار خراسان شمالی نگرانی نداشته باشند, مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی در بازار خراسان شمالی نگرانی نداشته باشند,

محمد محمدزاده، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک در رابطه با وضعیت کالاهای اساسی موجود در بازار اظهار داشت: هیچ کمبودی در زمینه اقلام اساسی در بازار وجود ندارد.

, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه از صبح روز پنج شنبه در بازار سراسر استان ۷۰ تن مرغ گرم با قیمت کیلویی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع شد، ادامه داد: باتوجه به این اختلاف قیمت مرغ، در سطح استان تقاضا به همین میزان بالا بوده است.

,

محمدزاده گفت: همچنین در زمینه تامین مرغ یخ زده هیچ کمبودی وجود ندارد و از عصر روز پنج شنبه مرغ منجمد به قیمت حدود ۳۲ هزار تومان در بازار توزیع شد تا بازار تقاضا به تعادل برسد.

,

توزیع 40 تن روغن در بازار

, توزیع 40 تن روغن در بازار, توزیع 40 تن روغن در بازار,

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طبق روال معمول، کشتار مرغ در پنج شنبه صورت نمی گیرد که برای بهبود وضعیت تقاضا، کشتار صورت گرفت و فردا مجدد مرغ گرم در بازار توزیع می شود.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم هیچی نگرانی نسبت به کمبود کالاهای اساسی در بازار نداشته باشند، گفت: کالا به میزان کافی تامین شده است و مردم به میزان نیاز می توانند کالاهای موردنیازشان را تهیه کنند.

,

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در رابطه با روغن خوراکی طی هماهنگی های صورت گرفته مقرر شد که حدود ۴۰ تن روغن مایع در بجنورد توزیع شود که بعد از اعلام قیمت جدید، از عصر روز پنج شنبه روغن مایع وارد بازار شد و در سایر شهرستان ها نیز به همین ترتیب توزیع روغن صورت گرفت.

,

محمدزاده بیان داشت: سهمیه روغن به میزان کافی وجود دارد و تفاهمات با کارخانجات تولید روغن انجام شده و در صورت نیاز مجدد، روغن وارد بازار می شود.

,

وی با اشاره به اینکه در حوزه تامین برنج نیز کمبودی وجود ندارد، گفت: قیمت برنج تاکنون ابلاغ نشده و با قیمت های قبلی توزیع می شود.

,

محمدزاده با اشاره به اینکه شکر در بسته های یک کیلویی با قیمت ۱۵ هزار تومان توزیع می شد، گفت: برای سرعت بخشیدن در روند توزیع بسته های نایلون سه کیلویی آماده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد، همچنین تاکنون قیمت جدید شکر اعلام نشده است.

,

محمد زاده یادآور شد: از مردم تقاضا داریم در صورت مواجه با گران فروشی با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند و گزارش را اعلام کنند.

,

فروش یک تن روغن در کمتر از نیم ساعت

, فروش یک تن روغن در کمتر از نیم ساعت,

محمد هندآبادی، سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متاسفانه با توزیع روغن در فروشگاه ها مردم به گونه ای نسبت به خرید روغن اقدام می کنند که گویی قرار است قحطی شود و دیگر روغنی نباشد.

,

وی ادامه داد: چندین نفر از یک خانواده از فروشگاه های مختلف نسبت به خرید روغن اقدام می کنند به گونه ای که در کمتر از نیم ساعت حدود یک تن روغن در یک فروشگاه به فروش می رسد.

,

هندابادی گفت: از روز جمعه در بجنورد، 36 تن روغن توزیع شده است، متاسفانه عده ای از مردم بیش از نیاز خرید می کنند چراکه اگر به میزان نیاز خرید کنند با توجه به نیاز استان کلا تامین می شود و مشکلی نباید وجود داشته باشد.

,

احتکارهای خانگی در زمان کمبود یک محصول در بازار

, احتکارهای خانگی در زمان کمبود یک محصول در بازار,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در زمانی که کمبودی در کالایی در جامعه احساس می شود، مردم نسبت به احتکار خانگی اقدام می کنند، گفت: سهم خراسان شمالی از میزان روغنی که کشور مشخص کرده، یک هزار و 200 تن روغن است که از این میزان تاکنون 358 تن روغن خانوار و 30 تن روغن صنفی وارد استان شده و توزیع آن انجام شده است.

,

هندآبادی با بیان اینکه به صورت روزانه روغن وارد استان می شود، گفت: گفتنی است که فروشگاه های زنجیره ای همچون دیلی مارکت و کوروش سهمیه روغن جداگانه دارند که این آمار از سهم استان جدا است.

,

این مقام مسئول اظهار داشت: 60 تن روغن نیز از امروز بارگیری می شود و در فروشگاه های رفاه توزیع خواهد شد.

,

وی از مردم خواست به میزان نیاز روغن را خرید کنند تا بقیه مردم دچار مشکل نشوند چراکه در حال حاضر به صورت روزانه روغن وارد استان می شود.

,

, ,

کمبود روغن مختص خراسان شمالی نیست

, کمبود روغن مختص خراسان شمالی نیست,

هندابادی گفت: کمبود روغن در کل کشور به این دلیل اینکه مدتی عرضه روغن متوقف شده بود، وجود دارد و مختص استان خراسان شمالی نیست.

,

 وی اظهارکرد:  با برنامه ریزی صورت گرفته توسط دولت و اختصاص سهمیه روغن خام به کارخانه ها، مجددا تولید روغن آغاز شد.

,

وی اضافه کرد: شهروندان در سراسر استان خراسان شمالی در صورت مواجه با گران فروشی ها با شماره 124 تماس بگیرند.

,

هندآبادی با بیان اینکه برخی از توزیع کنندگانی که برای تحویل روغن ثبت نام کردند، نسبت به تحویل روغن اقدام نکردند، گفت: بعد از پیگیری از سمت مباشران توزیع روغن مشخص شد به دلیل مشکلاتی که برای توزیع کنندگان در حین توزیع با شهروندان به وجود می آید ترجیح می دهند، اقدام به دریافت و توزیع روغن نکنند.

,

80 درصد خریداران مصرف کنندگان غیرواقعی هستند

, 80 درصد خریداران مصرف کنندگان غیرواقعی هستند,

محمدرضا معماریانی، مسئول اتحادیه خواروبار فروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: از زمان آغاز توزیع روغن های یارانه ای در شهر، 80 درصد خریداران مصرف کنندگان واقعی نبودند.

,

وی ادامه داد: در بجنورد 300 صنف در سامانه جامع تجارت ثبت نام کردند که روغن ها بسته به میزانی که به دست ما برسد، به نوبت بین این اصناف توزیع می شود.

,

معماریانی گفت: روغن وارد بازار می شود اما متاسفانه به دلیل تقاضاهای کاذبی که در بازار ایجاد می شود، روغن در هر مغازه ای که توزیع می شود به سرعت تمام می شود .

,

توزیع 90 تن روغن در بازار بجنورد

, توزیع 90 تن روغن در بازار بجنورد,

وی یادآور شد: مردم به دلیل نگرانی از گرانی ها، نسبت به خرید های بی رویه اقدام می کنند.

,

معماریانی افزود: در کمتر از 25 روز حدود 90 تن روغن در بجنورد مر کز استان توزیع شده است.

,

کشف روغن‌های خوراکی احتکاری در بجنورد

, کشف روغن‌های خوراکی احتکاری در بجنورد,

سرهنگ مسعود وحیدی، فرمانده انتظامی شهرستان بجنورد در باره احتکار روغن در بجنورد گفت: در پی اقدامات فنی مأموران کلانتری ۱۴ بجنورد مبنی بر احتکار مقادیری روغن خوراکی در منزلی در بجنورد مراتب با همکاری پلیس امنیت اقتصادی استان در دستور کار قرار گرفت.

,

وی افزود: پس از بررسی صحت‌وسقم موضوع مأموران انتظامی طی هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از مکان موردنظر تعداد ۸۷ عدد روغن مایع ۲.۵ لیتری و ۲۵ حلب روغن جامد ۱۷ کیلویی احتکار شده کشف و ضبط شد.

,

سرهنگ وحیدی یا اشاره به اینکه برابر نظر کارشناسان ارزش روغن‌های کشف‌شده حدود ۱۲۵ میلیون ریال برآورد شده است، تصریح کرد: در این زمینه یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

,

این مقام انتظامی در پایان از شهروندان خواست؛ به محض اطلاع از هرگونه فعالیت اقتصادی غیرمجاز، مراتب را به پلیس ۱۱۰ اعلام کنند

,

کشف اقلام احتکاری، توسط سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی

, کشف اقلام احتکاری، توسط سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی,

در اقدامی که توسط پاسداران گمنام امام زمان(ع) در سپاه حضرت جوادالائمه (ع)  انجام شد، تعداد زیادی اقلام احتکاری مانند روغن، برنج، پودرلباسشویی، شکر، کود اوره، ماکارونی، آرد از محتکران کشف و ضبط شد.

,

بخشی از اقلام به شرح ذیل می باشد:

,

در شهرستان بجنورد: ۲۲ تن روغن خوراکی، ۹۶ تن برنج، حدود ۲ هزار بسته پودر لباسشویی، ۲۱۰ کیسه شکر، ۱۴۰۰ کیلوگرم کود اوره.

,

در شهرستان اسفراین: روغن نباتی بیش از ۱۳ تُن، روغن مایع ۴۳۳ لیتر، برنج ۸۶۰ کیلوگرم، ماکارونی ۸۰۳۰ بسته، کشف ۲۰ کیسه آرد دولتی، ۲۵ تن شکر

,

این اقلام به سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تحویل شد.

,

مشکل اصلی کشور نظام توزیع است/ حمایت از اقشار محروم، در شرایط فعلی ضروری است

, مشکل اصلی کشور نظام توزیع است/ حمایت از اقشار محروم، در شرایط فعلی ضروری است, مشکل اصلی کشور نظام توزیع است/ حمایت از اقشار محروم، در شرایط فعلی ضروری است,

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با حذف ارز 4200 از برخی اقلام اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت حرکت خوبی جهت کاهش شتاب تورم شروع کرده بود، تغییرات نرخ ارز در شرایط فعلی باعث برهم زدن نظم قیمت های نسبی بازار خواهد شد.

,

 شیخی ادامه داد: شاید در شرایط فعلی این حرکت به فوریت لازم باشد اما در درازمدت چاره کار این است که نقدینگی که در دست عده ای دلال قرار گرفته و فعالیت های مجازی و غیرمولد و سود های غیرمتعارف دارند، جمع آوری و به بخش حقیقی اقتصاد تزریق شود.

,

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، تقویت تولید داخلی و به نحوی هم رسیدگی به اقشار محروم که در کوتاه مدت آسیبی نبینند لازم و ضروری است.

,

شیخی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی کشور ما نظام توزیع است، یادآور شد: اگر دولت بتواند در این مدت با طراحی سامانه های رصد کالا از مبدا تا مقصد، طراحی سامانه های نقل و انتقال پولی و تراکنش ها از فراران مالیاتی، نظام توزیع را اصلاح کند،می تواند در این شرایط بحرانی که به وجود آمده و نرخ محصولات اساسی همچون روغن، گندم، دانه های روغنی که در بازار جهانی 70 درصد افزایش پیدا کرده نیز همچنان وضعیت یارانه رسانی به مصرف کننده را به صورت کامل حفظ کند و امکان قاچاق را به شدت کاهش دهد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: در شرایطی کنونی، دولت مجبور است برای مواجهه با این تکانه ی بزرگی که در بازار جهانی ایجاد شده، یارانه ها را به صورت مستقیم در طرح هدفمند سازی یارانه ها، به حساب مصرف کننده منتقل کند، همچین فرهنگ سازی و توجیه عمومی برای مردم ایجاد شود و عزمی رقم بخورد تا عناصر بازار کمتر دست به افزایش قیمت ها بزنند.

,

شیخی گفت: باتوجه به اینکه بیشترین آثار غیرمستقیم حذف ارز ترجیحی برهم زدن نظم قیمت های عمومی بازار خواهد بود، دولت می تواند اثرات مستقیمش را جبران کند که با حدف ارز 4200 تومانی نظم فعلی قیمت ها بر هم نخورد، چون حذف ارز اثار غیرمستقیم خیلی بزرگی در جامعه خواهد داشت.

,

وی اضافه کرد: دولت باید سعی کند قیمت ها حفظ و تثبیت شود، در کنار آن فعالیت های ضد تورمی که ایجاد کرده بود، را ادامه دهد.

,

نکته پایانی: موضوع قابل توجه این است که در شرایط فعلی کار ناظران بر بازار خیلی سخت تر می شود و باید با دقت نظر بیشتری در این موضوع ورود کنند تا بتوانند جو آرامی به بازار بدهند، از طرفی افرادی سودجو که با اولویت قرار دادن جیب هایشان در شرایطی که مردم نسبت به کمبود یا گرانی کالای اساسی نگران دارند، اقلام را در منازل و انبارهایشان نگه داری می کنند که خوشبختانه طی این دو روز اقلام زیادی از انبارها کشف و تحویل سازمان صمت استان شد تا در بازار توزیع شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه