اخبار داغ

یک کارشناس از علل گرانی سرسام آور مسکن در اراک می گوید:

مشکلات امروز بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته است/ قیمت اجاره بها در فضای مجازی و دیوار تعیین می شود!

مشکلات امروز بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته است/ قیمت اجاره بها در فضای مجازی و دیوار تعیین می شود!
رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اراک گفت: مشکلات فعلی حوزه مسکن و آنچه امروز شاهد آن هستیم به این دلیل است که ظرف ۸ تا ۱۰ سال گذشته هیچ اتفاق مثبت و سیاست‌گذاری‌ای در این بخش رخ نداده که حالا بتوانیم تأثیرات مثبتی از آن ببینیم، عرضه و تقاضای مسکن همخوانی ندارد و همین باعث شده اراک یکی از شهرهای گران کشور لقب بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز عسگری رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص علل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در شهر اراک گفت: در رابطه با هر کالایی هنگامی‌که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما معضلات حوزه مسکن اراک و علل افزایش قیمت آن را می‌توان در چند بخش تقسیم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, .,

وی ادامه داد: یکی از مشکلات الآن تراکم‌هاست یعنی زمانی که تراکم مسکن در شهر اراک پایین آمد مشکلاتی را به همراه داشت که تنها یک مورد قیمت واحدها را بالا برد.

,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک اظهار داشت: مشکل دیگر این است که حلقه‌ای به دور شهر اراک زده شده که در ازای آن نه افزایش تولید مسکن را داریم و نه اجازه داده می‌شود در مناطقی مثل قنات، زعفرانیه، انتهای خیابان مشهد و میدان فراهان، ولی‌آباد و جهانگیری که زمین‌های مرغوبی وجود دارد ساخت و سازی انجام شود درحالی‌که این مناطق در محدوده شهر قرار دارند.

,

عسگری تصریح کرد: اگر عرضه و تقاضا در حوزه مسکن همخوانی داشته باشد قطعاً قیمت‌ها شکسته خواهد شد اما برخی مشکلاتی که ذکر شد باعث شده اراک یکی از شهرهای گران کشور لقب بگیرد.

,

واحدهای مورد نیاز مصرف کننده در اراک ساخته نمی شود/ همه‌ خانه‌های خالی در اراک واحدهای لاکچری هستند

, واحدهای مورد نیاز مصرف کننده در اراک ساخته نمی شود/ همه‌ خانه‌های خالی در اراک واحدهای لاکچری هستند, واحدهای مورد نیاز مصرف کننده در اراک ساخته نمی شود/ همه‌ خانه‌های خالی در اراک واحدهای لاکچری هستند,

وی در ادامه افزود: از طرفی متأسفانه الآن واحدهای مناسبی برای مصرف‌کننده نداریم چراکه واحدهای موردنیاز مصرف‌کننده واحدهای ۸۰ تا ۱۰۰ متری هستند درحالی‌که امروز واحدهای لاکچری زیادی داریم و حل این مشکل نیازمند یک سیاست‌گذاری است تا به سازندگان یا تعاونی‌ها بها داده شود که واحدهای ۸۰ الی ۱۰۰ متری متناسب باقدرت خرید قشر متوسط بسازند.

,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک عنوان کرد: اگر تحقیقاتی در شهرداری اراک انجام بدهید خواهید دید اکثر واحدهای در حال ساخت در اراک بالای ۱۲۰ تا ۱۳۰ متر هستند که یکی از دلایل سازندگان برای ساخت این واحدها این است که تراکم‌ها پایین آمده و این تأثیر خود را درجایی می‌گذارد که ساخت واحدهای با متراژ پایین برای سازنده سود نداشته ندارد و او مجبور است برای سود بیشتر متراژها را بالاتر بگیرد.

,

عسگری با بیان اینکه همه‌ خانه‌های خالی در اراک واحدهای لاکچری هستند اظهار داشت: در متراژ ۸۰ تا ۱۰۰ متر واحدهای خالی نداریم و آنچه از آن به‌عنوان خانه‌های خالی یاد می‌شود اکثریت واحدهایی هستند که در اختیار دلالان و سازندگان است که برای رفع نیاز مصرف‌کننده خیلی تأثیرگذار نبوده هرچند شاید برای دولت و شهرداری درآمدزایی داشته باشد.

,

, , ,

مشکلات امروز بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته است/ ساخت مسکن ملی کمک کننده است اما کافی نیست

, مشکلات امروز بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته است/ ساخت مسکن ملی کمک کننده است اما کافی نیست, مشکلات امروز بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی در ۱۰ سال گذشته است/ ساخت مسکن ملی کمک کننده است اما کافی نیست,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک در خصوص تأثیر ساخت واحدهای مسکن ملی بر ایجاد تعادل در بازار مسکن نیز گفت: ساخت این واحدها قطعاً کمک‌کننده خواهد بود ولی باید به این نکته توجه کرد که ممکن است بازار یک کالای مصرفی مثل روغن ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت مدیریت شود اما در بخش مسکن اگر امروز سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری انجام شود ۴ سال آینده نتایج و اثرات آن را خواهیم دید.

,

عسگری تصریح کرد: مشکلات فعلی حوزه مسکن و آنچه امروز شاهد آن هستیم به این دلیل است که ظرف ۸ تا ۱۰ سال گذشته هیچ اتفاق مثبت و سیاست‌گذاری‌ای در این بخش رخ نداده که حالا بتوانیم تأثیرات مثبتی از آن ببینیم.

,

وی در ادامه اظهار داشت: ساخت مسکن مهر در زمان خود تا حدودی از تورم در بخش مسکن جلوگیری کرد اما در ۱۰ سال گذشته و دولت قبل تصمیمات خوبی در بخش مسکن گرفته نشد لذا برنامه‌هایی که دولت فعلی در دست اجر دارد تأثیرات خود را در ۴ سال آینده نشان خواهد داد.

,

, ,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک خاطرنشان کرد: هرچند افزایش قیمت‌ها، نرخ دستمزد و بالا رفتن قیمت مصالح و خدمات بسیار تأثیرگذار است اما هزینه‌های سایر بخش‌ها مثل عوارض شهرداری و امور مالیاتی نیز در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته که بسیار در بالا رفتن قیمت مسکن مؤثر است.

,

عسگری تأکید کرد: با اینکه می‌توان گفت طرح مسکن ملی نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد نتیجه‌ای که در شهر اراک به دنبال آن هستیم حاصل نخواهد شد چراکه اگر به دنبال اقدامات اثربخش هستیم باید حلقه‌ای که به دور شهر اراک زده‌شده باز شود و اجازه ساخت‌وساز به مناطقی که در محدوده شهر اراک هستند را داده شود.

,

قیمت اجاره بها در فضای مجازی و دیوار تعیین می شود!/ شهر اراک به تشکیل کارگروه مسکن با حضور خبرگان این حوزه نیاز دارد

, قیمت اجاره بها در فضای مجازی و دیوار تعیین می شود!/ شهر اراک به تشکیل کارگروه مسکن با حضور خبرگان این حوزه نیاز دارد, قیمت اجاره بها در فضای مجازی و دیوار تعیین می شود!/ شهر اراک به تشکیل کارگروه مسکن با حضور خبرگان این حوزه نیاز دارد,

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان بازار اجاره‌نشینی نیز گفت: با توجه به اینکه در فصل جابجایی مستأجران قرار داریم می‌طلبد که سیاست‌گذاری جدیدی در این حوزه صورت گیرد هرچند معتقدیم که نمی‌توان به‌صورت دستوری کاری را انجام داد که قیمت‌ها کاهش پیدا کند و فقط می‌توان با اقداماتی حباب قیمتی ایجادشده را شکست.

,

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر قیمت کارشناسی در مشاورین املاک وجود ندارد و مشاورین این کار را انجام نمی‌دهند بلکه تعیین قیمت‌ها در فضای مجازی، سایت دیوار و گروه‌های تلگرامی انجام می‌گیرد لذا اگر اقدامی صورت گیرد که سایت دیوار فعلاً در فصل مستأجر نشینی مبلغ اجاره را درج نکند می‌توان حباب قیمتی را شکست و بحث اجاره‌بها را ساماندهی کرد.

,

عسگری همچنین خاطرنشان کرد: می‌طلبد در شهر اراک یک کارگروه مسکن با حضور خبرگان این حوزه یعنی شهرداری، شورای شهر، سازمان نظام‌مهندسی، نماینده انبوه‌سازان، اتحادیه املاک و مسکن و شهرسازی تشکیل شود و تصمیمات دلسوزانه‌ای برای حل مشکلات این بخش اتخاذ کنند نه اینکه امروز کارگروه‌هایی تشکیل‌شده از دستگاه‌هایی که هیچ ارتباطی با مسکن ندارند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه