اخبار داغ

انتخابات پارلمانی لبنان آغاز شد

انتخابات پارلمانی لبنان آغاز شد
انتخابات پارلمانی لبنان امروز یکشنبه و با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان آغاز شد. این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان انفجار بیروت و اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناتولی، در این انتخابات که هر ۴ سال یکبار برگزار می شود، ۱۰۳ لیست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ تا برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس‌ها، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی.
,
 
,
تعداد کل رای دهندگان لبنانی ۳.۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رای دهنده در خارج از کشور است.
,
 
,
رای گیری از اتباع لبنانی خارج از این کشور ۶ و ۸ مه در ۵۸ کشور برگزار شد که بر اساس آمار رسمی، نرخ مشارکت آنها به ۶۳ درصد رسید.
,
 
,
سکوت انتخاباتی
, سکوت انتخاباتی,
 
,
از نیمه شب جمعه تا پایان امروز یکشنبه، لبنان وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد و رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و همچنین تمامی نامزدها و احزاب سیاسی حق ادامه تبلیغات را ندارند.
,
 
,
نتایج اولیه انتخابات به تدریج از روز دوشنبه مشخص می‌شود تا پس از پایان مراحل شمارش آرا از سوی وزارت کشور به طور رسمی اعلام شود.
,
 
,
تدارکات و آمادگی‌ها
, تدارکات و آمادگی‌ها,
 
,
همچنین از صبح روز شنبه توزیع صندوق های رای در مناطق مختلف لبنان با نظارت مقامات محلی هر منطقه آغاز شد.
,
 
,
نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان شنبه گفت: دولت تمامی مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و دموکراتیک را تکمیل کرده است.
,
 
,
وی افزود: فقط این مانده که لبنانی ها با حضور در مراکز اخذ آرا، رای دهند تا صدای آنها شنیده شود و نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
,
 
,
همزمان موریس سلیم، وزیر دفاع لبنان در بیانیه‌ای گفت: ارتش برای حفظ امنیت انتخابات در تمام مناطق لبنان آمادگی کامل دارد.
,
 
,
ناظران خارجی
, ناظران خارجی,
 
,
این انتخابات تحت نظارت داخلی و خارجی انجام خواهد شد و حدود ۳۰۰ ناظر از اتحادیه اروپا و همچنین ناظرانی از اتحادیه عرب و سازمان بین المللی فرانکفونی در آن حضور خواهند داشت.
,
 
,
به گفته تحلیلگران، این انتخابات بسیار مهم است، زیرا اولین انتخابات پس از اعتراضات ش مردمی در سال ۲۰۱۹  و پیش از انتخابات ریاست جمهوری است که برای اکتبر آینده برنامه ریزی شده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه