اخبار داغ

اینجا طلا به خروار اما صنعت به مثقال است؛

گام بلند برای رونق بازار فروش طلای سرخ/ ۹۵ درصد توت فرنگی کردستان غیرگلخانه‌ای است

گام بلند برای رونق بازار فروش طلای سرخ/ ۹۵ درصد توت فرنگی کردستان غیرگلخانه‌ای است
همین که ماه اول از فصل زیبای بهار را سپری می‌کنیم، توت‌ فرنگی کردستان با رنگ سرخ زیبایش در بازار میوه فروشان خودنمایی می‌کند؛ طلای سرخی که اولین زاییده خود را تا ۵ روز دیگر به نمایش می‌گذارد و امروزه یکی از مطرح‌ترین استان‌ها در کشت این میوه قلب رنگ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، همین که ماه اول از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم، با رنگ سرخ زیبایش در بازار میوه فروشان خودنمایی میکند، طلای سرخی که اولین زاییده ی خود را در استان کردستان  تا 5 روز دیگر به نمایش می گذارد و امروزه یکی از مطرح ترین استانها در کشت این میوه ی قلب رنگ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 منشاء توت فرنگی بیش از ۶۰ سال قبل توسط شیخ عثمان وارد کشور و در کردستان کاشت شد؛ به دلیل زیبایی و خوشمزگی از اقبال خوبی برخوردار شد به طوری که هم اکنون حدود ۷۵ درصد شامل ۴۷ هزار تن از حدود ۶۶ هزار تن تولید سالانه این محصول در کشور توسط بهره برداران کردستانی تولید و روانه بازار می‌شود.

,

ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول از عمده علت‌های سهم بیشتر تازه خوری آن در بازار است و این مساله باعث شده کمتر کسی جرأت سرمایه گذاری در بحث فرآوری توت فرنگی در این استان را به خود بدهد.

,

, ,

بود صنایع تبدیلی

, بود صنایع تبدیلی, بود صنایع تبدیلی,

حمزه کامیاران یکی از توت‌فرنگی کاران روستای «شیان» به خبرنگار ما می‌گوید: در فصل برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه هستیم  و فروش محصول باقیمت بسیار اندک تمام درد و غم کشاورز است.

,

وی ادامه می‌دهد: توت‌فرنگی کردستان بهترین شرایط را برای صادرات به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا دارد اما بسیاری از کشاورزان از این فرصت محروم هستند و مجبورند تا محصول خود را کنار جاده برده و به مسافران بفروشند اما این فروش سهم اندکی از برداشت را شامل می‌شود.

,

وی بابیان اینکه چند سال است که مسئولان وعده احداث بزرگ‌ترین کارخانه‌های فرآوری میوه کشور را در شهرستان مریوان می‌دهند بیان می‌کند: شرایط نگهداری توت‌فرنگی سخت است و لذا بسیاری از توت‌فرنگی کاران همه‌ساله قسمتی از دسترنج آن‌ها تضییع می‌شود.

,

برخی از سرمایه گذاران باور دارند که ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و تمرکز یکجانبه کارخانه‌ها بر روی توت فرنگی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

,

گفتنی است که هیچ کارخانه و صنایع فرآوری و بسته‌بندی در کردستان برای محصول توت فرنگی در نظر گرفته نشده و بخش عمده این محصول نیز به صورت تازه خوری عرضه می‌شود و قسمت کمی از آن به صورت خانگی به مربا، شربت و ... تبدیل می‌شود.

,

همین موضوع هم هست که هر ساله دست کشاورزان را از سود حاصل از محصول‌شان خالی‌تر می‌کند. چراکه آن‌ها نهایتاً یک هفته برای فروش محصولشان فرصت دارند و در صورت دیرکرد حتی دلالان هم توت‌فرنگی‌هایشان را خریداری نمی‌کند. 

,

, ,


۶۲ درصد توت فرنگی کشور مربوط به کردستان است

,
, ۶۲ درصد توت فرنگی کشور مربوط به کردستان است, ۶۲ درصد توت فرنگی کشور مربوط به کردستان است,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت توت فرنگی چند روزیست در استان آغاز شده و پیش بینی می شود امسال ۶۵ هزار تُن توت فرنگی در استان برداشت شود.

,

 حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کردستان رتبه اول کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر میزان تولید توت فرنگی در کشور ۹۶ هزار تُن است که ۶۲ و نیم درصد آن مربوط به این استان است.

,

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار خانوار در زمینه تولید توت فرنگی در کردستان فعالیت دارند، گفت: بالغ بر ۹۵ درصد توت فرنگی کردستان غیر گلخانه‌ای است.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: فصل برداشت توت فرنگی از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و عمده ارقام تولیدی دراستان پاروس، رقم کردستان، کوین الیزا و وینتانا است.

,

حاجی میرزایی گفت: با تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه کردستان در حال توسعه کمی و کیفی این محصول در کردستان هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه