اخبار داغ

حوزه‌ای کلیدی که مغفول مانده؛

تولیدات دانش بنیان؛ حلقه مفقوده دانشگاه‌ها/ بهانه ای برای عدم حمایت از مراکز دانش بنیان وجود ندارد

تولیدات دانش بنیان؛ حلقه مفقوده دانشگاه‌ها/ بهانه ای برای عدم حمایت از مراکز دانش بنیان وجود ندارد
یکی از نیازهای جدی دانشگاه‌ها، ضرورت توجه به مقوله دانش بنیان است تا بر سرعت رشد علمی مراکز آموزشی کشور افزوده شود و جامعه نیز از منافع آن بهره گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، طی سالهای اخیر کم و بیش در حوزه دانش بنیان و تولیدات آن شاهد فعالیتهایی بوده ایم اما تاکنون آن گونه که شایسته است نتوانسته ایم در این حوزه نقش آفرین باشیم برهمین مبنا و با توجه به نقش مراکز دانش بنیان در اقتصاد کشور، سال ۱۴۰۱ تحت همین عنوان نامگذاری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

صرف نظر از اینکه مراکز دانش بنیان چه نقش و جایگاهی در پیشبرد اهداف دانشگاهی دارند، با وجود فراهم آوری زیرساخت‌های مربوطه به دنبال تصویب قانون حمایت از مراکز دانش بنیان، ترم تحصیلی روبه اتمام است اما در این راستا اقدامی جدی در دانشگاه ها انجام نشده است.

,

حداقل دو درصد شرکت‌های دانش بنیان باید در استان کرمانشاه باشند

, حداقل دو درصد شرکت‌های دانش بنیان باید در استان کرمانشاه باشند, حداقل دو درصد شرکت‌های دانش بنیان باید در استان کرمانشاه باشند,

محمد بهمن در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: در سالهای اخیر نوع نگاه ما به مسائل حوزه فناوری و دانش بنیان تغییر کرده و کشور مانند سایر نقاط دنیا به دنبال تولیدات دانش است تا از این طریق در راستای کسب ثروت اقدام کند.

,

وی افزود: دانش بنیان مقوله ای است که آلایندگی ندارد و در آن به سرمایه فیزیکی نیازی نیست بلکه نیازمند سرمایه گذاری انسانی است و سرمایه گذاری انسانی هم از خانواده آغاز می شود، در مدارس ادامه می یابد و در دانشگاه شکوفا می شود.

,

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: اگر بخواهیم محوریت کار را در نظر بگیریم باید یک سرمایه گذاری اساسی بر روی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام دهیم تا برداشت خوبی در حوزه دانش بنیان داشته باشیم.

,

بهمن تصریح کرد: متاسفانه شرایط استان کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری و سهم جمعیتی خوب نیست، هرچند که استان ما  در منطقه غرب کشور جایگاه اول و دوم را دارد اما انتظار ما این است بنا به سهم جمعیتی حداقل دو درصد شرکتهای دانش بنیان در استان کرمانشاه باشند که اکنون این عدد کمتر از یک درصد است.

,

وی افزود: با توجه به ایده های دانشجویی و برگزاری رویدادهای استارتاپی در سطح دانشگاه ها و دستگاه های مختلف، می توانیم ایده ها را جذب و آنها را به سمت مراکز رشد هدایت کنیم و در این مراکز پرورش و به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت دهیم که  این راحت ترین و اصولی ترین راه برای جذب ایده های نو از دل دانشگاهیان است.

,

بهمن خاطرنشان کرد: همچنین می توانیم به صنایع مختلف، واحدها و کارخانه جات ورود کنیم و شرایط آنها را بررسی کنیم و سعی کنیم با رویکرد علمی، مباحث مربوط به فناوری تولید و ایجاد محصولات را در آنها ارتقا دهیم و روشهای نوینی در حوزه تولید محصولات در این واحدها ایجاد کنیم که خود منجر به تولید محصولات دانش بنیان خواهد شد.

,

وی عنوان کرد: در این حوزه علاوه بر مراکز آموزشی و دانشگاهی که باید دخالت کنند، دستگاه های متولی مثل سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت شهرکهای صنعتی نیز می توانند نقش پررنگی در برقراری ارتباط جامعه دانشگاهی و واحدهای تولیدی استان ایفا کنند پس اگر این دو مقوله را جدی بگیریم قطعا شرایط ما بهتر خواهد شد.

,

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: همچنین با توجه به‌ بازار عراق می توانیم نیاز سنجی کنیم و ببینیم در چه حوزه هایی امکان ورود به بازار عراق وجود دارد تا بر اساس خروجی دانش های نو، این تکنولوژی را به کشورهای عراق و همسایه صادر کنیم.

,

, ,

 

,

هیچ بهانه ای درباره فراهم نشدن زیر ساخت‌های قانونی برای حمایت از مراکز دانش بنیان وجود ندارد

, هیچ بهانه ای درباره فراهم نشدن زیر ساخت‌های قانونی برای حمایت از مراکز دانش بنیان وجود ندارد, هیچ بهانه ای درباره فراهم نشدن زیر ساخت‌های قانونی برای حمایت از مراکز دانش بنیان وجود ندارد,

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، درباره ضرورت نظارت کمیسیون آموزش مجلس بر دانشگاه ها در حوزه مقوله دانش بنیان ها، اظهار داشت: متاسفانه کمیسیون آموزش مجلس مشغله های فراوانی از نظر تقنینی دارد اما خارج از این موضوع، همه موظف به تشویق و ترغیب دانشگاهیان به سمت مباحث دانش بنیان هستیم.

,

وی افزود: البته بخش عمده ای از اعضای کمیسیون آموزش مجلس را فرهنگیان و اساتید دانشگاه ها تشکیل می دهند که در این راستا به تشویق و ترغیب دانشگاهیان می پردازند تا به سمت مقوله های دانش بنیان روی آورند.

,

حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: به طور مداوم با کمک اعضای کمیسیون آموزش مجلس مباحث تشویق به سمت مباحث دانش بنیان در دانشگاه ها از جمله دانشگاه های شهید رجایی، فنی و حرفه ای و... انجام می شود.

,

 وی عنوان کرد: با توجه به مشغله کمیسیون آموزش مجلس، تشویق دانشگاهیان به مباحث دانش بنیان  الزاما در قالب فعالیت یک کمیسیون امکان پذیر نیست.

,

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: شعار سال به ویژه در مبحث مربوط به مراکز دانش بنیان باید قبل از اتمام سال در دانشگاه ها عملیاتی شود.

,

حجت الاسلام فلاحی تصریح کرد: قانون حمایت از مراکز دانش بنیان تصویب شده و هیچ بهانه ای مبنی بر اینکه زیر ساخت‌های قانونی در این زمینه فراهم نشده،  وجود ندارد.

,

دانشگاه آزاد کرمانشاه سال گذشته  10میلیارد تومان قرار داد صنعتی منعقد کرد/ تلاش برای برقراری ارتباط جدی تر با بخش صنعت از طریق حوزه دانش بنیان ها

,

فرهاد گلمحمدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت:در راستای تحقق شعار سال به ویژه در حوزه  دانش بنیان ها اقدامات قابل توجهی با تلاش معاونت پژوهش و فناوری  در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه صورت گرفته است.

,

 وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی  قریب به دو سال است که نسبت به آماده سازی زیر ساخت ها به منظور ریل گذاری برای برقراری ارتباط جدی تر با بخش صنعت از طریق حوزه دانش بنیان ها اقدام کرده است.

,

گلمحمدی تصریح کرد:  دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در دو سال گذشته فعالیت های مختلفی  شامل راه اندازی 10کلینیک از قبیل کلینیک عینک، کلینیک خودرو، کلینیک روانشناسی، کلینیک زبان انگلیسی و کلینیک تعمیرات وسایل هایتک آزمایشگاهی انجام داده  و در زمینه سرای نوآوری هم نسبت به انجام فعالیت‌هایی اقدام کرده است.

,

وی عنوان کرد: سرای نوآوری در زمینه اسانس و عصاره گیری گیاهان دارویی راه اندازی شده و حدود هشت ماهی است که مشغول به کار شده و البته در این راستا 9 شرکت نیز طرف قرار داد دانشگاه آزاد شده که در محل دانشگاه دفتر کاری در اختیار آنها قرار گرفته است.

,

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول تخصیص مبلغ قابل توجهی به دانشگاه آزاد کرمانشاه برای توسعه فعالیت های دانش بنیان و ارتباط با صنعت اخذ شده که در حال طی روال اداری جذب این مبلغ هستیم.

,

گلمحمدی خاطرنشان کرد: در حوزه آزمایشگاهی هم در دو سال گذشته تفاهم نامه ای با اداره استاندارد منعقد شده و در داخل دانشگاه نیز اتاق مشترکی در اختیار اداره استاندارد قرار گرفته که هدف از ایجاد این اتاق مشترک ورود دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه به مساله آزمایشگاه های استاندارد بوده است.

,

وی افزود: این آزمایشگاههای استاندارد محلی واقعی برای هیئت علمی و دانشجویان است تا بتوانند دانش علمی خود را به دانش فنی واقعی در صنعت تبدیل کنند زیرا آزمایشگاه استاندارد حاکی از آن است که آیا قطعه ای که در صنعت ساخته شده دارای استانداردهای لازم است یا خیر به عبارتی  آزمایشگاه استاندارد نیاز یک دانشگاه مطرح است که باید از طریق آن در زمینه دانش بنیان ورود کند که آموزش فنی و پژوهشی و کسب درآمد های مناسب را هم به دنبال دارد.

,

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تصریح کرد: برای نزدیک شدن به آزمایشگاه استاندارد باید هزینه هایی صورت گیرد و ارتباط مناسبی با صنعت برقرار شود که در این راستا هدف گذاری هایی انجام شده تا این آزمایشگاه ها به کمک صنایع فعال شوند، زیرا هر کدام از صنایع استان دارای چنین آزمایشگاههایی هستند و در کنار آزمایشگاه استاندارد دانشگاه می توانند کلیت یک آزمایشگاه استاندارد قابل قبول را رقم بزنند و ضمن پوشش نقاط ضعف، نقاط قوت را تقویت کنند و در نهایت یک اداره آزمایشگاه استاندارد را ایجاد کنند.

,

گلمحمدی خاطرنشان کرد: به منظور برقراری ارتباط واقعی تر و بیشتر با صنعت موفق شده ایم روابط بسیار  خوبی با صنایع بزرگ و مطرح استان برقرار کنیم از جمله گروه صنعتی شکری که حتی یک اتاق "آر اند دی" مشترک با این گروه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه راه اندازی شده که یکی از اعضای هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد مسئول این اتاق شده یا شرکت صنایع شیمیایی بیستون و کارخانجات روژین تاک که با این شرکت ها  تفاهم نامه هایی منعقد شده همچنین در حال عقد تفاهم نامه با شرکت مارپیچ باختر هستیم.

,

وی افزود: طی یکسال گذشته با اداره کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و بسیاری از مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی استان تفاهم نامه های خوبی منعقد شده که هدف از آنها اجرایی شدن ارتباطات است و در هر جلسه با حضور این شرکت ها و ادارات نقاط ضعف و قوت و هدف گذاری ها قبلی و نیز نتیجه بخش بودن آنها بررسی می شود تا مسیر برای حرکت های بعدی هموارتر شود.

,

, ,

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: در یک ماه گذشته جلسات خوبی با مدیر عامل شرکت روژین تاک برگزار شد و قصد داریم  تفاهم نامه ای ملی با مجموعه کارخانجات روژین تاک منعقدکنیم تا صورت مساله ها و مسائل این صنایع تحت عنوان طرح های پژوهشی به دانشگاه آزاد وارد شود و با هزینه دانشگاه در اختیار استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان قرار گیرد و در نهایت این موضوعات وارد سامانه پژوهشیار دانشگاه خواهد شد و همه دانشگاههای آزاد کشور بر روی آنها تحقیق خواهند کرد.

,

گلمحمدی تصریح کرد: همچنین در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان می توانند همراه استادان خود در قالب طرح های خرد پنج میلیون تومانی در این پروژه ها فعالیت کنند.

,

اجرای طرح پویش به منظور بورسیه کردن دانشجویان

, اجرای طرح پویش به منظور بورسیه کردن دانشجویان, اجرای طرح پویش به منظور بورسیه کردن دانشجویان,

وی از اجرای طرح پویش برای شرکت ها و صنایع خبر داد و افزود: در این طرح دانشجویان می توانند هر ماه 240 ساعت کار کنند و حقوق دریافت کنند که این حقوق صرف شهریه آنها خواهد شد،  پس از طریق طرح مذکور می توان پیگیر  بورسیه دانشجویان شد.

,

گلمحمدی گفت: توانمندی های صنایع استان کرمانشاه پس از تعیین به سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی اعلام می شود و به قراردادهای ملی و بین المللی منجر خواهد شد .

,

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: مسائل مد نظر در حوزه صنعت در سرای نوآوری و مرکز رشد به "ایده شوها" و "استارتاپ ویکند" تبدیل می شود و خروجی آن مقدمه ای برای ایجاد یک شرکت دانش بنیان و محصولی جدید است.

,

گلمحمدی خاطرنشان کرد: فروش محصولات نیز که سفارش دهنده آنها صنایع هستند از قبل تضمین می شود،  پس چرخه و مکانیزمی را تعریف کرده ایم که از دانشجو، استاد، هیئت علمی، فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی در آن درگیر هستند و خروجی آن در ارتباط با صنعت،  به کسب درآمد منجر خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه رفته رفته صنایع به دانشگاه اعتماد کرده اند، افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر صنایع استان به دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه سفارش استخدام 55 نفر از فارغ التحصیلان بومی این دانشگاه را داده، از طرف دیگر گروه صنعتی شکری نیز سفارش ادامه تحصیل 300 نفر از پرسنل خود را در دانشگاه آزاداسلامی داده است که در آینده این مساله محقق می شود.

,

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروهای انسانی آن است و دانشگاه آزاد اسلامی با 30هزار استاد و یک میلیون و 100 هزار دانشجوی فعال،  پتانسیل های فعالی دارد که تنها به یک استان منحصر نمی شود بلکه به گستره همه کشور و در مواردی واحد های بین المللی و برون مرزی نیز قابل تعمیم است پس در همه کشور آزمایشگاههای قابل دسترسی بسیار پیشرفته و کارگاهها و مراکز تحقیقاتی بسیار خوبی وجود دارد و ابنیه، برندها، مراکز تحقیقاتی، زمین های کشاورزی، امکانات دامپروری و بیمارستانهای مجهزی در اختیار داریم و اگر بتوانیم فقط از درصد محدودی از  توانایی های نخبگان و امکانات موجود استفاده کنیم و آنها را به صنعت و بازرگانی واقعی متصل کنیم، اتفاق مبارکی رخ خواهد داد.

,

اجرای رویداد ملی گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی

, اجرای رویداد ملی گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی, اجرای رویداد ملی گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی,

گلمحمدی با بیان اینکه در ابتدای خرداد امسال رویداد ملی گام دوم را در چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی درپیش داریم، تصریح کرد: معمولا افرادی که آغاز کننده حرکتی هستند فشار مضاعفی را باید تحمل کنند زیرا تا به حال در کشور نظیر رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاداسلامی با این وسعت و بزرگی اتفاقی رخ نداده  بنابراین مهمترین قسمت داستان، مکانیزم و الگوریتمی است که تک تک اعضای هیئت علمی و دانشجویان را در استان ها تعریف و به صنعت وصل کند که بر مبنای آن دانشگاه آزاد هر استان باید برای خود یک الگوریتم  ساده، واقعی و در عین حال عملیاتی  برای ارتباط با صنعت داشته باشد به نحوی که صنعتگر بتواند به آن اعتماد کند و امکان پذیر بودن آن را لمس کند.

,

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: در قدم اول دانشگاه آزاد اسلامی طی سال گذشته بیش از 10میلیارد تومان قرار داد صنعتی منعقد کرده و قطعا در افق 1401 این عدد بسیار فراتر خواهد بود و البته باید در استان خود بتوانیم بخشی از بودجه پژوهشی و صنعتی را جذب کنیم تا روح جدیدی در دانشجو و دانشگاه دمیده شود.

,

گلمحمدی خاطرنشان کرد: اگر دانشجو ببیند که در یک محیط پویا و زنده و صنعتی؛ جایی که وی را مستقیما به صنعت و جامعه ارتباط می دهد و در کنار یک مدرک  مهندسی ، لیسانس یا فوق لیسانس یا دکتری، مهارتی را کسب می کند که وی را مستقیم به بازار می رساند طبیعتا برای او جذاب خواهد بود و اگر زرنگ باشد طی دوران تحصیل یا پس از آن، خود را برای جذب در بخش صنعت ضمانت کرده است.

,

به گزارش مرصاد، به دنبال نامگذاری  امسال با عنوان "سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" توسط رهبر انقلاب، حجت بر همگان تمام شد که البته در این راستا دانشگاه ها باید به طور جدی تری نقش آفرین باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه