اخبار داغ

منشأ آسمان خاکستری در کُردستان چیست؟

کردستان در محاصره ریزگردها/ اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است!

کردستان در محاصره ریزگردها/ اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است!
آسمان کردستان در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت تیره و تار شد و بار دیگر میزبان گرد و خاکی شد که منشأ خارجی دارد اما چشم امید مردم استان برای حل این معضل به سخاوت آسمان گره خورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، امروزه آلودگی هوا یکی از عمده‌ترین مسائلی است که به دلیل آثار مخرب و زیان بار آن بر سلامت انسان، حیوان و اکوسیستم مطالعات فراوانی را در دنیا و ایران به خود اختصاص داده است ایران با دارا بودن اقلیم خشک و نیمه خشک همواره در معرض طوفان های گرد و غبار قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

با ورود موج جدید گرد و خاک که در بیابان های شمال عراق و سوریه شکل گرفته به آسمان برخی شهرهای این استان، هوای سنندج و بعضی از شهرستان‌ها در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

,

در طول سال بویژه در فصول بهار، پاییز و اواخر زمستان موج گرد و خاکی که منشأ خارجی دارد، وارد آسمان استان کردستان شده و منجر به آلودگی هوای شهرهای مختلف می شود.

,

آسمان کردستان در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت تیره و تار گشت و بار دیگر میزبان گرد و خاکی که منشأ خارجی دارد، شد اما چشم امید مردم استان برای حل این معضل به سخاوت آسمان گره خورده است.

,

, ,

تعطیلی مدارس کردستان به دلیل آلودگی هوا

, تعطیلی مدارس کردستان به دلیل آلودگی هوا, تعطیلی مدارس کردستان به دلیل آلودگی هوا,

ورود موج جدید گرد و غبار به آسمان استان و آلودگی هوا مدارس نوبت بعدازظهر امروز کردستان را به تعطیلی کشاند.

,

هاشم ناظمی‌جلال سنندج از تعطیلی مدارس شیفت صبح امروز استان کردستان به علت آلودگی هوا خبر داد و اظهار داشت: این تصمیم در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان گرفته شده است.

,

وی افزود: براساس اعلام مدیریت بحران استان و اعلام هشدار سطح نارنجی توسط اداره‌کل هواشناسی استان مبنی بر افزایش آلودگی هوا و پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و موافقت استاندار کردستان، مدارس شهری و روستایی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های مریوان، بانه، سقز، سنندج، سروآباد و کامیاران امروز تعطیل است.

,

, ,

تعطیلی ادارات کردستان به دلیل آلودگی هوا

, تعطیلی ادارات کردستان به دلیل آلودگی هوا, تعطیلی ادارات کردستان به دلیل آلودگی هوا,

به دنبال هشدار هواشناسی کردستان مبنی بر سطح نارنجی و تداوم آلودگی هوا سه شنبه ۲۷ اردیبهشت، تمامی ادارات، سازمان های دولتی، بانک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان‌های مریوان، بانه، سقز، سنندج، سروآباد و کامیاران تعطیل اعلام شد.

,

هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی مبنی بر تداوم آلودگی هوا باعث شد تا به پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و با موافقت استاندار کردستان تمامی ادارات، سازمان ها، بانک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این شهرستانها به جز دستگاه های امدادی و خدمت رسان و مراکز درمانی روز سه شنبه تعطیل اعلام شود.

,

, ,

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان دیروز گفت: به دلیل ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به استان، در حال حاضر دید افقی در شهرهای سقز و مریوان به ۲۰۰ متر کاهش یافته است.

,

از بعدازظهر امروز از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته می‌شود

, از بعدازظهر امروز از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته می‌شود, از بعدازظهر امروز از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته می‌شود,

علی پناهی افزود: انتظار داریم از بعدازظهر روز سه‌شنبه از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته شود که در این مدت توصیه می‌شود شهروندان از حضور در فضای باز خودداری کنند.

,

, ,

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز گفت: وضعیت هوای شهرهای سقز، سنندج و مریوان، ناسالم و بانه در شرایط خطرناک قرار دارد.

,

وی با تایید افزایش تعداد روزهای آلوده در سال جاری نسبت به سه سال گذشته افزود: در سه سال اخیر هوای کردستان فقط ۲ روز در وضعیت خطرناک قرار گرفته است که آن هم مربوط به سال گذشته بوده و در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هوای استان در این وضعیت نبوده است.

,

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی و سد سازی های کشور ترکیه را از جمله عوامل موثر بر افزایش شکل گیری گرد و غبار و فعال شدن کانون های آلودگی هوا ذکر و عنوان کرد: ساخت سد بر روی دجله و فرات به کاهش دبی آب دجله منجر شده و مشکلات جدی در پایین دست آن ایجاد کرده است.

,

, ,

به گفته حمیدی، نتیجه این عوامل، موجب خشکی تالاب های مسیر و بستر رودخانه ها و افزایش کانون های ریزگرد در عراق و سوریه شده است که با شدت وزش جریان باد، این ریزگردها به ایران انتقال یافته و استان های مرزی را آلوده می کند.

,

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان وجود ریزگرد ها در هوا را یک چالش فرا منطقه ای ذکر کرد و افزود: حل این مشکل نیازمند گفتمان مشترک بین ایران، سوریه و عراق برای متقاعد کردن ترکیه  در راستا رعایت کردن حقوق کشور های همسایه است.

,

وی پرداخت تسهیلات فرا ملی توسط چند کشور درگیر این موضوع را امری ضروری برای حل و رفع ریزگرد ها دانست و خاطرنشان کرد: فعال شدن منشا های گرد و غبار نتیجه تغییرات اقلیمی است که نیازمند هم افزایی کشورهای ایران و ترکیه و روسیه و عراق است.

,

, ,

با توجه به اینکه آلودگی هوا علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و تضعیف سیستم ایمنی بدن خود باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود، انتظار می‌رود پیش از آنکه در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار گیریم، دستگاه‌های مسئول تمهیدات لازم ر ا برای کنترل آلودگی هوا طی امسال اتخاذ و آن‌ها را اجرایی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه