اخبار داغ

پژوهشگر حوزه جمعیت:

والدین تک‌فرزند در آینده جایشان در خانه سالمندان است/ در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد

والدین تک‌فرزند در آینده جایشان در خانه سالمندان است/ در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد
حسین مروتی گفت: در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد و این آمار نگران کننده است و نشان می دهد ایران در آینده درگیر پیری جمعیت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین مروتی، پژوهشگر و استاد حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در سال های بعد از انقلاب نرخ باروری در کشور ظرف مدت کوتاهی یک چهارم شد و خانواده ها گرایش به دو فرزند یا کمتر پیدا نمودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
وی ادامه داد: در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد و این آمار نگران کننده است و نشان می دهد ایران در آینده درگیر پیری جمعیت می شود.
,
 
,
مروتی افزود: پنجره جمعیتی مهمترین سرمایه انسانی و اقتصادی پایدار است که با کاهش جمعیت این پنجره در کشور در حال بسته شدن است.
,
 
,
این پژوهشگر تصریح کرد: احتمالا در سال ۱۴۲۵ در کشور با یک سالخوردگی شدید روبرو خواهیم شد و این اتفاق، اتفاقی وحشتناک و نگران کننده است.
,
 
,
وی گفت: یکی از مهمترین راه های مقابله با افزایش سالخوردگی؛ افزایش باروری است و باید هر خانواده ای حداقل ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد.
,
 
,
مروتی با بیان اینکه والدین تک فرزند، در آینده جایشان در خانه سالمندان است، بیان کرد: اگر یک تک فرزند با یک تک فرزند ازدواج کند این ها با بچه هایشان متولی نگهداری از چهار سالمند بشوند و حتی اگر عاشق پدر و مادرشان هم باشند توان نگهداری از آن ها را نخواهند داشت.
,
 
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: سالخوردگی جمعیت در ایران با سرعت فوق العاده ای در حال وقوع است و برای رهایی از آن باید تمایل زوجین را به فرزندآوری با حمایت و فرهنگ سازی افزایش دهیم زیرا تنها راه نجات از پیری جمعیت، افزایش نرخ زاد و ولد در کشور است.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه