اخبار داغ

دلالان در کمین گندم؛

پیش بینی تولید بیش از ۹۲۱ هزار تن گندم در کردستان/ ایجاد بسته‌های تشویقی برای کشاورزان مهمترین راه کوتاه کردن دست دلالان است

پیش بینی تولید بیش از ۹۲۱ هزار تن گندم در کردستان/ ایجاد بسته‌های تشویقی برای کشاورزان مهمترین راه کوتاه کردن دست دلالان است
عضو بنیاد گندمکاران کشور گفت: دولت در اقدامی سنجیده جهت حمایت از کشاورزان در دو نوبت قیمت گندم را نسبت به سنوات گذشته ۱۰۰درصد افزایش داد، ولی با توجه به شرایط موجود این اقدام به تنهایی جوابگو نیست ، اگر اقدامات حمایتی بیشتری از گندم کاران صورت نگیرد قطعا دلال ها و سودجویان ورود می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، استان کردستان با جمعیت بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر دارای ثروت های طبیعی و خدادای است که متاسفانه تا کنون از آن به نحو پیشرفت و توسعه استان استفاده نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

کشاورزی یکی از ظرفیت های مهم استان کردستان است که بعد از سالها هنوز به صورت سنتی اداره می شود.حدود 80 درصد از روستانشینان کردستان مشغول کار کشاورزی سنتی هستند، کشاورزی که سالی برایشان سود دارد و یک سال بعلت خشکسالی باید منتظر بمانند تا ببینند دولت چه تصمیمی برای آنها می گیرد.

,

اقتصادی کردن کشاوزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن امکان پذیر است ،این در حالی است که کمبود نقدینگی، بهره های بالای بانکی و بالا بودن قیمت مواد اولیه، موجب رکود در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بیجار شده است و از سوی دیگر چون اکثر کشاورزان دانش استفاده از این ماشین آلات را ندارند، امکان بهره برداری از این امکانات وجود ندارد.

,

اجرا نشدن بیمه تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان اصلی ترین چالش بخش کشاورزی کردستان

, اجرا نشدن بیمه تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان اصلی ترین چالش بخش کشاورزی کردستان,

عبدالله فرجی رییس نظام صنفی کشاورزان بانه در گفتگو با خبرنگار کردتودی اجرا نشدن بیمه تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان را اصلی ترین چالش در عرصه فعالیت این بخش اعلام کرد و خواستار رسیدگی مسوولان شد.

,

وی افزود: از تلاش و زحمات معنوی و مادی دولت و نظام برای بخش کشاورزی قدردانی میکنم.

,

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع مشکلات بخش کشاورزی نیست، افزود: دولتمردان ما با توجه به اینکه همیشه پشت صندلی ها خود زیر باد کولر هستند هیچوقت گرما و سرمایی که موجب ضرر و زیان محصولات و خسارت به بخش کشاورزی می شود را حس نمی کنند.

,

رییس نظام صنفی بانه اجرا نشدن بیمه تامین اجتماعی کشاورزان استان کردستان را اصلی ترین چالش در عرصه فعالیت این بخش اعلام کرد و بیان داشت: متاسفانه بعد از سالها پیگیری تا کنون به نتبجه خاصی نرسیدیم و از مجمع نمایندگان استان درخواست رسیدگی سریع داریم.

,

فرجی گفت: نظام صنفی در برابر مردم و برای رفع مشکلات این قشر خود را موظف پیگیری می نماید و بدون هیچ حق و حقوقی در خدمت جهاد کشاورزی استان است.

,

وی تصریح کرد: دولت باید برای تشکل های نظام صنفی اهمیت قائل شود و مشکلات این صنف را رسیدگی کند.

,

رییس نظام صنفی بانه با تاکید بر اینکه کشاورزان افرادی نجیب و بی آلایش هستند و هیچ هزینه ای برای نظام نداشته اند، اظهار داشت: چرا سازمان جهاد کشاورزی و شخص استاندار از بین نخبگان بخش کشاورزی برای تسهیل در کارها مشاور انتخاب نمی کنند؟!

,

وی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی منوط به ارتباط با نظام صنفی کشاورزان استان است.

,

فرجی اضافه کرد: نظام صنفی کشاورزان ابزاری موثر و کارامد است و صدور پروانه از سوی نظام صنفی کاملا قانونی بوده اما برخی بانک ها و ادارات ان را برای جذب تسهیلات و دیگر خدمات بخش کشاورزی قبول ندارند که موجب گلایه کشاورزان استان شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین پاداش کار ما حمایت از بخش کشاورزی است که مناسفانه برخی ادارات دولتی با تشکل نظام صنفی هیچگونه تعامل ندارند.

,

فرجی گفت: سرمازدگی محصولات کشاورزی از مهمترین مشکلات این بخش در سال زراعی پیش رو است که نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

,

افزایش خط اعتباری ادوات کشاورزی و تخصیص آب نیاز مبرم کشاورزان استان است

, افزایش خط اعتباری ادوات کشاورزی و تخصیص آب نیاز مبرم کشاورزان استان است,

فیروز رشیدی رییس نظام صنفی سقز در در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: متاسفانه دولت توجه به کشاورز و بخش کشاورزی ندارد و مهمترین خواسته ما افزایش خط اعتباری ادوات کشاورزی و تخصیص آب بخش کشاورزی است.

,

وی افزود: بخش خصوصی نقش موثری در پیشرفت کارها دارد اما دولت هیچ توجه ای به کشاورزی بعنوان بخش خصوصی ندارد.

,

وی گفت: مشکلات امروز جامعه در بخش کشاورزی نتیجه عدم اطمینان به کشاورزان است.

,

رییس نظام صنفی سقز گفت: متاسفانه مسوولان تامین اجتماعی استان کردستان هیچ اهمیتی برای تشکل قانونی نظام صنفی استان ندارد و دائم سر راه قشر زحمت کش کشاورزان سنگ اندازی می کند.

,

رشیدی گفت: مسولان استان هر کجا دلشان بخواهد قانون را به نفع خودشان تغییر می دهند که نتیجه آن ضرر و زیان به بخش کشاورزی و کشاورزان است.

,

وی تصریح کرد: چرا کشاورز ما برای تمدید پروانه چاه باید مبالغ هنگفت پرداخت کند و نمایندگان مجلس اینجا باید برای حل مشکل ورود پیدا کنند.

,

رشیدی ادامه داد: مهمترین مطالبه کشاورزان استان افزایش تخصیص آب کشاورزی، بازسازی قنات ها برای بهرمندی بیشتر از آب و افزایش خط اعتباری ادوات کشاورزی جهت افزایش تولید است.

,

, ,

 کشاورزان کردستان نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند

,  کشاورزان کردستان نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند,

سیدحسین رحیمی رئیس نظام صنفی کشاورزی بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت:تنها راه کوتاه کردن دست دلال ها و سودجویان  و جلوگیری از قاچاق گندم را دادن جوائز به کشاورز بابت تحویل گندم به دولت است یعنی تجربه اوائل انقلاب و دهه شصت که در تولید و خودکفائی گندم نقش بسزای داشت.

,

وی افزود: جنگ جهانی گندم بر اساس گزارش های مستند قیمت گندم به بالاترین سطح خود در طول 20سال گذشته رسیده و در نتیجه باعث نگرانی های فزاینده را در تمام جهان در پی داشته است و دلیل آن هم خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین است چون این دو کشور تولیددو سوم غلات دنیاب ه خود اختصاص داده اند.

,

عضو بنیاد گندم کاران کشور گفت: به دلیل کمبود غلات در دنیا بعضی کشورها دست به احتکار و انبار غلات (گندم )زده اند.

,

رحیمی عنوان کرد: بحران گندم در راه تمام دنیا است به طوری که در برخی کشورها و از جمله کشور خودمان به طبع این عوامل قیمت غلات بشدت افزایش پیداکرده است.

,

رئیس نظام صنفی کشاورزی بیجار ادامه داد: در دهه شصت کشاورزان در قبال تحویل گندم به دولت جوائزی از قبیل لوازم خانگی،تراکتور و خودرو سواری وانت دریافت می کردند و این اقدام باعث شد که کشاورزان تلاش بیشتری برای تولید اشته باشند.

,

وی تاکید کرد: در این مقطع که تمام دنیا با کمبود و قحطی گندم مواجه است از هر اقدامی که باعث خودکفائی گندم شود نباید لحظه ای درنگ کرد.

,

رحیمی بیان داشت: دولت در اقدامی سنجیده جهت حمایت از کشاورزان در دو نوبت قیمت گندم را نسبت به سنوات گذشته 100درصد افزایش داد، ولی با توجه به شرائط موجود این اقدام به تنهای جوابگو نیست چون از شواهد و قرائن معلوم است اگر اقدامات حمایتی بیشتری ازگندم کاران صورت نگیرد قطعا دلال ها و سودجویان ورود می کنند.

,

, ,

۵۹۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته است

, ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته است,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان امسال بیش از چهار و نیم میلیون تُن گندم در کشور تولید خواهد شد که بیش از ۹۰۰ هزار تُن آن مربوط به کردستان است.

,

پیمان اسکندری با بیان اینکه کردستان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است، افزود: امسال تاکنون بیش از ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

,

اسکندری گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم موجب استقبال کشاورزان کردستانی شد و امسال پیش بینی می‌شود که حدود ۹۲۱ هزار تُن گندم در استان تولید شود.

,

وی افزود: سال گذشته خشکسالی موجب کاهش تولید گندم در کشور و به تبع آن در استان کردستان شد و در مجموع ۲۷۰ هزار تُن گندم از کشاورزان استان خریداری شد.

,

اسکندری با بیان اینکه سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن جو نیز در کردستان تولید می‌شود، افزود: امسال انتظار داریم تولید این محصول هم در استان افزایش یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه