اخبار داغ

در میزگردی با حضور مسئولان شهری مطرح شد؛

واکاوی بحران سیل در یزد/ مردم؛ محور ایمن‌سازی یزد در برابر بحران/ یزد در برابر سیلاب هنوز ایمن نیست

واکاوی بحران سیل در یزد/ مردم؛ محور ایمن‌سازی یزد در برابر بحران/ یزد در برابر سیلاب هنوز ایمن نیست
یزد از دیرباز برای مردم ایران به اقلیمی خشک و کویری شهره است که باران و بارش رحمت الهی در ان کیمیا به حساب می اید اما با کمی بررسی به نحوه تشکیل شهرها و آبادی ها می توان دریافت که بسیاری از مناطق استان یزد از گزند سیل و سیلاب در امان نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، بحران در هیچ کجای دنیا برای آمدنش خبر نمی دهد و علیرغم همه پیشرفت هایی که بشر در زمینه علوم مختلف داشته اما بزرگترین کشورها در زمان حوادث به ویژه در حوادث و بحران های طبیعی نمی توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اما بدون شک هر بحران قابل پیش بینی است و هر آنچه قابل پیش بینی باشد راه پیشگیری از ان هم وجود دارد پس وقتی بحرانی حادث می شود باید با کنکاش در همه ابعاد آن، به چرایی وقوع ان پی برد تا بشر دوباره گرفتار ان نشود هر چند که در بسیاری از حوادث نمی توان از سیطره بحران دور ماند و به جایی پناه برد.

,

یزد از دیرباز برای مردم ایران به اقلیمی خشک و کویری شهره است که باران و بارش رحمت الهی در ان کیمیا به حساب می اید اما با کمی بررسی به نحوه تشکیل شهرها و آبادی ها می توان دریافت که بسیاری از مناطق استان یزد از گزند سیل و سیلاب در امان نیستند.

,

این موضوع در بارندگی های اخیر یزد در اوایل اردیبهشت ماه بروز عینی پیدا کرد و بارش های بی سابقه سیلاب را روانه شهر و خانه های مردم یزد کرد.

,

, ,

هر چند یزد از مسیل ویژه برای سیلاب برخوردار است اما عوامل زیادی دست به دست هم داده تا این مسیل ها در لابه لای بی توجهی و سهل انگاری ها گم شود و عملا کارایی خود را از دست بدهند.

,

یزدرسا با برگزاری میزگردی با حضور محمدعلی ملک زاده مدیر کل بحران استان یزد و عزیزالله سیفی رئیس شورای شهر یزد برای واکاوی این رخداد در یزد تشکیل داد تا  با بررسی چالش ها، بتواند مسیر جلوگیری از بحران های بعدی را شفاف تر پیش رو مسئولان و مردم بگذارد.

, یزدرسا با برگزاری میزگردی با حضور محمدعلی ملک زاده مدیر کل بحران استان یزد و عزیزالله سیفی رئیس شورای شهر یزد برای واکاوی این رخداد در یزد تشکیل داد تا  با بررسی چالش ها، بتواند مسیر جلوگیری از بحران های بعدی را شفاف تر پیش رو مسئولان و مردم بگذارد.,

یزدرسا: چه شد که یزد با بحران سیل روبرو شد؟

, یزدرسا: چه شد که یزد با بحران سیل روبرو شد؟, یزدرسا: چه شد که یزد با بحران سیل روبرو شد؟,

سیفی: برای بررسی دقیق دلایل وقوع حادثه سیل و خسارتهای وارده به مردم باید ابعاد مختلف این موضوع مورد توجه قرارگیرد.

, سیفی:, سیفی:,

به اذعان مسئولان آب منطقه ای استان چنین بارندگی در چنین بازه زمانی کوتاه در یک قرن اخیر برای شهر یزد بی سابقه بوده است.

,

همچنین این بارندگی در تمام نقاط شهر یزد یکسان نبود و در برخی نقاط دارای شدت بسیار بیشتری بود و باید توجه داشت که روان آبها و آبهای بالا دست یزد نیز در هنگام این سیل روانه شهر یزد شد که باعث ایجاد مشکلات مضاعف گردید.

,

در بارندگی اخیر حتی تا چهل دقیقه بعد از بارندگی نیز تنها مشکلاتی به مانند دیگر بارندگی های گذشته داشتیم اما وضعیت بحرانی در شهر یزد زمانی آغاز شد که روان آب هایی از سطح پارک کوهستان و دونقطه دیگر وارد یزد شد و این در شرایطی بود که سیل بند یزد در محدود کمربندی جنوبی دارای نقصهایی بود.

,

بی شک چنین بارندگی های در کشورهای مختلف هم همراه با بحران و آسیب هایی است اما سیل در یزد به دلیل خشکسالی های پی در پی و چند ساله، مورد توجه قرار نگرفت و باعث شد یک بارندگی کم سابقه خسارت زیادی را به بار اورد.

,

یزدرسا: شما شهر یزد را در برابر سیل های بعدی ایمن می دانید؟

, یزدرسا: شما شهر یزد را در برابر سیل های بعدی ایمن می دانید؟, یزدرسا: شما شهر یزد را در برابر سیل های بعدی ایمن می دانید؟,

سیفی: یزد شهری کاملا تخت است و هیچ شیبی ندارد که به رودخانه ای ختم شود یک رودخانه قدیمی وجود دارد که ابتدا و انتها ندارد و فقط یک مخزن در وسط شهر است، سیل بندهایی که نصب کردیم حتی اگر نقصی نداشته باشد، مشکل اینجاست که محلی برای هدایت آب وجود ندارد چراکه یزد نیازمند مسیر عبور است زیرا هیچ مسیر عبوری برای آبهای سطحی در سطح شهر یزد نیست.

, سیفی: , سیفی: ,

, ,

یزد همیشه خشکسال بوده و در دوران مختلف واگذاری هایی انجام شده که بسیاری از آنها قانونی بوده است اما هرچند طرح جامعی در حال حاضر نداریم اما کار مطالعاتی را آغاز کردیم.

,

قنوات نیز سالها خشک شده بودند و پوکه بوده اند و قناتهایی که سالها خشک بودند مسیر آنها بسته شده اند.

,

تمام شهرداران به صورت مکتوب هر کدام چندین دفعه در مورد واگذاری های انجام شده در طول مسیر رودخانه یزد هشدارها و نامه نگاری های لازم را انجام داده اند و عواقب این واگذاری ها را اعلام کرده بودند.

,

مقابله و چاره اندیشی برای این واگذارها که تعدادی از انها در حال حاضر تحت اختیار نهادهای دولتی است  یک عزم استانی می خواهد که شاید مقابله با آن خارج از توان شهرداری باشد.

,

متاسفانه رودخانه های  اصلی شهر یزد به علت واگذاری ها فاقد نقطه شروع و پایان می باشد و  معلوم نیست اگر اب داخل این رودخانه ها تا پایان مسیر خود می رفت به کجا می رسد و منجر به تخریب چند خانه می شود؟!

,

برای سرریز آب پشت سیل بندهای یزد تدبیری اندیشیده است اما در کنار آن برخی تغییر شکل دادن های زمین های طول مسیر باعث شده در اینگونه مواقع دچار مشکلاتی شویم.

,

یزدرسا: میزان خسارت های احصا شده در سیل یزد چه میزان بود و برای جبران آن چه می کنید؟

, یزدرسا: میزان خسارت های احصا شده در سیل یزد چه میزان بود و برای جبران آن چه می کنید؟, یزدرسا: میزان خسارت های احصا شده در سیل یزد چه میزان بود و برای جبران آن چه می کنید؟,

ملک زاده: تصمیمات و مصوبات خوبی در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد انجام شد که استان به طور جد پیگیر این مصوبات است.

, ملک زاده: , ملک زاده: ,

اقدامات مسئولین استان موجب به حداقل رسیدن خسارت ناشی از آب گرفتگی های اخیر شد تاکید بر بازگشایی مسیل های یزد، لزوم احیای قنوات، تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین جهت جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی، افزایش اعتبارات صندوق حمایتی کشاورزان جهت جبران خسارت های احتمالی حوادث کشاورزی، پرداخت خسارات حوزه کشاورزی و بارندگی اخیر برمبنای ارزیابی های ارائه شده توسط استان، تامین اعتبارات مورد نیاز جهت اجاره ۵۰ مسکن نیازمند بازسازی کامل، حمایت از اجرای طرح فاضلاب شهری یزد و بهبود سیل بندها نیز مهمترین تصمیمات و مصوبات این نشست بود.

,

, ,

احصای خسارت در بخش دولتی و خصوصی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی امر بازسازی و بازتوانی سپرده شده است که گزارشات اولیه خسارت توسط ده تیم ارزیابی به صورت بازدید میدانی صورت گرفت که در بخش خودرو و ابنیه بیش از هزار مورد خسارت به ثبت رسیده است.

,

خسارت ها در سطح واحدهای مسکونی هم به سطوح مختلف یک، دو و سه تقسیم بنده شده است و در بخش واحدهای احداثی هم باید توجه داشت بسیاری از این ساخت و سازها بدون مجوز هستند که شاید قبل از سیل هم قابل سکونت نبوده اند.

,

یکی از اقداماتی که باید خیلی فوری انجام شود توجه به قنوات در بخش های روستایی است که اگر این قنوات لایروبی و بازگشایی نشوند واریز می کند و عملا حیات روستا را به مخاطره می اندازد که با کمک نیروهای جهادی و بسیجی این کار هم تسریع پیدا می کند.

,

برآوردی که تا دهم اردیبهشت ماه انجام شد در بخش تاسیسات زیربنایی شامل تاسیسات آب، برق، گاز، تلفن، تاسیسات شهری، معابر و پل ها ۳۱۳ میلیارد تومان، در بخش اماکن مسکونی که شامل خسارت ۲۰درصد، ۲۰ تا ۸۰درصد و ۱۰۰درصد در اماکن تجاری و صنعتی، شرکت ها و کارخانجات، ۳۲۶ میلیارد تومان و دربخش کشاورزی و دامداری، شامل قنوات، چاه ها، بندها، سیل بندها ۶۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

,

بخشی از خسارت ها هنوز در آینده شاید بروز پیدا کند مثلا شاید نشست زمین ناشی از سیل اخیر موجب شکسته شدن تاسیسات آب شود یا به تاسیسات برق آسیبی رسانده شود که هنوز مشخص نیست.

,

طی مکاتبه ای با سازمان مدیریت بحران کشور میزان خسارت هزار و ۲۶۴ میلیارد اعلام شده است که سفر وزیر کشور را به همراه داشت و نکته قابل توجه اینکه سوای از پرداخت خسارت ها تاکید وزیر کشور بر این بود که اینگونه حوادث با اقدامات پیشگیرانه و تدابیر مورد نیاز دیگر تکرار نشود و اگر در این راستا اعتباری مورد نیاز است اعلام شود.

,

یزدرسا: به نظر شما مهم ترین راهکار برای جبران خسارت های احتمالی در آینده چیست؟

, یزدرسا: به نظر شما مهم ترین راهکار برای جبران خسارت های احتمالی در آینده چیست؟, یزدرسا: به نظر شما مهم ترین راهکار برای جبران خسارت های احتمالی در آینده چیست؟,

ملک زاده: استان یزد دچار تغییرات اقلیمی است و روبرو بودن استان با مخاطرات گوناگون خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و تندباد و سیل بی شک در آینده خسارت زا خواهد بود هر چند که پیش بینی ها برای مقابله با ان صورت می گیرد اما توصیه مهم ما به همه شهروندان، کشاورزان، دامداران، صاحبان صنایع و حتی مسئولین استان یزد، توجه به استفاده از ظرفیت بیمه است که اموال خود را در برابر حوادث و مخاطرات طبیعی بیمه کنند.

, ملک زاده:, ملک زاده:,

با توجه به گذشت یک هفته از وقوع سیل و جمع بندی میزان خسارت ها و اعلام همگانی برای اعلام خسارت در این یک هفته، مراجعه های بعدی افراد برای ادعای خسارت قابل قبول نیست چراکه دیگر امکان پذیرش آن بعد از جمع بندی خسارت وجود ندارد.

,

این موضوع هم مهم است که بروز خسارت ها تنها به یزد منحصر نمی شود چراکه در بخش های خرانق، عقدا، بخش هایی از شهرستان میبد درگیر خسارت ناشی از پدیده سیل اخیر هستند به ویژه در بخش قنوات که سیل خسارت بسیاری زیادی را وارد کرده است.

,

یزدرسا: از ابتدای سال به غیر از سیل کدام شهرها با بحران روبرو بوده اند؟

, یزدرسا: از ابتدای سال به غیر از سیل کدام شهرها با بحران روبرو بوده اند؟, یزدرسا: از ابتدای سال به غیر از سیل کدام شهرها با بحران روبرو بوده اند؟,

ملک زاده: همه شهرهای استان یزد به نوعی درگیر بحران و خسارت های مخاطرات طبیعی هستند و متاسفانه در گذشته هم اعتبار باید و شاید در حوزه پیشگیری تخصیص داده نشده است و همین زمینه فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات دستگاه های امدادی و نبود امکانات لازم برای پیشگیری را رقم زده است که با توجه به سفر وزیر کشور این اعتبارات درخواست شد.

, ملک زاده: , ملک زاده: ,

انشالله بخشی از پرداخت خسارت ها بصورت تسهیلات و بخشی به صورت بلاعوض در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت و بعد از تشکیل پرونده بر اساس براورد خسارتی که اعلام شده در اختیار بخش های خصوصی و دولتی خواهند گذاشت.

,

جلساتی بابت تسریع توزیع جبران خسارت ها در استان گرفته شده تا با کمک خود مردم بتوانیم به محض دریافت اعتبار اولیه آن را به بهترین راه ممکن توزیع کنیم.

,

خسارت ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی پدیده سرمازدگی در اولین فروردین ماه امسال به بخش های کشاورزی استان به ویزه در ابرکوه و خاتم هم مهم است که این موضوع هم در دست پیگیری است که بتوانیم خسارت های ناشی از این پدیده را با ارائه تسهیلات و یا امهال جبران کنیم.

,

یزدرسا: گلایه هایی وجود داشت از اینکه چرا مسئولان شورای شهر و شهرداری در میدان اطلاع رسانی نیستند نظرتان درباره این موضوع چیست؟

, یزدرسا: گلایه هایی وجود داشت از اینکه چرا مسئولان شورای شهر و شهرداری در میدان اطلاع رسانی نیستند نظرتان درباره این موضوع چیست؟, یزدرسا: گلایه هایی وجود داشت از اینکه چرا مسئولان شورای شهر و شهرداری در میدان اطلاع رسانی نیستند نظرتان درباره این موضوع چیست؟,

سیفی: براساس تصمیم استان قرار بود تمام اطلاع رسانی ها به صورت متمرکز و واحد انجام شود به همین دلیل چندان اخبار اقدامات و هشدارهای مجموعه شهرداری را منتشر نکردیم که باعث سو استفاده عده ای شد.

, سیفی:, سیفی:,

, ,

اما در زمان سیل اخیر برخی رسانه ها فرصتی پیدا کردند تا تصفیه حسابهای سیاسی خود را انجام دهند که ایرادی به انها نداریم اما علیرغم انتقادات وارده ، باید قبول کرد که شهردار و تمام مجموعه شهرداری و حتی اعضای شورای اسلامی شهر یزد تمام توان خود را برای جلوگیری از خسارتهای بیشتر به مردم و مهار این حادثه انجام دادند.

,

یزدرسا: بحران های شش ماهه گذشته در استان یزد تقریبا بی سابقه بوده است به نظر شما اداره کل بحران استان یزد به تنهایی می تواند پاسخگوی این همه بحران باشد؟

, یزدرسا: بحران های شش ماهه گذشته در استان یزد تقریبا بی سابقه بوده است به نظر شما اداره کل بحران استان یزد به تنهایی می تواند پاسخگوی این همه بحران باشد؟, یزدرسا: بحران های شش ماهه گذشته در استان یزد تقریبا بی سابقه بوده است به نظر شما اداره کل بحران استان یزد به تنهایی می تواند پاسخگوی این همه بحران باشد؟,

ملک زاده: بطور خلاصه در چند ماه گذشته استان یزد با چهار پدیده خشکسالی، سزمازدگی، طوفان و تند باد و سیل روبرو بوده که دامنه گسترده از این مخاطرات بر دوش مدیریت بحران سنگینی میکند.

, ملک زاده:, ملک زاده:,

هر چند دامنه فعالیت های سازمان مدیریت بحران استان گستردگی دارد اما این اداره کل تنها ده کارشناس دارد و حجم کار مورد انتظار بسیار بیش از اختیارات و قوانین مربوط به این اداره کل است چراکه مدیریت بحران یک دستگاه ستادی و نظارتی است که کار سیاست گذاری را انجام می دهد.

,

در ماجرای سیل اخیر به گونه ای انتظار رفت که چرا مدیریت بحران از سیل بندها بازدید نکرده است در حالی که علیرغم اینکه وظیفه این اداره کل نبود، قبل از وقوع حادثه چندین نوبت از سیل بنده ها بازدید شد و گزارشات و توصیه های آن به مراکز ذیصلاح ارائه شد اما متاسفانه به دلیل عدم داشتن اعتبار کافی در حوزه بحران و نبود رویکرد مناسب و کم اهمیت بودن این موضوع در دولت های گذشته به دلایل مختلف مانند خشکسالی و عدم بارش این موضوعات مغفول ماند و باید هم به این نکته توجه کرد رسیدگی به این موضوعات به صورت انی هم امکان پذیر نیست و باید اعتبارات بحران در حوزه پیشگیری در سطح کشور و به تبع استان افزایش یابد.

,

یزدرسا: سیل یزد در کنار خسارت ها آیا اتفاق مثبتی را هم برای یزد رقم زد؟

, یزدرسا: سیل یزد در کنار خسارت ها آیا اتفاق مثبتی را هم برای یزد رقم زد؟, یزدرسا: سیل یزد در کنار خسارت ها آیا اتفاق مثبتی را هم برای یزد رقم زد؟,

ملک زاده: بزرگترین وجه مثبت این اتفاق این بود که خوشبختانه در حادثه سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم.

, ملک زاده:, ملک زاده:,

نباید نادیده گرفت که این میزان بارش در این مدت کم در هر کجای دنیا می آمد بی خسارت نبود اما شکی هم نداریم هر چه در حوزه پیشگیری هزینه شود در مقابل، از هزینه های چندین برابر خسارت ها جلوگیری می شود و دولت باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد.

,

, ,

یکی از نکات قابل توجه سیل اخیر یزد همگرایی و همکاری بی نظیر دستگاه هایی چون گروه های جهادی، بسیج، سپاه، بنیاد علوی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد بود که با جان و دل پای کار آمدند و اقدامات آن ها قابل قدردانی است.

,

مدیریت بحران مجموعه ای از دستگاه ها و دغدغه های مردمی است و خیلی از دستگاه ها، مجموعه ها، شرکت ها، معادن با توجه به اینکه ورود آن ها به مسئله سیل وظیفه ذاتی نبود پای کار آمدند و به هر نحوی در مدیریت این پدیده یاری گر مردم بودند قدردانی می کنیم.

,

از رسانه های استان یزد هم که در سیل اخیر با انتقال دغدغه های مردم، پوشش زحمت مسئولان و ارائه راهکارها و نقدها و همچنین تلاش برای آرامش مردم نیز کمال سپاسگزاری را دارم چرا که شکی نیست بخش عظیمی از مدیریت یک بحران در هر کجای دنیا بر دوش رسانه هاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه