اخبار داغ

رئیس گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی البرز:

سن ابتلا به سرطان‌های خوش‌خیم و بدخیم در ایران کاهش یافته است/ چاقی؛ مهمترین دلیل ناباروری در زنان

سن ابتلا به سرطان‌های خوش‌خیم و بدخیم در ایران کاهش یافته است/ چاقی؛ مهمترین دلیل ناباروری در زنان
معصومه رجبی گفت: تمام بیماری‌های خوش خیم و بدخیم به دلیل افزایش سن باروری، سن ابتلایشان در ایران پایین آمده است، زیرا بارداری، زایمان و شیردهی مثل یک واکسن در مقابل این بیماری‌ها عمل می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه رجبی، رئیس گروه سلامت مادران و ناباروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: طبق آخرین پژوهش های انجام شده میزان ناباروری در ایران ۲۰ درصد تخمین زده شده است و از میان ۱۰ زوج؛ ۵ زوج تک فرزند، ۴ زوج دارای دو فرزند و یک زوج فاقد فرزند هستند که اگر با همین روند جلو برویم در سال ۲۰۱۰ میلادی چیزی به نام جمعیت جوان نداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
وی با بیان اینکه مسئله ناباروری در نوجوانان افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: برای جلوگیری از این آمار با شیب تند، نکات پیشگیری از ناباروری در دوره نوجوانی بسیار اهمیت دارد.
,
 
,
رجبی افزود: بلوغ نوجوانان از مغز شروع می شود و تمام پیام هایی که از اطراف به شما می رسد در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس و غده هیپوفیز، بر روی دو هورمون جنسی در دختران با تخمدان و در پسران با بیضه اثر می گذارد.
,
 
,
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه کاهش وزن، بسیاری از ناباروری ها را درمان می کند، تصریح کرد: در بانوان چاق میزان هورمون مردانه افزایش یافته، بنابراین توانایی باروری کاهش می یابد و بافت چربی برای شما استروژن اضافه ایجاد می کند.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه تعادل در خوردن در قدرت بارداری موثر است، گفت: رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیاری از مشکلات ناباروری را حل می کند و زمانی که از این سبک زندگی دور می شویم، بیماری ها به سراغ افراد می آیند.
,
 
,
رجبی افرود: خداوند آن موجودی را که خلق کرده، خود از آن مراقبت می کند و مادران باردار در طول بارداری و شیردهی پریود نمی شوند و ۳ سال بدنشان استراحت می کند و خداوند ضمن حفظ سلامت کودک، از مادر نیز مراقبت می کند.
,
 
,
این متخصص ادامه داد: بانوان در سن ۳۰ سالگی تا ۷۵ درصد، در سن ۳۵ سالگی تا ۶۶ درصد و در سن ۴۰ سالگی تا ۵ درصد قدرت باروری دارند و افزایش سن موجب افت توانایی باروری می شود و معمولا از ۳۵ سال به بعد توان باروری به شدت کاهش می یابد.
,
 
,
وی تاکید کرد: مردان نیز تا سن ۳۵ سالگی توانایی باروری شان در نقطه اوج قرار دارد و از سن ۵۰ سالگی این توانایی افت پیدا می کند و در ۶۰ سالگی به بعد فرصت شان به شدت محدود است.
,
 
,
, ,
 
,
رجبی با بیان اینکه والدین در ترویج فرهنگ فرزندآوری بسیار نقش دارند، گفت: پدر و مادر باید فرزندان خود را در سن پایین به ازدواج تشویق و ترغیب کنند و بعد از ازدواج با حمایت آنها را به فرزندآوری در سن کم هدایت کنند و این نکته مهم را در نظر بگیرند که فرصت های زندگی را به خاطر چیزهای بی ارزش (مانند: تحصیل، خانه دار شدن، کار) از دست ندهند.
,
 
,
این متخصص با تاکید بر اینکه تنبلی تخمدان و فیبروم دو عامل شایع در ناباروری زنان است، ادامه داد: این دو عامل با افزایش سن و سبک زندگی اشتباه بروز می کند و باروری در سن پایین مهمترین عامل پیشگیری از این دو بیماری در بانوان است.
,
 
,
وی تصریح کرد: تمام بیماری های خوش خیم و بدخیم به دلیل افزایش سن باروری، سن ابتلایشان در ایران پایین آمده است، زیرا بارداری، زایمان و شیردهی مثل یک واکسن در مقابل این بیماری ها عمل می کند.
,
 
,
رجبی با اشاره به اینکه بانوان، ورزش را جزء لاینفک زندگی قرار دهند، افزود: بسیاری از اختلالات بارداری به افزایش سن بر می گردد و چربی های شکمی در این بین بسیار مضر است بنابراین با ورزش و اصلاح سبک زندگی، وزن متعادل داشته باشیم.
,
 
,
این متخصص با بیان اینکه افزایش تعداد زایمان ها در بیماری های خوش خیم زنان (فیبروم، اندومتریوز، فیبروکیستیک پستان) اثر محافظتی داشته است، گفت: برخی از بانوان با تصور اینکه بارداری به آنها صدمه می زند، خود را از مادر شدن محروم می کنند در صورتی که بارداری در سلامت زنان بسیار موثر است.
,
 
,
وی تاکید کرد: والدین در دوران نوجوانی اختلالات قاعدگی از قبیل بی نظمی، سیکل طولانی، خونریزی شدید، عدم قاعدگی بیش از ۶ ماه را جدی بگیرند و در صورت بروز چنین اختلالاتی، فرزند خود را تحت درمان قرار دهند تا در زمان ازدواج و بارداری دچار مشکل نشوند.
,
 
,
رجبی ادامه داد: رشد موهای زاید، نازک شدن موها، ریزش موهای سر، افزایش شدید وزن نیز از مواردی است که مادران باید در دوران نوجوانی فرزندان به آن توجه کنند و در صورت بروز به پزشک مراجعه کنند زیرا دلایل اختلالات هورمونی است.
,
 
,
این متخصص بیان کرد: استرس بارداری مثل از دست دادن عزیز برای بانوان خطرناک است بنابراین خانواده ها به این مهم اهمیت دهند و آرامش و آسایش را برای زنان باردار فراهم آورند.
,
 
,
وی افزود: افزایش سن، سیگار کشیدن، الکل، اضافه وزن، مشکلات تیروئیدی، استرس، تومور یا کیست، اختلال در روند عادت ماهیانه از مهمترین عوامل موثر بر ناباروری هستند.
,
 
,
رجبی گفت: سرطان رحم، تخمدان و پستان شایع ترین بیماری های زنان است که بعد از ۶۰ سالگی بروز می کند اما متاسفانه افزایش سن باروری، سن این بیمارهای را کاهش و به زیر ۵۰ سال رسانده است.
,
 
,
این متخصص با بیان اینکه سرطان تخمدان کشنده ترین سرطان بانوان است، ادامه داد: علایم این سرطان مخفی و پنهان است و زمانی که بانوان به مراکز درمانی مراجعه می کنند متاسفانه کل بدنش را سرطان درگیر کرده و درمان ها پاسخگو نیست.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه سرطان سینه، ۳۰ درصد بیماری های زنان را تشکیل می دهد، افزود: بانوان از سن ۴۰ سالگی باید حتما سالانه ماموگرافی انجام دهند و افزایش تعداد زایمان ها بر این سرطان اثر محافظتی دارد.
,
 
,
رجبی تاکید کرد: سقط جنین به هر دلیل قابل توجیه نیست و گرفتن حق زندگی از خالق خداوند است و عوامل خطر آفرینی از جمله ناباروری، افسردگی، سرطان پستان، نواقص مادرزادی، چسبندگی جفت، پارگی رحم و خونریزی را در پی دارد.
,
 
,
این متخصص گفت: بانوان ۴ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه تمرین ورزش و یپاده روی تند داشته باشند و زن و مرد وزن خود را کنترل کنند زیرا چاقی در هر دو باعث ناباروری می شود.
,
 
,
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: استفاده از ویتامین دی (D)، سی (C)، سلنیوم و روی، اسیدفولیک و کلسیم در دوران قبل از بارداری برای کیفیت تخمک و اسپرم توصیه می شود.
, D,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه