اخبار داغ

معاون بنیاد مسکن کشور خبر داد؛

نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اتمام طرح‌های هادی/ ۱۶۰۰ طرح نیمه‌کاره هادی روستایی داریم

نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اتمام طرح‌های هادی/ ۱۶۰۰ طرح نیمه‌کاره هادی روستایی داریم
محمدرضا شاملو اتمام طرح‌های هادی کشور را نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: اعتبار سالانه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و این تامین اعتبار ۱۰ درصدی است، هرچند در کمیسیون عمران پیگیر بر افزایش تامین اعتبار بر این بخش هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، محمدرضا شاملو پنجشنبه شب در همایش شوراهای بخش دابودشت آمل اظهار کرد: طرح هادی روستایی یکی از فعالیت های بنیاد مسکن است، تهیه طرح هادی سند دار کردن شهرهای زیر ۲۵ هزار جمعیت، مقاوم سازی بیش از ۲ میلیون مسکن در چند سال خیر، نوسازی کردن منازل، بیش از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار سند در روستاها صادر شده از فعالیت های است که بنیاد مسکن در این چند سال اخیر داشته است.

وی با بیان اینکه ایمن سازی روستاها نیاز جدی مازندران است، عنوان کرد:  در توسعه برنامه ششم اقتصادی، ساخت و ساز در حوادث چون زلزله، سیل و بازساری مسکن را برعهده داریم، طرح گردشگری و استعلام پروانه ساختمانی از دیگر برنامه های بنیاد مسکن است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: بازنگری طرح هادی و تغییر کاربری در مازندران تبدیل به معظلی شده است؛ چرا که جایگاه مازندران همواره مورد توجه بوده و کثرت و افرادی که از سایر استان ها می آیند هم تهدید و هم فرصت بوده است که همواره نیاز مردم بومی مورد توجه بوده اما در ظرف یک ماه گذشته ۴۵۰ مورد تغییر کاربری در یک بخش داشتیم که اگر بخواهیم به همه پاسخ مثبت دهیم زمین کشاورزی نابود خواهد شد به همین خاطر بررسی می کنیم کسانی که نیاز واقعی دارند پاسخ دهیم، هرچند بنیاد مسکن فقط دبیر است دستگاههای دیگر هم هستند.

وی از اجرای هزار و ۶۰۰ طرح نیمه کاره هادی روستایی در کشور خبر داد و اظهار کرد: از زمان شروع اجرای طرح هادی و بهبود محیط روستا  بعد از پیروزی انقلاب ۲ هزار و ۴۷۰ روستاهای مازندران در اجرای طرح هادی قرار گرفته که حدود ۵۰ درصد از آن اجرایی شده و مابقی به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌کاره مانده است.

شاملو با بیان اینکه توزیع اعتبارات در شورای برنامه‌ریزی انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت کاهش اعتبار بر سایر پروژه‌ها می‌توان بر اتمام طرح‌های هادی ورود پیدا کرد، البته در سال ۹۹ مجموع اعتبار ملی برای شهرستان آمل ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و سال گذشته پنج برابر و به ۴۲ میلیارد تومان رسیده است که امسال تلاش می‌کنیم در بودجه  حداکثر تخصیص اعتبار مصوب شود.

وی اتمام طرح‌های هادی کشور را بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان خواند و اظهار کرد: اعتبار سالانه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و این تامین اعتبار ۱۰ درصدی می‌باشد، هرچند در کمیسیون عمران پیگیر بر افزایش تامین اعتبار بر این بخش هستیم که در صورت تصویب اعتبار طرح‌های نیمه‌کاره شهرستان آمل در اولویت قرار گیرد.

رضا حاجی‌پور، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مردم در روستاها با مشکل مواجهه هستند و  از حداقل‌های توسعه محروم هستند، با توجه به اجرای طرح‌های هادی نیمه‌کاره از سازمان بنیاد مسکن انتظار بر اولویت‌بندی بر اتمام این طرح‌ها می‌رود.

وی یکی از مشکلات بازنگری طرح را وجود کارشناسان غیربومی خواند اظهار کرد: بجای بکارگیری از کارشناسان استانی، شهرستانی و بومی استفاده شود، این کارشناس بومی بر مبنی شناخت مناطق خود می‌تواند نظارت دقیق و بهتر بر بازنگری طرح داشته باشد و افراد مجبور به مهاجرت از روستا به سمت شهر نخواهند شد.

 سیدعباس حسینی سرپرست فرمانداری آمل نیز در ادامه با اشاره به اینکه زباله آمل بزودی با کمک یک شرکت دانش بنیان حل می‌شود، عنوان کرد: برای اولین بار یک شرکت دانش بنیان با تکنولوژی روز دنیا که در  آلمان اجرا شد، برای زباله آمل دستور کار قرار گرفته که تاکنون بررسی و کارها سپری شده و قرار است تا یک کارتابل ۱۵ تنی را در آمل اجرا کنند.

وی ادامه داد: این طرح که برای اولین بار در آمل اتفاق خواهد افتاد،در یک بازده ۴ ماهه زباله این شهرستان انجام خواهد شد و در صورت اجرای  ۱۸ ماهه این پروژه مشکل زباله در این منطقه حل می شود.

این مسئول با تاکید اینکه بهترین برنج کشور در بخش دابودشت تولید می شود، اظهار کزد: با تلاش شوراها و مردم این بخش تمام اجرای طرح‌ها به شکل برنامه محور است؛ اما ضعف آمل این است که به دلیل استراتژیکی بودن شهرستان در ۱۶۰ روستای آمل اجرای طرح هادی نیمه‌کاره مانده و نیاز به تامین اعتبار دارد.

حسینی با بیان اینکه اتمام این طرح‌ها نیاز به ۷۰۰ میلیارد تومان دارد، خاطرنشان کرد: با اعتبارات استانی و ملی در سال گذشته ۴۴ میلیارد تومان پاسخگوی اجرای این طرح‌ها نبوده که با این روند بیش از ۱۵ سال طول می‌کشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:رسیدگی به راه‌های روستایی بخش لاریجان، پاک‌سازی شانه خاکی جاده آمل واسکس، آسفالت سه راهی واسکس به طول ۳۰۰ متر از طرح‌هایی که با وجود تامین اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی امسال، توجه بر اولویت طرح‌هاست.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه