اخبار داغ

نویسنده کتاب "بهجت طوبی" مطرح کرد

جامعه عامل به آموزه های دینی به حیات طیبه می رسد/ آیت الله بهجت؛ شخصیتی مکتب ساز

جامعه عامل به آموزه های دینی به حیات طیبه می رسد/ آیت الله بهجت؛ شخصیتی مکتب ساز
حجت الاسلام پورعیسی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب “بهجت طوبی”، گفت: آیت الله بهجت یک ساختار مکتب عرفانی جاودانه را بنیان گذاری کرد و با نمازهایشان و حضور در بین مردم، عرفان را بر سفره زندگی مردم نشاند. از کوچک و بزرگ، طلبه و غیر طلبه و دانشگاهیان با ایشان در ارتباط بود. او عرفان، زهد و معرفت ملکوتی اش را وارد عرصه اجتماع کرد و از دیدگاه جامعه شناسی جز شخصیت های مکتب ساز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام “حمید پورعیسی” استاد دانشگاه گیلان و نویسنده کتاب “بهجت طوبی” در گفت و گو ۸دی با اشاره به سالگرد رحلت ابرمرد عرصه زهد، ساده زیستی، اجتهاد، فقه و فقاهت، اظهار کرد: یکی از ویژگی های بزرگ دین اسلام، شخصیت بخشی در عرصه انسانیت است و یکی از ویژگی های بزرگ مردان خدا که به آنان عظمت بخشیده ساده زیستی است که در عین متمکن بودن از اموال دنیایی، ساده زیستی را اختیار کردند.

وی افزود: این شخصیت بخشی به تعبیر جامعه شناسان یک قدرت کاریزماتیکی ناشی از اراده و انگیزه شخص نسبت به آموزه های دینی است. آن هایی که درصدد تضعیف دین هستند دین را ضعیف نمی کنند بلکه بخش عظیمی از تحفه انسانیت را هدر می دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تصدیق علما در استفاده از منابع و راه هایی برای رسیدن به پیشرفت، عظمت، بزرگی و شرافت، اظهار کرد: اگر اینگونه نباشد آن جامعه و تفکر عقب افتاده خواهد بود یعنی همه چیز دارید و استفاده نمی کنید و چه بسا هدر هم می دهید.

وی با بیان اینکه مجموعه قوانین دین، شخصیتی مثل آیت الله بهجت(ره) را می سازد ادامه داد: از دل دین چنین شخصیت هایی بیرون می آید به تعبیری در قلمرو دین شناسی می شوند اولیای خدا و ایشان از دسته اولیای خدا بودند.

 آیت الله بهجت جز شخصیت های مکتب ساز است

نویسنده کتاب بهجت طوبی با اشاره به ویژگی های بزرگ و برجسته این عالم فقید بیان کرد: آیت الله بهجت یک ساختار مکتب عرفانی جاودانه را بنیان گذاری کرد و با نمازهایشان و حضور در بین مردم، عرفان را بر سفره زندگی مردم نشاند. از کوچک و بزرگ، طلبه و غیر طلبه و دانشگاهیان با ایشان در ارتباط بود. او عرفان، زهد و معرفت ملکوتی اش را وارد عرصه اجتماع کرد و از دیدگاه جامعه شناسی جز شخصیت های مکتب ساز است.

وی با بیان اینکه آیت الله بهجت زاهد و عارفی پیوسته و بی رغبت به دنیا و تعلقات دنیایی بود، گفت: او آزادمنشی را تعریف و بی تکلفی را در زندگی مردم وارد کرد و ثابت کرد که با زندگی ساده و بی تکلف می توان بزرگ بود و برجسته ترین چهره زهد را در دوران ما به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام پورعیسی با بیان اینکه جذابیت معنوی ایشان بسیار زیاد بود و بر حقیقت باطل دنیا و ذره ذره تراکنش های موجود در عالم هستی مسلط بود، تصریح کرد: خیلی قدرت می خواهد که علم باطن دنیا و چهره واقعی مردم را بدانی و زبان نگشایی‌ و به صورت عادی برخورد کنی.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تعلقات مادی نتوانست این شخصیت عظیم را آلوده کند، بیان کرد: ایشان چنان از مقوله ایمان برای نظافت و دوری از آلودگی به تعلقات دنیایی بهره برد که پس از گذشت سال ها هنوز این جذابیت در حال ظهور و بروز است و چشمه ای است که تشنگان معارف دینی را سیراب می کند.

شخصیت آیت الله بهجت بر همه اقشار نفوذ دارد

وی با اشاره به انتشار کتابش با عنوان “بهجت طوبی” پیرامون زندگینامه آیت الله بهجت(ره) بیان کرد: این کتاب شامل متنی از مقالات و توصیه ها و اشعار سروده شده در مدح ایشان است. این اشعار نشان دهنده این است که این مرد بر همه اقشار نفوذ داشته و اشعار دلسوختگان ناشی از درک عظیم از شخصیت این عالم بزرگوار است.

مصداق جانشینی خداوند بر روی زمین

وی با بیان اینکه این مردان خدا، مصداق آیه ۵۵ سوره نور مبنی بر جانشینی خداوند بزرگ هستند،
خاطرنشان کرد: خلافت خدا، حاکمیت سیاسی نیست مثل رییس جمهور، معاون و … بلکه جانشینی خدا به صورت وجودی است و به منزله تپش های قلب انسان است و بر دل ها خلافت می کنند و دل های مردم را از زنگارها و آلودگی ها پاک می کنند و از ظلمت به سوی نور می برند. آنان به قله رفیع درجات ملکوتی رسیدند. آنان کاری کردند که دست شیطان برای همیشه از آنان کوتاه شد و انسان وقتی به درجه اخلاص برسد وارد حریم الهی می شود و خداوند نگهبان اوست و این یکی از مصادیق برتری انسان بر مخلوقات دیگر است.

 سیر حقیقی آیت الله بهجت در ملکوت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آیت الله بهجت فومنی از شخصیت هایی بود که وجود ظاهری اش در زمین و حقیقت وجودش در ملکوت قرار داشت و بدون سیر در ملکوت نمی توانست این نورانیت را در بین مردم داشته باشد، اظهار کرد: بنده چندین بار ایشان را از نزدیک دیده بودم، او اکثرا سکوت می کرد و در هنگام سخن از دل صحبت می کرد که بر دل می نشست و این شخصیت ها رهاورد حوزه های دینی هستند و باید قبل از اهمیت این شخصیت ها به اهمیت دین پی ببریم.

 
 جامعه عامل به آموزه های دینی به حیات طیبه می رسد

وی با بیان اینکه جامعه ای که به دین گرایی و عمل به آموزه های دینی متمایل باشد به حیات طیبه می رسد، خاطرنشان کرد: حیات طیبه یعنی حیات جاودان و معقول و هرکه دارای عقل سلیم باشد عاشق آیت الله بهجت می شود یعنی خدا به واسطه ایمان و عمل صالح به او حیات طیبه بخشیده است./انتهای پیام

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
,
,
,
,
,
,
,
,  آیت الله بهجت جز شخصیت های مکتب ساز است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شخصیت آیت الله بهجت بر همه اقشار نفوذ دارد,
,
,
,
, مصداق جانشینی خداوند بر روی زمین,
,
,
,
,
,  سیر حقیقی آیت الله بهجت در ملکوت,
,
,
,
,
,  جامعه عامل به آموزه های دینی به حیات طیبه می رسد,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه