اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد؛

کشت سورگوم در قم

کشت سورگوم در قم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت گیاه سورگوم دانه ای و علوفه‌ای در قم خبرداد و گفت: با توجه به شرایط جهانی و کمبود کشت ذرت کشت سورگوم دانه ای و علوفه‌ای در قم با توجه به سازگاری این محصول با آب و هوای قم در حال انجام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ​​​​محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: محصولات کشاورزی بهاره استان قم به دوبخش بهاره و تابستانه تقسیم بندی می شود در فصل بهار  غالبا پنبه و صیفی جات و در تابستان نیز ذرت کشت می شود.

وی افزود: کشت هایی که تابستانه است هنوز فصل برداشت آن نرسیده است اما در استان قم کشت های بهاره در حال برداشت است ، انواع صیفی جات از جمله خربزه، هندوانه و طالبی همچنین کشت پنبه که یا توأم با صیفی جات کشت می شود و یا دارای مزارع جداگانه ای است همچنین کشت چغندر علوفه ای از جمله محصولات کشاورزی بهاره در استان قم است .


سلامی خاطر نشان کرد: ذرت بهاره هم به میزان بسیار کم به مساحت سیصد هکتار در پایان فصل بهار کشت می شود ذرت قم بیشتر تابستانه است و در اوایل تابستان ذرت در حدود دو هزار هکتار کشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: کشت جدیدی هم که در استان قم در حال انجام است کشت سورگوم است دو نوع سورگوم وجود دارد یک سورگوم علوفه ای و سورگوم دانه ای و با توجه به وضعیتی که برای ذرت در سطح جهان به وجود آمده است و کمبود ذرت که در آینده با آن مواجه خواهیم شد به همین منظور کشت سورگوم را که با آب و هوای ایران سازگاری دارد در استان قم توسعه می دهیم.

وی ادامه داد: برنامه کشت سورگوم دانه ای و علوفه‌ای را پانصد تا هزار هکتار را مد نظر داریم، سطح زیر کشت چغندر حدود دویست هکتار ، پنبه حدود پانصد هکتار، ذرت بهاره حدود صد هکتار ، صیفی جات از جمله هندپانع، طالبی و خربزه حدود هزار و دویست هکتار ، ذرت تابستانه حدود دو هزار هکتار است.


سلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشت های استان قم آبی هستند و از طرفی محدودیت منابع آبی داریم تقریبا میزان کشت های بهاره قم ثابت است و کشاورز نمی تواند سطح زیر کشت را افزایش دهد، البته ممکن است با توجه به وضعیت بازار تنوع آماری سطح زیر کشت تفاوت کند و در یکسال به طور مثال کشت پنبه افزایش پیدا کند و سطح زیر کشت صیفی جات کاهش پیدا کند و بالعکس.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: برخی از محصولات کشاورزی استان قم برای مصرف داخلی استان کافی است و برخی کافی نیست به طور مثال طالبی در صیفی جات تولید بیش از نیاز است و علاوه بر اینکه نیاز استان را تامین می کند صادر هم می شود اما تولید هندوانه و خربزه زیاد نیست و فقط برای مصرف داخل استان است و گاهی نیز از خارج از استان نیز وارد می شود.

وی گفت: محصولاتی مانند پنبه هم که یک محصول تبدیلی است و باید به کارخانه جات ارسال شود تا مورد استفاده قرار بگیرد زیرا در استان قم کارخانه نخ ریسی وجود ندارد ، محصول ذرت نیز به طور کلی در استان قم مصرف می شود زیرا با توجه به وجود دامداری های متعدد در قم مصرف علوفه در قم بسیار زیاد است و مقداری هم از بیرون استان تامین می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه