اخبار داغ

متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با دانا؛

بیماری «آبله میمونی» نه وارد کشور شده و نه اساساً خطر مرگ دارد/ هراس‌افکنی شبکه های اجتماعی با نشر مطالب کذب و خلاف واقع!

بیماری «آبله میمونی» نه وارد کشور شده و نه اساساً خطر مرگ دارد/ هراس‌افکنی شبکه های اجتماعی با نشر مطالب کذب و خلاف واقع!
متخصص بیماری های عفونی گفت: برخلاف شایعات شبکه های مجازی اولا بیماری آبله میمونی وارد کشور نشده و در ثانی در شدیدترین حالت ممکن این بیماری معمولا مرگ و میری ندارد؛ بنابراین مردم باید اطلاعات خود را از منابع مورد وثوق بگیرند و هدف از انتشار این اخبار را درک و روحیه خود را حفظ و مدیریت کنند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی چند روز گذشته شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویر ناخوشایندی از مبتلایان به بیماری آبله میمونی (Monkey pox) و خبر بی اساس فراگیری و انتشار آن در کشور موجب نگرانی برخی از هموطنان شده اند؛ به ویژه بولد کردن بخش هایی از گفت و گوی کارشناسان در رابطه با ارتباط هوای گرم و آلوده به ریزگردها و سرعت انتشار بیماری های عفونی مانند آبله میمونی که به گونه ای بر خبر انتشار این خبر کذب صحه می گذاشت، اما اساسا این خبر کماکان در هاله ای از ابهام بود که آیا آبله میمونی وارد کشور شده است یا خیر؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

***

, ***, ***, ***,

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون اخبار منتشر شده حول انتشار آبله میمونی در کشور که توسط شبکه های اجتماعی موجی از وحشت در بین آحاد مردم پدید آورد، گفت: مردم باید بدانند که بیماری آبله میمونی برخلاف شایعاتی که گاه به گوش می رسد، هنوز در ایران گزارش نشده است و این اخبار با اهداف خاص از جمله بهم ریختن روح و روان مردم منتشر می شوند که مردم باید آنقدر باهوش باشند که اهداف منتشرکنندگان را دریافت و روحیه خود را مدیریت و کنترل کنند.

, دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, دکتر مسعود مردانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مردم باید بدانند که بیماری آبله میمونی برخلاف شایعاتی که گاه به گوش می رسد، هنوز در ایران گزارش نشده است و این اخبار با اهداف خاص از جمله بهم ریختن روح و روان مردم منتشر می شوند که مردم باید آنقدر باهوش باشند که اهداف منتشرکنندگان را دریافت و روحیه خود را مدیریت و کنترل کنند., مردم باید بدانند که بیماری آبله میمونی برخلاف شایعاتی که گاه به گوش می رسد، هنوز در ایران گزارش نشده است و این اخبار با اهداف خاص از جمله بهم ریختن روح و روان مردم منتشر می شوند که مردم باید آنقدر باهوش باشند که اهداف منتشرکنندگان را دریافت و روحیه خود را مدیریت و کنترل کنند.,

 

,

, ,
وی اضافه کرد: در ثانی کل موارد گزارش شده از ابتلا به این بیماری در کشورهای اروپایی و امریکا و کانادا و استرالیا تا این لحظه که من با شما حرف می زنم به 134 مورد ابتلا رسیده است که اگر اشتباه نکنم یا 64 مورد یا 68 مورد گزارش بیماری شان تائید شده است.
,
 
,
عضو کمیته علمی مقابله با کرونا تاکید کرد: گرچه این بدین معنا نیست که چون آبله میمونی به کشور ما نرسیده، ما هم هیچ اقدامی در رابطه با پیشگیری از این بیماری انجام ندهیم؛ برعکس ما باید به این بیماری نهایت توجه را داشته باشیم، تا مبادا خدای ناکرده این بیماری نوظهور از طریق مسافران خارج از کشور وارد مملکت شود. بنابراین باید در این زمینه هوشیار باشیم و ناغافل مورد هجوم این بیماری قرار نگیریم. 
,
 
,
مردانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به واکنش های جهانی خاطرنشان کرد: اما در سطح جهانی بیماری آبله میمونی آنقدر اهمیت داشت که سازمان جهانی بهداشت امروز نشستی اضطراری ترتیب داد تا قبل از شیوع و گسترش این بیماری ویروسی موجبات مهار آن با برنامه ای هماهنگ و فراگیر را فراهم کند. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: با اینهمه من توصیه می کنم مردم باید هشیار باشند، ضمن آنکه نباید نگران باشند و نگرانی در این مورد واقعا بی دلیل است؛ چرا که بیماری آبله میمونی در شدیدترین و وخیم ترین حالت ممکن مرگ و میر ندارد و در شدیدترین حالت شیوع خود زیر 10 درصد مرگ و میر به همراه خواهد داشت. یعنی در بین هر 10 بیمار ممکن است یک نفر با خطر مرگ مواجه شود. آنهم باید بیماری بسیار شدید باشد ضمن آنکه در شرایط خاصی که امکان مداوا نباشد و اما و اگرهای دیگر که خوشبختانه ما در کشور با این موارد مشکلی نداریم.
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که متولیان حوزه بهداشت و درمان کشور باید چه اقداماتی را در راستای ممانعت از ورود ویروس به کشور به عمل آورند، گفت: مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و امنیت باید اقدامات احتیاطی را در راستای جلوگیری از ورود ویروس از کشورهای دیگر به کشور فراهم کنند. مثلا پروازهای افریقای مرکزی و جنوبی به کشور باید با شدت و وسواس چک و تست شوند. این پروازها معمولا از طریق امارات به کشور وارد می شوند.
, مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و امنیت باید اقدامات احتیاطی را در راستای جلوگیری از ورود ویروس از کشورهای دیگر به کشور فراهم کنند. مثلا پروازهای افریقای مرکزی و جنوبی به کشور باید با شدت و وسواس چک و تست شوند. این پروازها معمولا از طریق امارات به کشور وارد می شوند., مسئولان و متولیان حوزه بهداشت و امنیت باید اقدامات احتیاطی را در راستای جلوگیری از ورود ویروس از کشورهای دیگر به کشور فراهم کنند. مثلا پروازهای افریقای مرکزی و جنوبی به کشور باید با شدت و وسواس چک و تست شوند. این پروازها معمولا از طریق امارات به کشور وارد می شوند.,
 
,
 
,
, ,
 
,
مردانی ادامه داد: باید مراقب کشورهای درگیر آبله میمونی بود. مثلا در کشور پرتغال که بیشترین موارد را در اتحادیه اروپا دارد، برای همین آنانی که از پرتغال وارد کشور می شوند باید مورد آزمایش و تست قرار بگیرند. اگر علائم آبله میمونی مانند تهوع و تب دارند باید قرنطینه شوند تا زمانی که این اطمینان حاصل شود که علائم آنها در ارتباط با آبله میمونی نیست. بنابراین باید جلسه ای ترتیب داد و درمورد اقدامات احتیاطی برنامه هایی مدون کرد که با ریز بینی مانع از ورود حتی یک نفر با علائم مشکوک به آبله میمونی به کشور شد. 
,
 
,
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: بیماری آبله میمونی بیماری نادری است و برخلاف بیماری کرونا که یک بیماری بشدت شایع و فراگیر بود این بیماری قدرت گسترش چندانی ندارد و مردم نباید روحیه خود را ببازند، اما در عین حال باید هشیار باشند و انشاالله در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. از این جهت ما با صدا وسیما صحبت کرده ایم که یک برنامه کامل در ارتباط با علائم و نشانه های بیماری آبله میمونی و روشنگری در مورد این بیماری روی آنتن بفرستیم با این هدف که مردم را بیشتر با این بیماری و نشانه های آن آشنا کند.
,
 
,
این متخصص بیماری های گرمسیری ادامه داد: با این اوصاف متاسفانه شبکه های اجتماعی با انتشار مطالب خلاف واقع مردم را وحشت زده می کنند و مواردی را عنوان می کنند که حقیقت ندارد. مردم اگر می خواهند به حقیقت دسترسی داشته باشند باید به منابع موثق رجوع کنند. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
مردانی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: مردم باید اطلاعات بیماری ها را از سایت ها و پایگاه های مورد وثوق مانند سایت سازمان جهانی بهداشت یا انجمن متخصصین بیماری های عفونی یا «دبلیو.اچ.او» مراجعه کنند. حال اگر برخی از مردم نیاز خبری خود را از شبکه های مجازی که مملو از تحریف و دروغ است دریافت کنند به نوعی سرخود را کلاه گذاشته اند. لذا توصیه می کنم که همواره مردم در مواجهه با هر بیماری خونسردی خود را حفظ کنند و در وهله بعد اخبار درست و مورد وثوق را دریافت کنند. چرا که اگر مردم به مشخصات بیماری واقف نباشند نمی توانند به درستی با آن مقابله و مبارزه کنند.
,
 
,
نویسنده : علی خدایی
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه