اخبار داغ

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است/ اهمیت پیگیری معضل ریزگردها از طریق انجام دیپلماسی

منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است/ اهمیت پیگیری معضل ریزگردها از طریق انجام دیپلماسی
پرویز اوسطی گفت: بر اساس بررسی های میدانی، اطلاعات ماهواره و کارشناسی‌های انجام شده، منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز اوسطی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مبحث ریزگردها به یک معضل جهانی تبدیل شده که به صورت منطقه ای بیشتر ایران و کشورهای خاورمیانه درگیر آن هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

وی با بیان اینکه چهار کانون مهم ریزگرد در خارج از کشور وجود دارد، افزود: بر اساس بررسی های میدانی، اطلاعات ماهواره و کارشناسی های انجام شده، منشا ۷۰ درصد ریزگردهای وارد شده به کشور خارجی است.

,

اوسطی تصریح کرد: کشور عراق یکی از کانون های خارجی ریزگردها است و سوریه، عربستان، اردن، کویت و صحرای آفریقا نیز از دیگر کانونهای خارجی ریزگرد محسوب می شوند.

,

وی عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد منشا ریزگردها هم به کانون‌های داخلی کشور برمی گردد که باید سازمان های متولی نظیر محیط زیست و منابع طبیعی مسائل مربوط به کانون‌های داخلی را مدیریت کنند.

,

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در حوزه ریزگردها، دیپلماسی فعال شود و ایران با کشورهای منطقه نشستهایی را برگزار کند و در این رابطه با کشورهای منطقه که بیشترین خسارت را از همین ریزگردها دیده اند، به یک راهکار اجرایی دست یابد.

,

اوسطی خاطرنشان کرد: کشور ایران باید در نشست با کشورهای منطقه، در زمینه پروژه های اجرایی که می توانند در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ریشه ریزگردها را قطع کنند، به توافق برسد و آن را اجرایی کند.

,

پیگیری معضل ریزگردها به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد

, پیگیری معضل ریزگردها به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد, پیگیری معضل ریزگردها به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد,

وی با اشاره به ارائه آمار نگران کننده ای از ریزگردها در یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: در کانون صحرای آفریقا گاها ریزگردهایی تا ۷۳۰ کیلوگرم بر هکتار برمی‌خیزند و در کانون های داخلی هم این عدد گاهی به ۱۲۲ کیلوگرم بر هکتار می رسد که سال به سال به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط خشکسالی حاکم بر کشور و منطقه، حجم این ریزگردها در حال افزایش است پس این نگرانی ریشه ای و اساسی است و به یک اجماع در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی نیاز دارد تا موضوع ریزگردها در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال شود‌.

,

اوسطی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مبارزه با ریزگردها در سطح کشور وجود دارد و برخی دستگاه ها در آن عضویت دارند، وظایفی برای آنها تعریف شده که در حال پیگیری آن  در قالب یک جراحی و اقدام داخلی هستند.

,

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌ها و راهبردهای همه دستگاه ها در ستاد ملی مبارزه با ریزگردها مشخص شده، گفت: به طور مثال سازمان جنگل‌ها می تواند در حوزه حفاظت، غرق، مدیریت چرا و اصلاح پروانه ها اقداماتی در رابطه با کنترل ریزگردها  انجام دهد همچنین دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، هواشناسی و... هریک مسئولیتهایی دارند.

,

اوسطی تصریح کرد: سازمان هواشناسی طی جلسه ای عنوان کرد که در حوزه تجهیزات مورد نیاز برای پایش و کنترل ریزگردها مشکلاتی وجود دارد برهمین مبنا باید این تجهیزات مطابق استانداردهای مورد نیاز در کشور مستقر شود، به طور مثال در حوزه استانداردهای بین المللی فاصله ایستگاه ها و رادارهای هواشناسی موجود در کشور ۱۰۰ کیلومتر است، درحالی که در کشورهای پیشرفته این میزان ۲۰ کیلومتر است بنابراین تجهیزات مذکور باید استاندارد سازی شود تا بتوانیم پایش مطلوب تری در حوزه ریزگردها داشته باشیم.

,

وی عنوان کرد: اگرچه کشور ایران می تواند برخی داده‌های مورد نیاز را از طریق ماهواره دریافت کند اما ما به داده های میدانی هم نیاز داریم پس این امر مستلزم تامین تجهیزات و استقرار رادارهای هواشناسی طبق استانداردها است تا اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

,

اوسطی با تاکید بر اهمیت موضوع دیپلماسی، خاطرنشان کرد: ۱۰ رادار هواشناسی در کشور وجود دارد درحالی که این تعداد برای دستیابی به حداقل استانداردها باید به ۲۲ رادار برسد.

,

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: همه نسبت به موضوع ریزگردها حساسیت لازم را دارند و تعهداتی در وجود مردم و مسئولین قرار گرفته که برمبنای آن می خواهند در راستای رفع معضل ریزگردها کمک کنند اما در عمل هم  در حوزه کانون های مربوطه و برنامه ریزی و هم توان عملیاتی، تجهیزات لجستیک و امکانات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستیم.

,

وی افزود: باید در حوزه دیپلماسی، اقدامات مربوط به کنترل ریزگردها در قالب پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی دنبال شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه