اخبار داغ

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد؛

وجود ۲۹ کانون گرد و غبار در استان کرمان/ بروز ریزگردها شرق استان در یک ماه گذشته متأثر از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است

وجود ۲۹ کانون گرد و غبار در استان کرمان/ بروز ریزگردها شرق استان در یک ماه گذشته متأثر از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است
طالب خالویی گفت: در یک ماه گذشته در شمال و شرق استان کرمان پدیده ریزگردها آغاز شده است؛ شهرستان های شرق استان از یک سو، خود کویری و بیابانی است و در مجاورت کویر لوت قرار دارند و از سوی دیگر تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طالب خالویی در گفت‌وگو با راه آرمان؛ گفت: در سال های قبل که هنوز بحران ریزگردها فراگیر نشده بود ما در استان کرمان با این پدیده رو به رو بوده ایم که دلیل این امر به علت خشکسالی های پی در پی است که شاید بتوان گفت این مسئله از خصوصیات ذاتی اقلیم در این منطقه است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه به طور کلی ریزگردها از آثار فرسایش بادی ایجاد می شوند که در این زمینه منشأ داخلی و یا خارجی وجود دارد، عنوان کرد: شواهد نشان می دهد که ما تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان هستیم که این مسئله در بروز پدیده ریزگردها در شرق استان نقش دارد.

شرق و شمال استان کرمان مستعد بروز ریزگردها

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در کرمان به دلیل تنوع از لحاظ توپوگرافی متفاوت است، اظهار کرد: در یک ماه گذشته در استان کرمان در دو منطقه شرق و شمال پدیده ریزگردها آغاز شده است؛ در منطقه شرق شهرستان های ریگان، فهرج، بخش شهداد و دیگر شهرستان ها قرار دارند که این منطقه از یک سو، خود کویری و بیابانی است و در مجاورت کویر لوت قرار دارند و از سوی دیگر تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار می گیرند.

خالویی افزود: در شمال استان شهرستان های راور، کوهبنان، رفسنجان، شهربابک، زرند و انار با پدیده ریزگردها مواجه هستند که شرایط در این شهرستان ها تحت تأثیر بیابان های مرکزی ایران است و زمانی که باد از سمت غرب و شمال غرب می وزد، این باد به سمت کرمان می آید.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به شناسایی 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان ابراز کرد: شناسایی این کانون ها نشان می دهد که پتانسیل گرد و غبار را در استان داریم و بر همین اساس باید اقدامات مدیریتی شامل مدیریت منابع آب و کاربری اراضی را داشته باشیم و در این زمینه اقداماتی به صورت متمرکز و هدفمند مد نظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت ریزگردها از گذشته برنامه داشته است و در سال 99 نیز شورای عالی محیط زیست، تشکیل ستاد مقابله با گرد و غبار را مصوب کرده و از بهمن ماه همان سال کار در این عرصه آغاز شده است که وظیفه اصلی این ستاد ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها جهت تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده و کاهش خسارات و اثرات آن بر زندگی مردم بوده است.

خالویی ضمن اشاره به مطلب فوق ادامه داد: در این ساختار، تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت دوازده وزارت خانه در دستور کار قرار گرفته، برنامه هر دستگاه تدوین و تأمین اعتبار در این زمینه انجام شده است؛ در اولین مرحله به منظور تدوین سند ملی، جمع آوری کلیه اطلاعات از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است و همچنین با سازمان هواشناسی در راستای ارتقا سیستم پایش و پیش بینی به تعامل رسیده ایم و در استان ها با محوریت استانداران، ستاد مدیریت بحران تشکیل داده اند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: از دیگر برنامه های سازمان در سطح بین الملل می توان به امضا توافق نامه های بین المللی، برگزاری کنفرانس های علمی اشاره کرد؛ همچنین تشکیل کمیته های بررسی تثبیت کننده های خاک با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار و انجام طرح های پژوهشی از دیگر اقدامات مد نظر است.

تامین حق آبه تالاب ها توسط وزارت نیرو راهکار کاهش ریزگردها

وی با بیان اینکه تعامل با وزارت نیرو برای تأمین و رها سازی حق آبه تالاب ها از دیگر برنامه هایی است که مد نظر بوده و انجام می شود، عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و ما تنها دو بحث نظارت و پایش را داریم که با تأمین زیر ساخت بتوانیم وضعیت آلودگی را پایش و اعلام کنیم و تصمیم گیری در جایی دیگر انجام می شود.

خالویی با بیان اینکه برنامه های ما در صورتی موفق است که پایش بهینه و خوبی را از لحاظ کمی و کیفی داشته باشیم و ما تمام تلاش خود را در این عرصه به کار می بندیم، ابراز کرد: مدیریت ایستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز مهمترین اقدامی است که ما می توانیم انجام دهیم و در این راستا به دنبال افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف استان هستیم تا پراکندگی حفظ و تعادل برقرار شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: برای انجام این بحث مهم ما به تنهایی نمی توانیم کاری را انجام دهیم و در این زمینه مسئولان و درسطح شهرستان ها حمایت فرماندارن بسیار مهم است که خوشبختانه فرمانداران پای کار هستند و دغدغه محیط زیستی دارند.

وی تأکید کرد: آلودگی محیط زیست امروزه به عنوان یک بحران تلقی می شود و دغدغه واقعی است و این مسئله دغدغه تک تک مردم شده است و مسئله مهم این است که مسئولان نیز دغدغه داشته باشند؛ چرا که اگر در این عرصه دغدغه داشته باشند، به شناخت در این زمینه برسند و با ما هم فکر باشند؛ به راحتی می توانیم قدم های مثبت و مؤثری در این راستا برداریم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
, شرق و شمال استان کرمان مستعد بروز ریزگردها, شرق و شمال استان کرمان مستعد بروز ریزگردها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تامین حق آبه تالاب ها توسط وزارت نیرو راهکار کاهش ریزگردها, تامین حق آبه تالاب ها توسط وزارت نیرو راهکار کاهش ریزگردها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه