اخبار داغ

معرفی خانه موزه قرایی رشتخوار

معرفی خانه موزه قرایی رشتخوار
خانه موزه قرایی رشتخوار یکی از آثر تاریخی دیدنی و از یادگاران معماری دوران قاجار است، که توسط سلطان علی خان قرایی ملقب به حاجی خان یاور د‌ر بیستم شعبان۱۳۴۴ هجری قمری ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ خانه موزه قرایی رشتخوار یکی از آثر تاریخی دیدنی و از یادگاران معماری دوران قاجار است، که توسط سلطان علی خان قرایی ملقب به حاجی خان یاور د‌ر بیستم شعبان۱۳۴۴ هجری قمری ساخته شده است، این بنا ۱۵۷۰ مترمربع وسعت دارد و در ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۰ به شماره ۵۱۴۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در سال ۱۳۸۷ توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به مبلغ ۷۰ میلیون تومان خریداری و تملک شده است. خانه قرایی در بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ در چند مرحله مرمت و احیا شده و جمعا بیش از ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است. عملیات تبدیل این خانه تاریخی به خانه موزه قرایی به صورت رسمی از ابتدا سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.



 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
, ,
,
,

 در این بنای تاریخی زیبا سعی شده با حفظ کاربرد اصلی یعنی خانه اعیانی مسکونی، اتاق های خان، مهمان خانه، مطبخ و ...به همان شکل حفظ و به  دلیل اینکه این مکان تنها موزه شهرستان است، آیین ها و آداب و رسوم شهرستان همچون مراسم مذهبی و ازدواج، صنایع دستی شهرستان همچون فرت بافی، سفالگری و دیگر بافته ها مثل قالیچه به نمایش گذاشته شده است.

,

 فضاهای ساختمانی این مکان شامل شاه نشین زمستانی با سه اتاق و ایوانی با شش ستون در یک ردیف با تزئینات کاشیکاری و آجرکاری، شاه نشین تابستانی با شش اتاق و سه بادگیر در ضلع جنوبی،اتاق های نشیمن و مهمانخانه با شومینه های زیبای گچی،مطبخ،اصطبل نگهداری اسب، انباری در ضلع شرقی و دو اتاق نگهبانی در ضلع غربی است. ضلع شمالی،شرقی و بخشی از ضلع جنوبی خانه تاریخی قرایی در بهمن سال ۱۳۹۹ خورشیدی به خانه موزه قرایی تبدیل و توسط معاونت توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افتتاح گردید. و در قالب ۱۱ غرفه سعی در معرفی آداب و رسوم و گوشه‌ای کوچک از شیوه زندگی و نیز مشاغل رایج گذشته این شهرستان را دارد.

,

مهمترین بخش‌های موزه عبارت انداز: غرفه معرفی خاندان قرایی، غرفه آیین و مراسم سنتی همچون شب چله و  کف زنی،غرفه ی هنرها و صنایع دستی که بیانگر صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان همچون فرت بافی، گلیم بافی گلدوزی،سفالگری،غرفه مطبخ و گیاهان دارویی، غرفه مراسم مذهبی،غرفه مراسم ازدواج و موسیقی محلی،غرفه پرتره نگاری و غرفه تاریخچه و معرفی شهرستان رشتخوار و غرفه سردخانه از دیگر دیدنی های این موزه زیبا است.













,
,
, ,
,
, ,
,
, ,
,
, ,
,
, ,
,
, ,
,
, ,

 هم اکنون علاوه بر خانه موزه قرایی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار و کارگاههای صنایع دستی در ضلع جنوبی و غربی مشغول به فعالیت هستند. 

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه