اخبار داغ

معاون سیاسی سپاه پاسداران:

سوم خرداد؛ سمبل مقاومت و نصرت الهی

سوم خرداد؛ سمبل مقاومت و نصرت الهی
سوم خرداد و یوم‌الله آزادسازی خرمشهر نماد و سمبل مقاومت، ایستادگی و پایمردی ملت و رزمندگان ایران در برابر دشمن متجاوز و یادآور نصرت و ظفر الهی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، پس از گذشت ۵۷۶ روز از اشغال خرمشهر به دست نیروهای بعث عراق، رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آن را بازپس گرفته و به خاک وطن برگرداندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
فتح خرمشهر و نبرد میدان رزمندگان اسلام و رژیم بعث عراق در فتح‌الفتوح بیت‌المقدس آن هم به لحاظ شرایط نظامی را به حق باید نقطه عطف درخشانی در مقاومت ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی دانست.
,
 
,
از این‌رو شورای عالی انقلاب فرهنگی با نکوداشت این یوم‌الله در تقویم رسمی کشورمان سوم خرداد را به عنوان "روز مقاومت، ایثار و پیروزی" نام‌گذاری کرد.
,
 
,
رهبر فرزانه انقلاب با قدردانی از مجاهدت‌های رزمندگان در این عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، به بیان اینکه خرمشهرهای دیگری در پیش است، اذهان همگان را به این مهم توجه دادند که در ادامه مسیر و حیات انقلاب نیازمند ایثار و استقامت در برابر دشمن در جبهه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... است.
,
 
,
به همین منظور مصاحبه‌ای با سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
, سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی,
 
,
 ابتدا به بیان چرایی اهمیت سالروز حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر بپردازید.
,  ابتدا به بیان چرایی اهمیت سالروز حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر بپردازید.,  ,
 
,
سردار جوانی: سوم خرداد یادآور حماسه‌ها، موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و روزی ماندگار در تاریخ کشور، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
, سردار جوانی: , سردار جوانی:,
 
,
از یک سو خرمشهر نماد تهاجم، ددمنشی و البته شکست دشمن و از سوی دیگر مظهر پیروزی ملت ایران در مقاومتی جانانه است که با نصرت الهی حاصل شد.
,
 
,
آزادسازی خرمشهر و سوم خرداد یا یکدیگر گره خورده و به سمبلی مانا و ماندگار برای مقاومت و پیروزی تبدیل شده‌اند.
,
 
,
این روز تاریخی برای همیشه برای ملت ایران در بردارنده درس‌ها و عبرت‌هایی است، همانگونه که رهبر معظم انقلاب جنگ را گنج و ذخیره‌ای دانسته‌اند که عبرت‌های زیادی به همراه دارد.
,
 
,
آزادسازی خرمشهر مقطعی از دفاع مقدس است که با مجاهدت و ایستادگی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس، نصرت الهی به مدد رزمندگان آمد و آزادی خرمشهر را به ارمغان آورد.
,
 
,
 خیلی‌ها معتقدند آزادسازی خرمشهر معادلات جنگ را به هم زده است، نظرتان در این باره چیست؟
,  خیلی‌ها معتقدند آزادسازی خرمشهر معادلات جنگ را به هم زده است، نظرتان در این باره چیست؟,  ,
 
,
سردار جوانی: حقیقت این است که مقاومت و آزادسازی خرمشهر معادلات جنگ را به هم زد و این مهم در دو مقطع قابل مطالعه و بررسی است، نخست یورش دشمن تا بن دندان مسلح و سپس ایستادگی مردمی که با دستان خالی در برابر متجاوزان مقاومت کرده و به دفاع پرداختند.
, سردار جوانی: , سردار جوانی:,
 
,
صدام ملعون می‌پنداشت با عده و عُده‌، نیروی نظامی و تجهیزات عدیده‌ای که در اختیار دارد طی چند ساعت خرمشهر، اهواز و خوزستان را در اختیار خود گرفته و به سمت تهران حرکت می‌کند، حال آنکه مردادن و زنان خرمشهری با دستان خالی دست به مقاومتی جانانه زدند، از سویی رزمندگان در عملیات بی‌نظیر بیت‌المقدس پوزه دشمن را به خاک مالیدند و اینها همگی نشان‌دهنده آثار و برکاتی است که مقاومت به همراه می‌آورد.
,
 
,
یکی از درس‌های آزادسازی خرمشهر این است که مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن نصرت الهی را به همراه داشته و موفقیت و پیروزی را به ارمغان می‌آورد، از این‌رو سوم خرداد الگویی درخشان و بی‌مانند است تا همگان بدانند با مقاومت و اتکاء به قدرت لایزال الهی دیگر بن‌بست و درهای بسته وجود نخواهد داشت و پیروزی در راه است.
,
 
,
از این‌رو آزادسازی خرمشهر و یوم‌الله سوم خرداد به ما می‌آموزد نباید در پشت هیچ مانعی متوقف شویم، بلکه با تلاش، مجاهدت و تکیه بر خالق هستی غیر ممکن‌ها ممکن می‌شوند.
,
 
,
 آزادسازی خرمشهر با عبارت "خرمشهر را خدا آزاد کرد" به نقل از امام خمینی (ره) عجین است، چرا امام راحل از این عنوان استفاده کرد؟
,  آزادسازی خرمشهر با عبارت "خرمشهر را خدا آزاد کرد" به نقل از امام خمینی (ره) عجین است، چرا امام راحل از این عنوان استفاده کرد؟,
 
,
سردار جوانی: زمانی که خرمشهر به دست رزمندگان آزاد شد، معمار کبیر انقلاب در بیانیه‌ای اعلام کرد "خرمشهر را خدا آزاد کرد"، همچنین رهبر معظم انقلاب در بیانی در خصوص اینکه آزادسازی خرمشهر به دست خدا چگونه است، فرموده‌اند "عامل اصلی آزادسازی خرمشهر باور رزمندگان به نصرت الهی بود و اگر این باور نبود علمیات بین‌المقدس طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی نمی‌شد".
, سردار جوانی: , سردار جوانی: ,
 
,
در توضیح این عبارت باید اشاره‌ای به شرایط حاکم بر آن زمان از دوران دفاع مقدس داشته باشیم، ارتش بعث عراق با بهره‌گیری از تجارب جنگ‌های گذشته و استفاده از همه امکانات خرمشهر را به دژی تسخیرناپذیر تبدیل کرده بود.
,
 
,
به گونه‌ای که از نگاه استراتژیست‌های نظامی امکان آزادسازی خرمشهر با عملیات نظامی برای ایران متصور نبود، چرا که شهری کوچک با انواع موانع، حجم بالای نیروی نظامی عراق و پشتیبانی محصور شده بود و صدام یقین داشت رزمندگان ایران هرگز با عملیات نظامی قادر به آزادسازی آن نخواهند بود.
,
 
,
بنابراین صدام ملعون به دنبال این بود از این طریق ایرانی‌ها را سر میز مذاکره آورده و از این بابت از آن‌ها امتیاز بگیرد، بنابراین این شرط را گذاشت که اگر ایرانی‌ها با اقدام نظامی خرمشهر را بازپس گیرند کلید بصره را به آن‌ها خواهد داد.
,
 
,
با این وجود فرماندهان، مسوولان در سایه باور و اعتقاد به نصرت الهی برای آزادسازی در عملیاتی که چندین شبانه روز طول کشید؛ نهایتا سوم خرداد ماه خرمشهر را آزاد کرده و از سیطره دشمن بعثی خارج کردند.
,
 
,
روز سوم خرداد لشکر حشد نجف به فرماندهی شهید احمد کاظمی از لشکرهایی بود که وارد خرمشهر شد و آن شهید والامقام زمانی که از طریق بی‌سیم در حال گزارش و توصیف شرایط حرکم بر شهر و تسلیم شدن نیروهای عراقی بود، به ناگاه می‌گوید "خرمشهر را خدا آزاد کرد".
,
 
,
 رهبر انقلاب در تعریفی از پیش رو بودن خرمشهرهای بعدی سخن گفته‌اند، منظور معظم‌له از این عبارت چیست؟
,  رهبر انقلاب در تعریفی از پیش رو بودن خرمشهرهای بعدی سخن گفته‌اند، منظور معظم‌له از این عبارت چیست؟,
 
,
سردار جوانی: در وهله اول باید گفت ملتی که در راه خدا قیام کرده باشد، به اذن پروردگار متعال همه موانع از سر راهش برداشته می‌شود و دیگر بن‌بست برایش معنایی ندارد.
, سردار جوانی: , سردار جوانی: ,
 
,
از سوی دیگر در شرایط امروزی باید با الگوگیری از آنچه در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر اتفاق افتاد، با تکیه بر توان و امکانات و داخلی در برابر دشمنانی که چشم دیدن پیشرفت‌های ملت و کشور ایران و انقلاب اسلامی را ندارند، ایستاده و بدانیم اجر مجاهدت نصرت و پیروزی است.
,
 
,
در تشریح سخن رهبر معظم انقلاب درباره خرمشهرهای دیگر باید به این مهم توجه داشت که مقاومت و ایستادگی بر سر مواضع و منافع ملی و جلوگیری از تحقق اهداف و برنامه‌های دشمنان در همه حوزه‌های نظامی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در هر جبهه به نحوی ضروری است.
,
 
,
نباید از این نکته مهم غافل شد که امروز در جبهه جنگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار داریم و دشمنان همه ابزارهای خود را به کار گرفته‌اند تا به ملت و کشورمان آسیب برسانند، بنابراین باید در همه حوزه‌ها به دفاع، مقاومت و ایستادگی پرداخته و ادای تکلیف کنیم.
,
 
,
زنده نگه‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس و گرامیداشت یوم‌الله‌هایی مانند سوم خرداد و انتقال فرهنگ ایثار، استقامت و از جان گذشتگی به نسل جوان امروزی ضروری است، چرا که بر اساس وعده خداوند متعال " إِن تَنصُرُ‌وا اللَّهَ یَنصُرْ‌کُمْ" با نصرت الهی پیروزی‌ها یکی پس از دیگری نایل می‌شوند.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه