اخبار داغ

در حاشیه کمبود آب در کویری مرکزی؛

قم ظرفیت صنایع آب بر را ندارد

قم ظرفیت صنایع آب بر را ندارد
با وجود این که برخی از صنایع آب بر می توانند سطح تولید و اشتغال بالایی را ایجاد کنند، اما قم با توجه به شرایط اقلیمی جای شهر استقرار صنایع آب بر نیست و معیار و استانداردهای اداره کل حفاظت محیط زیست باید توسط واحدهای صنعتی فعال در قم رعایت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، معضل کم آبی در استان قم سال ها است که گریبان قم را گرفته است این معضل مشکل امروز و دیروز هم نیست شرایط اقلیمی استان قم باعث شده از گذشته های دور کم آب در قم به عنوان یک مسئله جدی مطرح باشد، استان قم در منطقه خشک و نیمه‌خشک کشور واقع‌شده و همواره در تأمین آب با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بوده است.

درزمینهٔ منابع آب زیرزمینی در تمام مناطق کشور به‌ویژه استان قم، به دلیل برداشت اضافی از این منابع، سالیانه بین 70 سانتی‌متر تا یک متر افت تصاحب زیرزمینی وجود دارد، در شرایط کاهش ذخایر آبی وقتی از میزان مصرف آب کاسته نمی‌شود، بحران‌های آبی تشدید می‌شود.

به همین دلیل یکی از اولویت های قم در بحث کشاورزی و صنایع توسعه صنایع و کشاورزی کم آب بر در استان قم است، چند سالی هست که در بحث  الگوی کشت مسئله کشت  کم آب بر در استان قم مطرح شده است خصوصاً توسعه کشت گیاهان جدید، باید گفت در الگوی کشت چند مطلب مد نظر قرار دارد در ابتدا اولویت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید گیاهانی در استان قم کشت شوند که آب بر نباشند و باعث کاهش مصرف آب شوند.

کشاورزان استان نیز در جریان کشت گیاهان کم آب بر در زمین‌های خود، همکاری خوبی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی دارند و سطح قابل‌توجهی از مزارع و باغات قم به کشت این نوع از گیاهان اختصاص‌یافته است.

استفاده از گیاهان کم‌آب بر ازنظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است و محصول به دلیل احتیاج کمتر به دوره‌های آبیاری در زمان کوتاه‌تری به بار می‌نشیند و به بازار عرضه می‌شود، همچنین استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و سیمانی کردن کانال‌ها، لوله‌گذاری و آبیاری زیرسطحی از هدر رفت آب از منبع آبی تا مزرعه را مدیریت می کند.

بر اساس تعهدات سازمان جهاد کشاورزی چهار هزار و 300 هکتار از مزارع و باغ های استان به وسیله آبیاری تحت فشار تغذیه شد و این میزان از سال 92 تاکنون به رقم هشت هزار هکتار می رسد. استان قم با مجموع کشت 105 هزار هکتار شامل 63 هزار هکتار کشت سبز، 20 هزار هکتار باغ و 43 هزار هکتار زراعت، در بخش باغ ها 175 میلیون متر مکعب و در بخش زراعت 170 میلیون متر مکعب، نیاز خالص آبی دارد.

البته با وجود اینکه کشاورزی قم به سمت توسعه کشت محصولات کشاورزی کم آب بر رفته است اما همچنان بخش بزرگی از کشاورزی قم را محصولات آب بر تشکیل می دهد، از جمله کشت هندوانه و طالبی که باید این مسئله نیز مدیریت شود.

در کنار مسئله کشاورزی و تولید محصولات کم آب بر متأسفانه مسئله استقرار صنایع آب بر در دهه اخیر به شدت به منابع آب زیر زمین قم آسیب زده است در این زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به توسعه صنایع آب‌بر و معضل کم آبی، گفت: قم به دلیل ویژگی‌های اقلیمی همیشه با مشکل تأمین آب پایدار روبه رو بوده که به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر و توسعه‌های صنعتی مصرف آب به سمت موارد غیرضروری رفته است.

با وجود این که برخی از صنایع آب بر می توانند سطح تولید و اشتغال بالایی را ایجاد کنند، اما قم با توجه به شرایط اقلیمی جای شهر استقرار صنایع آب بر نیست و معیار و استانداردهای اداره کل حفاظت محیط زیست باید توسط واحدهای صنعتی فعال در قم رعایت شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کاهش تخصیص بخش صنعت از 31 به حداکثر 5 میلیون مترمکعب در سال و جایگزینی با پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، استقرار صنایع کم آب‌بَر از برنامه های جدی شرکت آب و فاضلاب قم برای حفظ منابع آبی در برابر صنایع پرآب بر است.

استان دچار مشکل کمبود آب است و به همین دلیل باید در صدور جواز و پرداخت تسهیلات برای برخی از طرح‌های صنایع فلزی در قم محدودیت قرار  داده شود در این راستا ایجاد بخشی از صنایع مرتبط با فولاد که آب بر هستند، در قم اولویت ندارد، چون منابع آب به اندازه کافی برای این صنایع در استان نداریم، اولویت در قم ایجاد صنایع کم آب بر است، اما بعضاً مشاهده می شود که صنایع فولادی آب بر که آلودگی شدیدی نیز ایجاد می کنند همچنان در قم فعالیت می کنند


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه