اخبار داغ

در پی جراحی اقتصادی؛

کوتاهی دست رانت‌خواران از بازار مرغ/ تلاطم در بازار پایان می‌یابد

کوتاهی دست رانت‌خواران از بازار مرغ/ تلاطم در بازار پایان می‌یابد
بازار مرغ با اجرای طرح اقتصادی به ثبات می‌رسد و رانت‌خواران از تلاطم این بازار کنار زده می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، طی سال های اخیر نوسان در بازار مرغ بسیار زیاد بود به طوری که تلاطم قیمت و مشکلاتی از جمله کمبود نهاده های دامی سبب شده بود تا گرفتاری های بسیار زیادی ایجاد شود، در این میان تولید کننده و مصرف کننده به عنوان اصلی ترین متضررین در این بازار بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

هدف از ارز ترجیحی این بود که کالاهای مورد نیاز با قیمتی مناسب تر به دست مصرف کننده برسد اما متاسفانه طی این سالها شاهد انحراف هزینه ارز از مسیر اصلی بودیم به طوری که دلالان، رانت خواران و قاچاقچیان به عنوان بازیگران اصلی در ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بودند که در راستای تقویت جیب های خود تلاش می کردند.

,

سالانه در کشور بالغ بر ۲۱ میلیون تن نهاده دامی مصرف می شود که ۹۰ درصد از نهاده ها از طریق واردات و ۱۰ درصد هم در داخل تامین می شود، در همین راستا بخشی از ارز ترجیحی برای تهیه نهاده ها در نظر گرفته شد تا بخشی از مشکلات تولیدکنندگان برای تامین خوراک طیور برطرف گردد.

,

,

, ,

احتکار و قاچاق نهاده ها

, احتکار و قاچاق نهاده ها, احتکار و قاچاق نهاده ها,

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد بودیم که نهاده ها به جای رسیدن به دست تولید کننده، سر از انبارهای احتکار و قاچاق درآورده و همین سبب آشفته بازار مرغ شده بود، تولیدکنندگان هم در این میان چاره ای نداشتند جز اینکه خوراک طیور خود را از بازار آزاد و با هزینه ای چند برابر تهیه کنند.

,

اگرچه سامانه ای برای توزیع نهاده ها در نظر گرفته شده بود اما به گفته بسیاری از تولیدکنندگان این میزان نهاده کافی نبوده و بخشی از نهاده ها از بازار سیاه تهیه می شد و همین ضرر تولید کننده و قیمت بالا برای مصرف کننده را به همراه داشت.

,

حالا در جراحی بزرگ اقتصادی، دولت سیزدهم برای خشکاندن ریشه رانت و فساد در این ارز اقدام کرده و با قراردادن یارانه به صورت مستقیم در دست مردم، دست رانت خواران را از بازار کوتاه کرده است و یکی از کالاهایی که مشمول این طرح شده، مرغ است که قطعا شاهد سامان در این بازار خواهیم بود.

,

,

, ,

نیازمند حمایت برای تامین نهاده ها هستیم

, نیازمند حمایت برای تامین نهاده ها هستیم, نیازمند حمایت برای تامین نهاده ها هستیم,

صارمی یکی از صاحبان مرغداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: تاکنون بسیاری از مرغداری ها برای تامین نهاده های طیور با مشکلاتی همراه بودند به طوری که بخشی از آن از طریق سامانه های دولتی و مابقی را از بازار آزاد تهیه می کردیم و همین سبب شده بود تا طی چند سال گذشته شاهد نوسان قیمت مرغ در بازار باشیم.

,

وی افزود: گاهی میزان نهاده هایی که تاکنون در اختیار ما قرار داده می شد، جوابگو نبود و برای تهیه خوراک طیور را مجبور بودیم با هزینه هایی چند برابر از بازار آزاد تهیه کنیم و دلالان و سودجویان از این وضعیت بسیار سواستفاده کردند.

,

مرغدار لرستانی با اشاره به طرح اقتصادی دولت، تصریح کرد: به نظر می رسد اجرای این طرح بتواند دست دلالان را از بازار مرغ کوتاه کند ولی انتظار داریم که حمایت های لازم از مرغداران صورت گیرد به گونه ای که بتوانیم جوجه ریزی را افزایش دهیم، همچنین درخواست داریم که خرید تضمینی مرغ در دستور کار باشد تا مرغداران بتوانند کار خود را توسعه دهند.

,

,

, ,

تولید ۱۴ میلیون قطعه مرغ در لرستان

, تولید ۱۴ میلیون قطعه مرغ در لرستان, تولید ۱۴ میلیون قطعه مرغ در لرستان,

علی داوری مدیر طیور جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در استان لرستان ۶۳۲ واحد مرغداری با ظرفیت ۱۴ میلیون و ۵۷۵ هزار قطعه وجود دارد، همچنین نیاز روزانه مرغ در استان ۱۵۰ تن می باشد که این رقم تا ۱۷۰ تن افزایش می یابد.

,

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: قبل از تصمیم دولت جهت حذف ارز ترجیهی، این ارز که تحت عنوان یارانه جهت خرید نهاده های دامی در اختیار شرکت‌های وارد کننده جهت تولید کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ قرار می گرفت حال با تصمیم دولت این یارانه به حلقه آخر زنجیره یعنی مصرف کننده نهایی (مردم) تخصیص داده شد و قبل از اجرای برنامه حذف ارز ترجیهی به دلیل اینکه محصولات تولیدی داخل کشورمان با قیمت ارزان‌تر از سایر کشورها تولید می شد این قضیه باعث قاچاق محصولات تولید داخل به خارج از کشور می شد.

,

داوری بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که به همراه داشت این بود که گاهی این یارانه‌ها در راستای تولید هزینه نمی شد و در بخش هایی دیگر صرف می گردید و زمینه برای سواستفاده عده ای فراهم شده بود.

,

,

, ,

پایان آشفتگی بازار مرغ

, پایان آشفتگی بازار مرغ, پایان آشفتگی بازار مرغ,

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت برای اینکه دست دلالان و سودجویان را کوتاه کند تصمیم گرفته که این ارز را به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد که این کار می تواند آشفتگی های بازار مرغ را پایان دهد.

,

مدیر طیور جهاد کشاورزی لرستان گفت: بازار براساس عرضه و تقاضا در آینده تنظیم خواهد شد و زمینه سو استفاده سودجویان از محل یارانه ها خاتمه خواهد یافت. اما لازم است در کنار اجرای این طرح، از تولیدکنندگان حمایت شود و نهاده ها به موقع به دست تولید کننده برسد و راه نفوذی برای سودجویان نباشد.

,

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با ایجاد زمینه مناسب تولید علاوه بر نیاز مردم و ظرفیت ایجاد شده در راستای تولید گوشت مرغ می توان بخشی از تولید گوشت مرغ را صادر نمود که این خود می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال درآمد زایی قابل قبولی برای تولید کنندگان به همراه داشته باشد.

,

به هر حال به نظر می رسد بازار مرغ با این طرح اقتصادی به ثبات برسد و رانت خواران از تلاطم این بازار کنار زده شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه