اخبار داغ

چرایی و چگونگی جراحی اقتصادی دولت از زبان یک کارشناس؛

توزیع عادلانه یارانه‌ها ریشه‌های مهم فساد، رانت، قاچاق را می‌خشکاند

توزیع عادلانه یارانه‌ها ریشه‌های مهم فساد، رانت، قاچاق را می‌خشکاند
قدیری ابیانه با بیان اینکه با اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها ریشه‌های مهم فساد، رانت، قاچاق خشکانده می شود، گفت: باید به رئیس جمهور آفرین گفت که برای پیشگیری از بحران تأمین نان مردم دست به این جراحی ضروری زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در تشریح چرایی و چگونگی جراحی اقتصادی دولت با اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها به خبرنگار خاورستان گفت: همیشه مشکل قاچاق آرد مطرح بوده ولی ابعاد آن خیلی وسیع نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان ,

وی ادامه داد: اوکراین از تأمین کنندگان عمده گندم و سایر غلات است که با جنگ اخیر نه تنها از تولید و صادرات غلات بازمانده بلکه امکان کاشت مجدد را نیز ندارد، لذا بسیاری از کشورها که غلات خود را از اوکراین تأمین می‌کردند با بحران تأمین مایحتاج خود مواجه شدند از جمله عراق و پاکستان که هر کدام دچار ۳ میلیون تن کمبود گندم شدند.

,

وی بااشاره به این که کمبود گندم موجب گرانی صد درصدی قیمت جهانی گندم و دانه‌های روغنی و … شد ادامه داد: دولت هر کیسه آرد را کمتر از ۴۰ هزار تومان تحویل نانوایی می‌داده تا ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، بویژه که نان خوراک عمده مردم طبقات پایین است و قیمت آرد در آنسوی مرز به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است یعنی سود قاچاق آرد به ۱۴۰۰ درصد رسیده است و این مقدار سود خطر قاچاق مقادیر زیادی آرد را به خارج ایجاد کرده است.

,

قدیری ابیانه دکترای علوم دفاعی استراتژیک ادامه داد: در صورت عدم پیشگیری از قاچاق آرد احتمال کمبود شدید آرد و نان در ایران و بروز یک بحران غذایی ممکن بود.

,

وی به این نکته هم اشاره کرد که ویژگی‌های مرزی ایران با همسایگان، مرزهای طولانی با عراق و پاکستان و افغانستان و سواحل طولانی در خلیج فارس به گونه‌ای هست که قاچاق را مقدور و کنترل قاچاق را مشکل می‌سازد.

,

وی تصریح کرد: خوشبختانه ایران کشور وسیعی است و وسعت ایران از مجموع وسعت کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بزرگتر است.

,

قدیری ابیانه  تاکید کرد: دولت برای تضمین نیاز مردم به نان ناچار شد عامل اصلی قاچاق یعنی قیمت آن را که سود ۱۴۰۰ درصدی برای قاچاقچیان فراهم می‌کرد را اصلاح کند.

,

به گفته وی این استاد دانشگاه دولت هر ساله مبالغ زیادی را از جمله از طریق اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم هزینه می‌کرد و آرد را به قیمت ناچیزی به نانوایی‌ها عرضه می‌کرد.

,

وی افزود: این قیمت یارانه‌ای باعث ایجاد مافیایی شد که از طریق فساد در توزیع آرد بسیار فربه شده است و دولت برای قطع کردن دست مافیا و نیز جلوگیری از قاچاق و کمبود آرد تصمیم گرفت طریقه جدیدی برای تأمین نان مردم اتخاذ کند.

,

وی تاکید کرد: در طرح جدید به جای اینکه یارانه آرد و نان به واردات داده شود به مصرف‌کننده نهایی اختصاص می‌یابد و دولت چیزی از این مبالغ نصیبش نمی‌شود بلکه فقط طریقه اختصاص یارانه به مردم مستقیم و نقدی شد.

,

وی تصریح کرد؛ این اقدام سود قاچاق آرد را منتفی می‌کند و از فساد در توزیع آرد جلوگیری می‌شود.

,

به گفته وی همچنین از اقداماتی نظیر دادن نان به دام، دادن آرد نان مردم به شیرینی‌پزها و کارخانجات ماکارونی، جلوگیری از صادرات کالاهای یارانه‌ای مثل ماکارونی که به آمریکا نیز صادر می‌شد و عملا از جیب ملت ایران بابت هر تن صد دلار یارانه تعلق می‌گرفت جلوگیری می شود.

,

وی ادامه داد: دولت تصمیم گرفته به سه دهک جمعیت ایران یعنی حدود ۲۵ میلیون نفر از طبقات محروم‌تر ماهیانه نفری ۴۰۰ هزار تومان یارانه بدهد یعنی ماهیانه دو میلیون تومان به ازای هر خانواده ۵ نفری و حدود ۴۵ میلیون نفر نیز ماهیانه نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند یعنی به یک خانواده ۵ نفری ماهیانه یک و نیم میلیون تومان تعلق می گیرد.

,

قدیری ابیانه افزود: پول این یارانه پیشاپیش به حساب مردم ریخته شد ولی اعلام شد که برداشت از آن موکول به آغاز اصلاح قیمت‌ها بود که کار صحیحی هست.
وی ادامه داد: هم چنین این امکان فراهم شده که هر کس که به اشتباه جزو طبقات مرفه محسوب شده ولی مستحق دریافت یارانه هست بتواند تقاضای این یارانه‌ها را دریافت کند.

,
,

قدیری ابیانه گفت: باید به رئیس جمهور آفرین گفت که برای پیشگیری از بحران تأمین نان مردم دست به این جراحی ضروری زد.

,

به گفته وی در شرایط فعلی مافیایی که از این رانت و یارانه و ارز دولتی سوء استفاده و تغذیه می‌کردند دست بردار نیستند و جوسازی می‌کنند.وی با بیان این که پرداخت یارانه به واردات گندم به نوعی یارانه به تولیدات خارجی است افزود:با تصمیم جدید انتظار می‌رود تولید گندم و سایر کالاهای اساسی در ایران سودآور شده و رونق بگیرد.

,

این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که یکی از راه‌های کسب ثروت‌های بادآورده با اقدام جدید دولت بسته شد اظهار داشت:مردم به دولت در این رابطه اعتماد و همراهی کنند و باید از رئیسی بابت این عمل جراحی به نفع مردم قدردانی کرد.

,

به گفته وی طرح‌های تکمیلی درباره این جراحی حساس در رابطه با کالاهای اساسی به نفع عموم مردم ایران و بویژه محرومان در دست بررسی است.

,

وی افزود: یکی از ریشه‌های مهم فساد، رانت، قاچاق و ثروت‌های بادآورده با این طرح خشکانده می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه