اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

حذف ارز ترجیحی سبب رقابت بین کشاورزان و افزایش کیفیت محصولات می‌شود

حذف ارز ترجیحی سبب رقابت بین کشاورزان و افزایش کیفیت محصولات می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزان تا سال گذشته به دلیل عدم توانایی رقابت با واردکنندگان که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند، رغبتی به کاشت گندم، ذرت علوفه‌ای و سایر محصولات نداشتند که حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن علاوه بر کمیت در کیفیت نیز تاثیر خواهد گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; روح‌اله حسنی، ظهر امروز در نشست صمیمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اصحاب رسانه و مطبوعات استان زنجان با محوریت مردمی‌سازی و اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها 2 بخش دارد، اظهار داشت: بخش اول مربوط به نان است که به‌صورت پایلوت در استان زنجان اجرا می‌شود به‌طوری که یارانه آرد به جای ابتدای زنجیره در انتهای نانوایان پرداخت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم نیز مربوط به سایر کالاهای اساسی است که با حذف ارز ترجیحی اتفاق می‌افتد که دلایل مختلفی از جمله اقتصادی و سیستمی دارد که هم تامین مواد اولیه تولید، تورم‌زا بود و سبب بالا رفتن بهای تمام‌ شده می‌شد و هم اینکه سیستمی برای دسترسی و کنترل داده‌ها به وجود می‌آید که سبب جلوگیری از هدررفت منابع، رقابتی شدن بازار و توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌شود.

,

حسنی با بیان اینکه با اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها دولت در خصوص نان، سهم افزایش بها را به‌صورت مستقیم به حساب نانوا پرداخت می کند، افزود: این کار تاثیر مثبتی خواهد داشت چرا که همه نوع فروش آرد به‌صورت سیستمی اصلاح شده که از قاچاق جلوگیری می‌کند و در سایر کالاها نیز کالابرگ الکترونیکی ایجاد خواهد شد.

,

*‌ تشکیل بیش از 100 تیم بازرسی در استان زنجان

, *‌ تشکیل بیش از 100 تیم بازرسی در استان زنجان, *‌ تشکیل بیش از 100 تیم بازرسی در استان زنجان,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه چند مورد را در خصوص بازار پیگیری می کنیم، گفت: بحث اول، تامین کالا است که از تولید شروع می‌شود و در این رابطه تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی، اصلاح رویه‌ها در رابطه با مسائل اجرایی در جریان تولید و بها دادن به زنجیره تولید را داریم که قبلا مفهوم خاصی پیدا نمی‌کردند.

,

وی با بیان اینکه مورد دوم، رصد قیمت‌ها در بازار است، اظهار داشت: مورد سوم نیز بازرسی از بازار و برخورد با تخلفات است که بیش از 100 تیم بازرسی در سطح استان تشکیل شده و روزانه بیش از 1000 مورد (یک هزار مورد) بازرسی انجام و طبق روال قانونی با تخلفات برخورد می‌کنند.

,

حسنی با بیان اینکه در کل سال گذشته 15 هزار مورد بازرسی از بازار انجام شده در حالی که امسال روزانه بیش از 1000 مورد بازرسی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مورد بعدی، تعیین قیمت‌ها علاوه بر قیمت کالاهای اعلامی است که به اتحادیه‌های صنفی هم گفته شده که روال قانونی برای افزایش قیمت‌ها باید طی شود که شامل درخواست اتحادیه، بررسی کارشناسی و طرح در کارگروه تنظیم بازار است.

,

*‌ تثبیت قیمت‌ها مبتنی بر عرضه و تقاضا است

, *‌ تثبیت قیمت‌ها مبتنی بر عرضه و تقاضا است, *‌ تثبیت قیمت‌ها مبتنی بر عرضه و تقاضا است,

وی با بیان اینکه مورد بعدی، تثبیت قیمت‌ها است، افزود: سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا شده که این نوع سیستم بعد از گذر از موج گرانی‌ها اتفاق خواهد افتاد. برای مثال؛ مرغ در روز گذشته با حداکثر قیمت عرضه می‌شد اما امروز کمی پایین آمده چرا که عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها موثر است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص الزام استفاده از کارت بانکی برای خرید نان در روش جدید گفت: برای محاسبه و پرداخت یارانه به نانوایان چاره‌ای غیر از این کار نیست ضمن اینکه گزارشات ماه‌های اخیر هم نشان می‌دهد که اکثر شهروندان نان را با کارت بانکی می‌خرند و حتی افراد کهنسال نیز از دیگران تقاضا می‌کنند که کارت آن‌ها را به کارتخوان بکشند.

,

وی در خصوص کمبود کالا در بازار اظهار داشت: بخشی از این امر طبیعی است چرا که پله قیمتی اتفاق می‌افتد و قیمت‌های قبلی به فروش رفته تا کالا با قیمت جدید بیاید ممکن است چند روز طول بکشد.

,

*‌ افزایش قیمت سایر کالاها باید با طی روال قانونی باشد

, *‌ افزایش قیمت سایر کالاها باید با طی روال قانونی باشد, *‌ افزایش قیمت سایر کالاها باید با طی روال قانونی باشد,

حسنی خاطرنشان کرد: اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی به سایر کالاها نیز تسری پیدا کند، طبیعی است اما مهم این است که چه مقدار باید افزایش پیدا کند که روال قانونی دارد و طبق آن باید انجام شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تحولات جهانی و جنگ روسیه و اوکراین گفت: 70 درصد روغن خام دنیا را اوکراین تامین می‌کند و با توجه به تبادلی که ایران با این کشور دارد به بازار ایران نیز تاثیر می‌گذارد.

,

وی در پاسخ به اینکه آیا یارانه پرداختی دولت، کفاف گرانی‌ها را می‌کند، اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند محاسبه دقیقی ارائه دهد و سبد خانوار را محاسبه و تغییرات را در آن ببیند و طبیعی است که تغییر قیمت‌ها باید سنجیده و بررسی شود که امیدواریم این کار با ایجاد کالابرگ صورت پذیرد که آیا یارانه‌ها تاثیری بر زندگی مردم داشته است یا نه؛

,

حسنی با تاکید بر اینکه هیچگونه تغییر قیمت و سهمیه‌بندی در نان صورت نخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در نحوه خرید نان مردم ایجاد نمی‌شود و فقط تنها تغییر این است که خرید باید با کارت بانکی باشد.

,

وی در خصوص برخی مسائل از جمله عدم فروش بیش از یک مرحله نان توسط برخی نانوایی‌ها بیان کرد: چنین مسائل زیادی در این موارد اتفاق می‌افتد که بهانه‌جویی نانوایان است و این‌ها موضوعات رفتاری و اجتماعی است که باید اصلاح شوند.

,

حسنی با بیان اینکه کشاورزان تا سال گذشته رغبتی برای کاشت گندم و به‌ویژه ذرت علوفه‌ای و سایر دانه‌ها نداشتند، ابراز کرد: کشاورزان به دلیل عدم توانایی رقابت با واردکنندگان که ارز با ارز 4200 تومانی وارد می‌کردند، رغبتی به این کار نداشتند اما اکنون این کار را انجام می‌دهند که با حذف ارز ترجیحی و به دلیل رقابتی شدن علاوه بر کمیت در کیفیت نیز تاثیر خواهد گذاشت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه