اخبار داغ

خوراکی وسوسه‌انگیز مرگبار!

مسمومیت "عروس طبیعت" را جدی بگیریم/ مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خطرناک است

مسمومیت "عروس طبیعت" را جدی بگیریم/ مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خطرناک است
با وجود هشدارهای مکرر در خصوص خودداری از مصرف قارچ‌های خودرو، همچنان شاهد افزایش آمار مسمومیت‌ها هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، قارچ‌ها یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌هاست و سالهاست که مصرف قارچ‌های فله‌ای و چیده شده از طبیعت، بازی با زندگی و مرگ است.

هر ساله با فرارسیدن بهار و رویش قارچهای خودرو شماری از هموطنان بر اثر مسمومیت راهی بیمارستان می شوند، هر چند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت بارها و بارها این نکته را گوشزد کرده اند که از مصرف قارچ های وحشی بپرهیزید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,

مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خطرناک است

, مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خطرناک است, مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خطرناک است,

سعید عباسی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: همه ساله در فصل بهار با بارش باران‌های بهاری و ایجاد شرایط گرم و مرطوب زمینه رشد و نمو انواع قارچ‌های مختلف در طبیعت فراهم می‌شود .

,

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی گیاه‌پزشکی دانشگاه رازی افزود: با وجود اینکه تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند، ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان پذیر نیست بنابراین مردم با خوردن این قارچ‌ها ریسک نکنند و جان خود را به خطر نیندازند.

,

وی با اشاره به اینکه برخی افراد محلی می‌توانند قارچ‌های خوراکی را از غیر خوراکی تشخیص دهند، تاکید کرد: با وجود افزایش تعداد قارچ‌ها و انواع، لذا مردم به صورت خودجوش اقدام به چیدن قارچ‌ها نکنند و قارچ خوراکی را از اماکن مطمئنی تهیه کنند.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قارچ هایی که در طبیعت رشد می کنند برتری خاصی نسبت به قارچ های پرورش یافته صنعتی ندارند، خاطرنشان کرد: کشور ما جزو ۱۰ کشور تولید کننده قارچ خوراکی دکمه‌ای است بنابراین لزومی ندارد مردم اقدام به چیدن چنین قارچ‌هایی کنند که در مناطق طبیعی می رویند.

,

, ,

وی گفت: یکی از مهم‌ترین انواع قارچ سمی که مصرف خوراکی آن‌ها می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و کشنده شود، از جنس‌های آمانیتا (Amanita)، لپیوتا (Lepiota) و گالرینا (Galerina)  هستند.

,

دکتر عباسی عنوان کرد: هیچ روش علمی از روی مشاهده ظاهری قارچ برای شناخت سمی و غیر سمی آن وجود ندارد، بنابراین مردم و حتی متخصص قارچ شناس در طبیعت نمی‌توانند از روی ظاهر اندازه، رنگ، شکل، کلاهک قارچ‌های سمی خوراکی را از هم تشخیص دهند مگر در محیط آزمایشگاه.

,

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه از طریق ویژگی‌های ظاهری، رنگ و بوی قارچ نمی‌توان بطور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ شود بنابراین توصیه می کنیم کلیه مصرف کنندگان، قارچهای خوراکی موردنیاز خود را به صورت بسته بندی شده برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهادکشاورزی که در مراکز و فرشگاه های معتبر کشور عرضه می شوند، تهیه کنند.

,

  تولید سالانه بیش از 3 هزار و 700 تن قارچ در استان کرمانشاه

,   تولید سالانه بیش از 3 هزار و 700 تن قارچ در استان کرمانشاه,   تولید سالانه بیش از 3 هزار و 700 تن قارچ در استان کرمانشاه,

رحمان فیض قربانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: سالانه سه هزار و 760 تن قارچ خوراکی شامل قارچ دکمه‌ای و مقادیر کمی هم قارچ صدفی در واحدهای تولید قارچ استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مساحت پرورش قارچ خوراکی در استان را 16 هکتار متر مربع اعلام کرد.

,

وی با بیان اینکه در اغلب شهرستانهای استان واحدهای تولید قارچ خانگی و صنعتی داریم، گفت: بیشترین واحدهای پرورش قارچ استان در دو شهرستان کرمانشاه و صحنه قرار دارند.

,

, ,

فیض قربانی با بیان اینکه توسعه قارچ خوراکی را می توان در اهمیت ارزش غذایی و دارویی، هزینه کم و تامین منبع پروتئین مورد نیاز دانست، تصریح کرد: قارچ یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت جای گیرد چربی و کلسترول ندارد، مقدار کمی هیدرات کربن را در خودش جای داده و از لحاظ داشتن پروتئین در سطح خوبی قرار دارد.

,

وی سپس اشاره ای هم به سمی بودن برخی قارچ ها داشت و گفت: مصرف قارچ های خودرو به دلیل خطرات مصرف آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد لذا مردم قارچ مصرفی مورد نیاز خود را تنها از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی های بهداشتی تهیه کنند.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: به خانواده‌ها توصیه می شود خرید قارچ های پرورشی را به دلیل ارزش غذایی بالای آن در سبد غذایی خود بگنجانند.

,

 آمار مسمومیت با قارچ سمی در کرمانشاه

,  آمار مسمومیت با قارچ سمی در کرمانشاه,  آمار مسمومیت با قارچ سمی در کرمانشاه,

اکبر آزادی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: مردم مسمومیت با قارچ‌های طبیعی را جدی بگیرند.

, اکبر آزادی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: مردم , مسمومیت با قارچ‌های طبیعی را جدی بگیرند.,

مسئول آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود:  از اوایل فصل بهار تاکنون 29 نفر از مردم کرمانشاه براثر مصرف قارچ خودرو دچار مسمومیت شده‌اند.

, مسئول آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه, افزود:  از اوایل فصل بهار تاکنون 29 نفر از مردم کرمانشاه براثر مصرف قارچ خودرو دچار مسمومیت شده‌اند.,

وی با بیان اینکه هم اکنون 6 نفر در مراکز درمانی استان بر اثر مسمومیت با قارچ بستری هستند، خاطر نشان کرد: در چند روز پیش 23 مورد مسمومیت داشتیم که همگی ترخیص شدند.

, وی با بیان اینکه هم اکنون 6 نفر در مراکز درمانی استان بر اثر مسمومیت با قارچ بستری هستند، خاطر نشان کرد: در چند روز پیش 23 مورد مسمومیت داشتیم که همگی ترخیص شدند.,

آزادی بابیان اینکه امسال تا این لحظه براثر مصرف قارچ سمی فوتی نداشته‌ایم، عنوان کرد: مردم با توجه به وجود قارچ‌های بهداشتی و بی‌خطر در بازار از مصرف هرگونه قارچ وحشی خودرو بپرهیزند.

, آزادی بابیان اینکه امسال تا این لحظه براثر مصرف قارچ سمی فوتی نداشته‌ایم، عنوان کرد: مردم با توجه به وجود قارچ‌های بهداشتی و بی‌خطر در بازار از مصرف هرگونه قارچ وحشی خودرو بپرهیزند.,

وی با بیان اینکه تشخیص قارچ‌های سمی تنها در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی امکان دارد، گفت: تکیه بر روش‌های غیر علمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی‌شود.

, وی با بیان اینکه تشخیص قارچ‌های سمی تنها در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی امکان دارد، گفت: تکیه بر روش‌های غیر علمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی‌شود.,

, , ,

 

,

این مسئول اظهار کرد: در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید از هر گونه اقدام به خود درمانی پرهیز کنید و فرد مسموم شده را هرچه سریع تر و در همان ساعات اولیه به بیمارستان منتقل کنید. همچنین نباید جلوی تخلیه معده و استفراغ فرد مسموم شده را گرفت.

, این مسئول اظهار کرد: در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید از هر گونه اقدام به خود درمانی پرهیز کنید و فرد مسموم شده را هرچه سریع تر و در همان ساعات اولیه به بیمارستان منتقل کنید. همچنین نباید جلوی تخلیه معده و استفراغ فرد مسموم شده را گرفت.,

 مسئول آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به افراد توصیه کرد از دست زدن به قارچ های وحشی ناآشنا خودداری کنند، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز وجود دارد. در سالهای 97- 98 بیش از 300 نفر مسمومیت و 15 مورد فوتی داشتیم.

,  مسئول آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه, ., در سالهای 97- 98 بیش از 300 نفر مسمومیت و 15 مورد فوتی داشتیم.,

وی با توصیه بر مصرف قارچ‌های پرورشی بسته بندی شده، گفت: قارچ‌های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.

, وی با توصیه بر مصرف قارچ‌های پرورشی بسته بندی شده، گفت: قارچ‌های خودرو هیچگونه برتری بر قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.,

به گزارش مرصاد، قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند، اما همه آنها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناکند. خوردن چند تا از این قارج ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی موجب مرگ شود.

چرا با وجود هشدارهای مکرر در خصوص خودداری از مصرف قارچ‌های خودرو، همچنان شاهد افزایش آمار مسمومیت‌ها هستیم!؟

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه