اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

کشت قراردادی نجات بخش تولید محصولات کشاورزی/ کشت قراردادی از سال آینده در زنجان عملیاتی می‌شود

کشت قراردادی نجات بخش تولید محصولات کشاورزی/ کشت قراردادی از سال آینده در زنجان عملیاتی می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشت قرارداری در کشور نوپا است، گفت: از سال ۱۴۰۲ کشت قرارداری به شکل رسمی در استان زنجان آغاز می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: دولت یا بخش خصوصی طبق نیاز‌های داخلی با کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی قرارداد می‌بندد و طی آن، کشاورز از ابتدای فصل کاشت دقیقا می‌داند چه محصولی می‌کارد، محصول مزرعه خود را چه زمانی برداشت و چه زمانی مطالبات خود را دریافت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود: در این نوع کشت، کشاورز حساب سود و زیان خود را می‌داند و در عین حال دولت هم می‌تواند ضمن برنامه‌ریزی برای تامین نیاز‌های داخلی به منظور صادرات محصولات کشاورزی هم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سیستم تولید، خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید، آموزش کشاورزان و بازاریابی هستند و کشاورزان فارغ از دیگر دغدغه‌ها تنها باید تمرکز خود را بر برنامه‌ریزی برای کشت محصول با بالاترین کیفیت می‌گذارند.

,

وی با اشاره به اینکه نتایج کشت قراردادی کاهش ریسک تولید و بازار و ثبات درآمد برای کشاورز و سود برای خریدار است، عنوان کرد: کشاورزی قراردادی در کشور ما نوپاست و تجربه قبلی در این زمینه وجود ندارد، اما بررسی آن در کشور‌های دیگر نشان می‌دهد که موفقیت‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

,

طیبی با اشاره به اینکه از سال گذشته کشاورزی قراردادی به شکل رسمی در چند استان استارت زده شده، خاطر‌نشان کرد: استان زنجان جزو این استان‌ها نبود اما برای سال پیشرو برنامه‌ریزی شده تا در استان زنجان نیز کشت قرار دادی انجام شود.

,

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته بحث کشت قرار دادی به صورت جزئی در چغندر قند، دانه‌های روغنی انجام می شود، تصریح کرد: هنوز این کشت در سطح وسیع در استان انجام نشده است، با این وجود زیر ساخت‌ها در حال انجام است و یکی از سیاست‌های سازمان و دستور وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح کشت قرار دادی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه