اخبار داغ

جمعیت، مولفه اصلی اقتدار ملی؛

"طرح جوانی جمعیت" ضامن توسعه پایدار کشور/ غبار فراموشی بر سیاست‌های کلی جمعیت

"طرح جوانی جمعیت" ضامن توسعه پایدار کشور/ غبار فراموشی بر سیاست‌های کلی جمعیت
امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دور اندیشی دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی به شمار می رود و همه بر لزوم توجه به آن تاکید دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، یکی از مهم‌ترین ثروت های یک کشور، جمعیت جوان آن کشور بوده و به طور کلی  مسئله جمعیت از موضوعات حساسی است که ارتباط مستقیم با توسعه، پیشرفت و اقتدار ملی یک کشور دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در همین راستا  سیاست های کلی جمعیت در ۱۴ بند از طرف رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به همه دستگاه‌ها ابلاغ و در آن بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاههای  ذیربط برای اجرای دقیق آن تاکید شده  است.

,

به طور کلی این قانون سعی در حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری، زایمان و شیردهی، بهبود کیفیت زایمان طبیعی و ارائه تسهیلات برای آن، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، حمایت‌های مالی برای تولد چند قلوها، حمایت از مادران شاغل و طلبه و دانشجو و حتی غیر شاغل دارد و در این راستا تسهیلاتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی به خانواده ارائه و اقداماتی را هم در حوزه آموزش و فرهنگسازی دنبال می‌کند.

,

مسئله جمعیت بسیار مهم بوده و احتیاج به پی گیری جدی دستگاههای اجرائی  داشته و در این زمینه باید  مسئله فرزند آوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید و در همین راستا نیز هست که رهبر معظم انقلاب بارها در راستای سیاست های کلی جمعیت بر لزوم اهمیت توجه به مسئله جمعیت تاکید کرده و بارها و بارها  درباره مسئله  ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن  و مسئله  فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به ‌سمت پیری جمعیت  تذکر داده اند.

,

امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دور اندیشی دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی به شمار می رود و به منظور گوشزد کردن این نکته و زنگ خطری که  در این باره به صدا آمده است، هفته ای به نام هفته ملی جمعیت نامگذاری شده چرا که اگر تغییری در روند رشد نامناسب فعلی ایجاد نشود تا ۳۰ سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود.

,

سیاست‌های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها باید گسترش پیدا کند

, سیاست‌های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها باید گسترش پیدا کند, سیاست‌های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها باید گسترش پیدا کند,

در این زمینه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر اصلاح سیاست‌های جمعیتی با محوریت افزایش جمعیت، می گوید : مساله جمعیت از مهمترین مسائلی است که مورد تاکید رهبری نیز بوده زیرا تنها مساله‌ای که جامعه را تهدید می‌کند و خطر بزرگی برای کشور به شمار می‌رود.

,

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه سیاست‌های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها باید گسترش پیدا کند، افزود: اگر فرزند‌آوری به روال قبل ادامه داشته باشد، جمعیت جوان در سطح جامعه کاهش می‌یابد که این بزرگترین آسیب به کشور است.

,

وی گفت: مسئولان فرهنگی باید موضوع فرزندآوری را فرهنگ‌سازی کرده و مسوولان اجرایی طرحی را تصویب کرده و به آن عمل کنند و طرح جوان سازی جمعیت باید به سرعت توسط مسوولان اجرایی شود تا جمعیت جامعه جوان و رشد جمعیت با فدرت اجرایی شود.

,

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی  تصریح کرد: جمعیت مهمترین افتدار یک کشور به شمار می‌رود زیرا اگر جمعیتی پیر در جامعه باشد دشمنان به راحتی اقدام به ضربه زدن به کشور می‌کنند.

,

نیروی انسانی کارآمد موجب بالندگی جامعه است

, نیروی انسانی کارآمد موجب بالندگی جامعه است, نیروی انسانی کارآمد موجب بالندگی جامعه است,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم افزایش جمعیت کشور، اظهار کرد: باید مسئولان مربوطه تلاش کنند تا نسبت به افزایش جمعیت و ترغیب خانواده ها به داشتن فرزند بیشتر اقدامات مناسب انجام شود.

,

حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز افزود: در این راستا وظیفه رسانه های گروهی اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی این است که مردم و به ویژه نسل جوان جامعه را به ازدواج و فرزندآوری راغب کنند و در این میان صداوسیما به عنوان رسانه همه گیر و تاثیرگذار نقش محوری و پررنگ تری دارد.

,

وی، نقش خانواده در افزایش جمعیت را نیز جزو عوامل غیرقابل انکار برشمرد و بیان داشت: خانواده ها برای بالا بردن تعداد فرزندان نیز می توانند فرهنگسازی میان جوانان خود را در اولویت قرار دهند و با آوردن دلایل منطقی نسبت به ترغیب جوانان به فرزندآوری تلاش کنند.

,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، وجود ذهنیت نادرست کاهش جمعیت از اواخر دهه ۷۰ را مشکل اصلی خانواده ها دانست و گفت: این ذهنیت باید در میان خانواده ها از بین برود و برای این امر نیز مهم ترین وظیفه بر دوش رسانه های گروهی و به خصوص صداوسیما است که بزرگان خانواده ها را با آسیب های کاهش جمعیت در آینده آشنا سازند.

,

وی، تاکید کرد: جامعه باید این امر را بپذیرد که نیروی انسانی کارآمد موجب بالندگی جامعه در آینده خواهد بود و زیربنای این امر نیز داشتن خانواده های پرجمعیت و توانمند در حوزه های مختلف است. این امر باید با روش های مختلف و فرهنگسازی مناسب به ذهن مردم وارد شود تا اثرگذاری مطلوب و مناسب داشته باشد.

,

سیاست های کلی جمعیت باید مورد توجه باشد

, سیاست های کلی جمعیت باید مورد توجه باشد, سیاست های کلی جمعیت باید مورد توجه باشد,

یک کارشناس مسائل اجتماعی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله جمعیت، گفت: مسئله جمعیت به عنوان یکی از سیاست های کلان و مهم کشور باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

,

عبدی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که در شرایط فعلی، حرکت جامعه به سمت پیری است، افزود: برای مقابله با این شرایط باید فرزندآوری مورد تاکید قرار گرفته و سیاست های تشویقی برای مردم در راستای فرزندآوری تدوین شود.

,

وی با اشاره به اینکه مسئله سبک زندگی در تک فرزندی و یا عدم فرزندآوری زوج ها نقش داشته است، گفت: باید  باید با اقدامات فرهنگی مناسب و ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده ها را به سمت فرزندآوری سوق داد و آسیب های تک فرزندی را برای آنان گوشزد کرد.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی هم چنین با اشاره به اینکه بیکاری یکی از دلایل عدم فرزندآوری در خانواده ها به شمار می رود، تصریح کرد: باید مسئولان امر در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهند چرا که بسیاری از زوج های جوان به دلیل مسائل مالی تمایلی به فرزندآوری ندارند.

,

روند رشد کنونی جمعیت کشور و حرکت به سمت پیری، زنگ خطری است که از چند سال گذشته به صدا درآمده و لذا در راستای جلوگیری از این وضعیت، بر مسئولان امر لازم است با برنامه‌ریزی صحیح، دقیق و حساب شده و رفع موانع موجود در فرزندآوری مردم و  با فرهنگ سازی و اتخاذ سیاست های تشویقی در این زمینه قدم های اساسی بردارند تا در آینده نزدیک با این چالش جدی در حوزه جمعیتی روبرو نشویم.

,

هم چنین دستگاههای مسئول نیز باید در راستای تحقق سیاست های کلی  جمعیّت ابلاغی مقام معظم رهبری که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، اقدامات لازم را انجام دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه