اخبار داغ

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

سرمازدگی تولید محصول کلزا در استان زنجان را کاهش داد/ از اواخر اردیبهشت ماه برداشت کلزا در شهرستان طارم آغاز می‌شود

سرمازدگی تولید محصول کلزا در استان زنجان را کاهش داد/ از اواخر اردیبهشت ماه برداشت کلزا در شهرستان طارم آغاز می‌شود
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در فصل زمستان دمای هوا به شدت پایین آمد و سبب از بین بردن سطحی از مزارع کلزا در استان زنجان شد، گفت: پیش‌بینی می شود امسال ۷۵۰ تن محصول برداشت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه کشت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم، با همکاری مطلوب کشاورزان در مزارع استان توسعه‌ می‌یابد، اظهار داشت: هدف از انجام این کار براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا به‌ منظور رعایت تناوب زراعی مطلوب در مزارع و همچنین تلاش برای کم شدن وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان گفت: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول گندم و جو سطحی از اراضی همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یابد که این امر باعث طغیان علف هرزهای و افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع بود. اما به‌ منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه ۷۲۰ هکتار از مزارع استان زنجان به کشت کلزا اختصاص یافته بود، گفت: متاسفانه در فصل زمستان خصوصا در دی و بهمن ماه دمای هوا به شدت پایین آمد و همین امر سبب شد تا سطحی از مزارع کلزا در برخی شهرستان ها به دلیل سرمازدگی شدید از بین بروند.

,

وی گفت: سطحی از کلزا که حفظ شده و محصول قابلیت برداشت را دارد در حدود ۵۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از سطح مذکور ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن دانه کلزا برداشت شود. با این وجود در طول روزهای پیشرو کلزا از شهرستان طارم برداشت خواهد شد و مراکز خرید نیز آمادگی دریافت را خواهند داشت.

,

عامری با اشاره به اینکه آخرین قیمت خرید تضمینی محصول کلزا ۱۵ هزار تومان اعلام شده است، عنوان کرد: خرید تضمینی سبب شده تا هر سال استقبال کشاورزان برای کشت این محصول بیشتر شود.

,

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی زنجان از جمله راهبردهایی است که برای کشت کلزا دنبال می‌کنیم تا شاهد بیشترین برداشت محصول در هر هکتار باشیم. با این حال کلزا تولید شده در استان به دلیل استفاده از بذر مناسب و مهارتی که کشاورزان استان طی سال‌هایی اخیر درکشت و مراقبت از مراحل رشد این محصول به دست آورده‌اند،‌ کیفیت مطلوبی دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه