اخبار داغ

ویروس‌شناس:

کشندگی آبله میمونی بسیار نادر است/ واکسیناسیون می‌تواند جلوی ابتلا را بگیرد

کشندگی آبله میمونی بسیار نادر است/ واکسیناسیون می‌تواند جلوی ابتلا را بگیرد
سید حمیدرضا مژگانی گفت: هیچ درمانی برای بیماری آبله میمونی وجود ندارد اما واکسیناسیون نسبت به بیماری آبله می‌تواند جلوی ابتلا به آن را بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حمیدرضا مژگانی، دکتری تخصصی ویروس شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: اخیرا یک بیماری با ظهور به نام آبله میمونی یا Monkey Pox در ۸۰ نفر و ۱۲کشور جهان گزارش شده و این کشورها از نظر جغرافیایی نزدیک یکدیگر نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
سید حمیدرضا مژگانی با اشاره به اینکه بیماری مذکور در قاره اروپا، آمریکا و استرالیا مشاهده شده است، افزود: گسترش جغرافیایی آبله میمونی تا حدودی نگران کننده بوده و تا کنون در کشورهای غیرمطرح و دورافتاده آفریقایی شیوع داشته است.
,
وی اظهار داشت: اینکه آبله میمونی وارد ایران نشود و ما این بیماری را مشاهده نکنیم دور از انتظار است و به احتمال زیاد در کشور ما نیز دیده خواهد شد، ویروس آبله میمونی در خانواده آبله قرار دارد و در همین خانواده بیماری آبله انسان هم وجود دارد.
,
مژگانی تصریح کرد: اگرچه آبله به عنوان یک بیماری خطرناک ریشه کن شده است اما آبله میمونی همچنان وجود دارد، البته خوشبختانه بیماری بسیار خفیف تر و احتمال سرایت آن نسبت به آبله انسانی کمتر است.
,
وی در ادامه گفت: آبله انسانی صرفا میزبان انسانی دارد و حیوانات میزان آن نیستند اما آبله میمونی علاوه بر انسان در حیات وحش هم گسترش داشته و بین انسان و میمون مشترک است، البته این بیماری علائمی هم دارد.
,
مژگانی افزود: نشانه های اولیه بیماری تب، سردرد، کمردرد، درد عضلانی و بی حالی است، زمانی که تب فرد به حدود ۳۹ درجه می رسد جوش ها و التهابات پوستی ایجاد می شود، جوش ها از صورت آغاز و در سایر قسمت های بدن  از جمله کف دست و کف پا گسترش می یابد.
,
وی اظهار داشت: معمولا جوش ها بدن را پر می کند و همراه با خارش خواهد بود، جوش ها پس از ۱۴ الی ۲۱ روز از بین رفته و التیام پیدا می کنند اما برخلاف آبله مرغان جای جوش ها در صورتی که زخم حادث شده باشد باقی می ماند.
,
مژگانی با اشاره به اینکه آبله میمونی در موارد نادر چشم را درگیر کرده و در برخی افراد موجب نابینایی می شود، تصریح کرد: اولین راه انتقال ویروس مذکور تماس نزدیک (بر فرض مثال مسافران تاکسی) است، دسترسی ویروس به مخاط چشم و دهان هم می تواند فرد را مبتلا کند.
,
وی گفت: اگر فردی یک زخم باز روی بدن خود داشته باشد و پوسته ها و آلودگی های ویروسی به آن مالیده شود شخص را درگیر می کند، انتقال ویروس تا کنون از نظر جنسی مطرح نبوده است اما جدیدا نشانه هایی از انتقال جنسی هم مشاهده شده است.
,
مژگانی افزود: بیشتر موارد بیماری خفیف و شبیه آبله مرغان است. در این بیماری نهایتا پس از ۳ هفته فرد بهبود پیدا می کند البته در موارد شدید آن موجب مرگ و میر در افراد می شود.
,
وی اظهار داشت: هیچ درمانی برای بیماری آبله میمونی وجود ندارد اما واکسیناسیون نسبت به بیماری آبله می تواند جلوی ابتلا به آن را بگیرد.
,
دکتری تخصصی ویروس شناسی خاطرنشان داشت: ترس مردم از آبله میمونی اشتباه بوده و آنها نباید تصور کنند در آستانه پاندمی دیگری هستند، هنوز این بیماری به حدی نرسیده که مردم را از نظر فکری درگیر کند و کشندگی آن بسیار نادر است.
,
مژگانی با اشاره به اینکه بیماری آبله میمونی می تواند در تمام سنین و جنس مونث و مذکر شایع باشد، گفت: شدت سرایتی که اومیکرون داشت به هیچ وجه در مانکی ماکس دیده نمی شود و به اندازه آبله مرغان هم مسری نیست.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه