اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

فرزندآوری پایین آینده اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور را به خطر می‌اندازد/ لزوم ایجاد نظام حمایت از خانواده در کشور

فرزندآوری پایین آینده اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور را به خطر می‌اندازد/ لزوم ایجاد نظام حمایت از خانواده در کشور
حسنی گفت: فرزندآوری پایین آینده اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور را به خطر می اندازد لذا نباید به تله باروری پایین گرفتار شویم از این رو سیاست‌های جمعیتی باید جنبه اجرایی پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا حسنی برنیان، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: در سال 93 مقام معظم رهبری اولویت های سیاست های افزایشی جمعیت را در 14 بند ابلاغ فرمودند اما متاسفانه این سیاست ها خیلی جدی گرفته نشد است و سازمان ها و ادارات مربوطه عملکرد مناسب نداشته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با اشاره به اینکه پس از تصویب قانون صیانت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی شاهد آن هستیم که توجه به این موضوع رو به افزایش است، گفت: اساس کاهش فرزندآوری به تغیر سبک زندگی و نگرش به خانواده تحت تاثیر جایگزینی سلسله مراتب ارزش ها باز می گردد به عنوان مثال خانواده به عنوان بنیانی ترین نهاد اجتماعی تحت تاثیر جریان مدرنیته، توسعه، تغییر پایگاه اجتماعی زنان، اشتغال، برابری طلبی های جنسینی در بحث تحصیلات و اشتغال قرار گرفته است.

,

مسئول اندیشکده جمعیت سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: در واقع برنامه توسعه ای که در کشور اجرایی شده است خانواده محور نبوده و در جریان این توسعه که بیشتر موفقیت های فردی را تبلیغ می کرد البته این موضوع مختص کشور ما نبوده و امروز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شاهد کاهش فرزندآوری و به دنبال آن پیر شدن جامعه هستیم.

,

حسنی ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد کودکان اروپایی خارج از قالب خانواده به دنیا می آیند این بدان معنی است که روند توسعه اقتصادی که سالیان سال در کشورهای اروپایی اجرایی شده است خانواده محور نبوده و توجه ای به این نهاد اجتماعی نداشته است و در صورتی که برنامه توسعه ای که در کشور اجرایی می شود خانواده محور نباشد روند کاهش جمعیت تشدید می شود.

,

وی با اشاره به اینکه فرزندآوری پایین آینده اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور را به خطر می اندازد، افزود: نباید به تله باروری پایین گرفتار شویم از این رو سیاست های جمعیتی باید جنبه اجرایی پیدا کند و نظام حمایتیمان از خانواده باید در سطح کلان، برنامه هفتم و هشتم توسعه در نظر گرفته شود.

,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر به ازای هر 8 نفر یک نفر سالخورده است و اگر روند تکفرزند پروری به همین منوال ادامه داشته باشد در آینده شاهد آن خواهیم بود که به ازای هر دو نفر یک نفر سالخورده است که این موضوع می تواند عواقب سنگین و غیر قابل جبران را برای کشور به همراه داشته باشد.

,

حسنی خاطر نشان شد: بسیاری از کشور های توسعه یافته و پیشرفته از 40 سال گذشته سیاست های افزایش جمعیتی را در کشورشان پیاده سازی کرده اند و چون به درستی سیاست های افزایش جمعیتی مقام معظم رهبری به درستی تبیین نشده است بسیاری از افراد فکر می کنند که افزایش فرزندآوری تنها خواسته جمهوری اسلامی است این در حالی است که دنیا رو به سالخوردگی است و بسیاری از کشورها مانند ترکیه و روسیه که نرخ رشد جمعیتیشان مانند ما رو به کاهش است سیاست های افزایش جمعیتی را در اولویت خود قرار داده اند.

,

وی بیان کرد: سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری 14 بند دارد اما متاسفانه تنها به بند یک آن که افزایش فرزندآوری است تاکید می شود و به مابقیه آن ها مانند کاهش مرگ و میر، کنترول مهاجرت و استفاده از ظرفیت مهاجرین کمتر توجه می شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوشی مشهد تاکید کرد: نظام حمایتی و با پشتیبانی یک نهاد خاص و تخصصی باید در کشور ایجاد شود تا خانواده ها بتوانند با خیال راحت فرزندآوری کنند و بتوانند در تربیت فرزندانشان به خوبی عمل کنند از طرف دیگر دولت و مجلس باید با وضع قوانین و حمایت اقتصادی از خانواده ها راه را برای فرزندآوری زوج ها فراهم کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه