اخبار داغ

مدیرکل محیط زیست استان:

تالاب‌های چهارمحال‌وبختیاری میزبان پرندگان مهاجر/ شناسایی ۲۶۹ پرنده در استان

تالاب‌های چهارمحال‌وبختیاری میزبان پرندگان مهاجر/ شناسایی ۲۶۹ پرنده در استان
شهرام احمدی گفت: تالاب‌های استان چهارمحال‌وبختیاری سالانه در دو نوبت (بهاره و پاییزه) میزبان پرندگان مهاجر و مسیر عبور پرندگان مهاجر با ارزش حفاظتی بالا هستند، تاکنون ۲۹۶ گونه پرنده در استان شناسایی و ثبت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای افزایش توجه جهانی به پرندگان مهاجر و به‌دلیل اهمیت آن، توافقنامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا-اوراسیا(AEWA) از سال 2006 میلادی، به برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجراقدام کرده است.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر "به‌خاطر پرنده‌ها، شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید" است تصریح کرد: این شعار به دلیل تأثیرات منفی زیادی است که نورهای مصنوعی بر پرندگان مهاجر می گذارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به مناسبت این روز گفت: عمده ی تاثیرات منفی نورهای مصنوعی، به دلیل اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه است و این شعار از انسان ها می خواهد، تا با کاهش استفاده غیر ضروری از نورهای مصنوعی در شب هنگام، از نتایج منفی آن بر پرندگان مهاجر کم کنند.
احمدی ادامه داد: تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری  سالانه در دو نوبت (بهاره و پاییزه) میزبان پرندگان مهاجر هستند. 
وی افزود: علاوه بر آن در طول سال نیز حضور  پرندگان تابستان‌گذران و جوجه‌آور و نیز زمستان‌گذران و گونه‌های بومی در چهار فصل نیز در تالاب ها گزارش شده است.
شهرام احمدی تصریح کرد: در بین تالاب های استان، تالاب گندمان که منطقه شکار ممنوع نیز  هست، در ثبت مشاهده پرندگان مهاجر جدید سهم بالایی دارد و تالاب بین المللی  چغاخور به دلیل وسعت بیشتر، شاهد حضور گونه های بیشتری از پرندگان مهاجر است.
احمدی بیان داشت:  گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید با نام علمی Oxyura leucocephala بارها در تالاب های استان ثبت و مشاهده شده است که نشان از اهمیت بالای استان در مسیر مهاجرت پرندگان با ارزش حفاظتی بالا نیز است. 
تاکنون حضور 296 گونه پرنده که عمده‌ی آنها از پرندگان مهاجر است، در استان شناسایی و مشاهده آنها ثبت شده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه